بعد از هما، نوبت دیده‌شدن بز افسانه‌ای ایرانی رسید!/ فیلم
اخبار اخبار تکنولوژی

بعد از هما، نوبت دیده‌شدن بز افسانه‌ای ایرانی رسید!/ فیلم

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری رابو، گزارش ها حاکی از آن است که بز کوهی آروندی یکی از بزهای اصیل ایرانی پس از دو قرن سرانجام در رشته کوه های البرز دیده شد. اسفندماه سال گذشته نیز تصاویری از پرنده ای باشکوه در ارتفاعات البرز منتشر و با نام همای سعادت در بین کاربران فضای مجازی دست به دست شد. این پرنده به دلیل انتخاب آشیانه و شیوه زندگی در ارتفاعات و دور از کوهستان در طول تاریخ کشور دیده شده است.

حالا در روزهای اخیر عکس هایی از مشاهده بز کوهی آروندان یا مارخور، بز کوهی اصیل ایرانی که به گفته برخی آخرین بار دو قرن پیش دیده شده، منتشر شده است. این بز کوهی که در بسیاری از مجسمه‌ها و نقاشی‌های ایرانی از ساختمان‌ها تا اشیای ارزشمند در بسیاری از آثار باستانی دیده می‌شود، نمادی افسانه‌ای از فرهنگ ایرانی است و جایگاه بسیار مهمی دارد و بر اساس باورهای قدیمی، دیدن آن نمادی از شادی است. .

مارخور چهارمین حیوان با شاخ بلند در جهان است. این بز نوعی بز وحشی بومی آسیای مرکزی است. آنها در جنگل ها و جنگل های کوهستانی زندگی می کنند و رژیم غذایی آنها بسته به فصل بین گیاهان و میوه های درختی متفاوت است. در حالی که مار خواران نر در خارج از فصل جفت گیری به تنهایی زندگی می کنند، ماده ها و بزهای جوان در گله های کوچک زندگی می کنند.

بعد از هما نوبت به دیدن بز اصیل اساطیر ایران می رسد!/فیلم

خز آن قهوه ای روشن یا سیاه به نظر می رسد و طول آن در طول سال متفاوت است. میانگین قد آنها بین 66 تا 114 سانتی متر و وزن آنها بین 31 تا 110 کیلوگرم است. اگرچه هر دو نر و ماده شاخ دارند، شاخ نرها بسیار بزرگتر است. شاخ ها در سر متصل می شوند و به سمت بالا و بیرون رانده می شوند. طول شاخ نر 160 سانتی متر و شاخ ماده بسیار کوچکتر است.

شما می توانید بزرگترین شاخ های جهان را بدست آورید اینجا نگاه کن

323

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *