اخبار اخبار فرهنگی

بعد از ۳۰ سال تایید شد؛ بازیگران «ساعت خوش» بخاطر محبوبیت بیش از اندازه ممنوع‌الفعالیت بودند/ پورنجاتی تکذیب کرد!

تبلیغات بنری


مهسا بهداری: سال‌هاست که هنرمندان و مدیران درگیر یک حلقه بی‌پایان بوده‌اند: تهیه‌کنندگان خلق می‌کنند، بازیگران بازی می‌کنند، مدیران آنها را مسدود می‌کنند و مستقیماً به آنها اطلاع نمی‌دهند، هنرمندان اعتراض می‌کنند، مدیران تکذیب می‌کنند و هیاهو پایان می‌یابد. اما در یک مورد عجیب تر، گروه بزرگی از بازیگران به دلیل محبوبیت دو سال محروم شدند.

ماجرا به سی سال پیش برمی‌گردد، به سال ۱۳۷۳ که نقطه شروع کمدی‌های جدید تلویزیونی محسوب می‌شد. سالی که «ساعت خوش» ساعات خوشی را برای مخاطبان شبکه دو سیما ایجاد کرد و چهره های جدیدی را به دنیای سینما و تلویزیون معرفی کرد و پیش از آن بیشتر این بازیگران در عرصه تئاتر فعال بودند و برای عموم مردم شناخته شده نبودند؛ سالی که در آن حضور داشتند. چهره هایی که تا به امروز اصلی ترین طنزپردازان عرصه تصویر محسوب می شوند.

ساعت خوش به کارگردانی مهران مدیری است که نه به اندازه امروز شناخته شده بود و نه در کمدی مطرح بود، اما کم کم توانست با سبک خاص خود در سریال سازی خود را در این مسیر تثبیت کند.

داود اسدی، ارژنج امیرفضلی، رضا عطاران، مهدی فیروزی و علیرضا مسعودی از گروه نویسندگان این گروه بودند که اکثر آنها پس از این گروه به کار خود در ژانر کمدی ادامه دادند. زندایاد داود السعدی کمدی های زیادی داشته و همچنان حضور پررنگ تری را در ژانرهای دیگر تجربه می کند. امیرفضلی، عطاران و مسعودی به کار خود در همین ژانر ادامه دادند.

مهران مدیری، نادر سلیمانی، امیر غفارمنش، رضا شفیعم، ارژن امیرفضلی، رضا عطاران، حمید لولی، نصرالله رشید، داوود اسدی، سعید آقاخانی، یوسف صیادی، فاطمه هاشمی، رامین ناصر گلد آرا، نصریم، نعشیمیم، بوباک . ابراهیم، ​​نیما فلاح، اردشیر نظام، محسن حاجیلو، آرش میراحمدی، علی رضا مسعودی و… از جمله بازیگرانی بودند که مقابل دوربین این سریال ایستادند. بسیاری از آنها با این گروه به شهرت رسیدند و برخی از آنها راه را برای خود در دنیای حرفه ای هموار کردند تا با آثار آینده خود در بین عموم مردم شناخته شوند.

با نگاهی به سریال خوش ساعت و نتایجی که این سریال در سال های بعد در عرصه بازیگری به ویژه ورود چهره های جدید به ژانر کمدی ارائه کرد، می توان به این سوال رسید: چرا این موفقیت تکرار نشد و ما شاهد کسب و کارهای بیشتری نبودیم که بتوانند نام خود و سایر کسب و کارها را در سال های آینده برای خود دست و پا کنند؟ یک دلیل خیلی قوی و مهم پشت این برنامه نهفته است که همه بازیگران «ساعت خوش» دو سال توقیف شدند و گفتند از این به بعد سه چهار نفر بیشتر حق حضور ندارند. همه این اتفاقات به دلیل جالبی رخ داده و آن هم محبوبیت بیش از حد بازیگران است!

ما به دلیل محبوبیت غیر استاندارد ممنوع شدیم

چندی پیش امیر جعفرمنش در گفت و گو با رابو با اشاره به اینکه بعد از ایام «ساعت خوش» در دوره آقای لاریجانی و پورجنتی به مدت دو سال تعلیق شد، گفته بودند قرار نبود سه نفر بیشتر باشد. آن زمان رضا عطاران و نصر الله رشید با هم بودن در یک نمایش، سعید آقاخانی و حمید لولی در اوج محبوبیت هستند. اگر در این گروه بودند من و بابک (گلدر) به آنها اضافه می شدیم و اجازه کار نمی دادند. بعدها گفتند محبوبیت شما برای ما ملاک نیست و ما تصمیم گرفتیم با شما کار نکنیم و البته از آن زمان 30 سال گذشته و طرز فکر تغییر کرده است، مثلاً الان می شود در تلویزیون از عشق صحبت کرد. “

ارژنگ امیرفضلی در عین حال به ماجرای ممنوع الکار شدن خود و سایر همکارانش در تلویزیون و پس از «ساع خوش» اشاره کرد.

پور نجاتی صحبت های گفارمنیش را تکذیب کرد

پس از این اتفاق، احمد پورنجاتی پاسخ داد و گفت: «در بخشی از صحبت های آقای امیر قوارمنیش با رابو به این موضوع اشاره کردند که به مدت دو سال از فعالیت خود محروم شده اند و متأسفانه برخی از بازیگران سریال سات خوش مخالفت کردند من و آقای لاریجانی هیچ وقت از ذکر آنها منع نشدیم جمله خنده دار ایشان این بود: چون شما محبوبیت دارید، با استانداردهای ما مطابقت ندارد (نزدیک به موضوع) خیلی خوب بود که اسمی از این حرف ها بزنید. جمله ای که به نظر من نزدیک به قطعیت است اما کاملاً خلاف واقعیت است.
از دانش شما و خوانندگانتان متشکرم
«احمد برنجاتی»

علیرضا مسعودی: شاید آقای پورنگاتی از عملکرد مدیران میانی اطلاعی نداشتند

ما خودمان را به این دو نفر محدود نکردیم، سراغ کسی رفتیم که هیچ ربطی به این ماجرا نداشت، اما از جزئیات خبر داشت. علیرضا مسعودی یکی از نویسندگان این برنامه با پرسیدن سوالاتی از وی بررسی کرد که آیا بازیگران سوم شخص ممنوع الکار هستند یا خیر.

یادتان هست بازیگران سریال ساعت خوش بعد از این برنامه توقیف شدند؟

دو سه ماهه وارد تیم بچه های صاع خوش شدم و با آنها کار کردم. یادم می آید که کمی بعد رضا عطاران کاری به نام «زیر آسمان شهر» را شروع کرد، البته او داستان دیگری داشت. دقیقاً یادم هست که چهار روز کار اصلی شان را فیلمبرداری کردند، اما نیمه تمام بود چون می گفتند این عوامل نمی توانند کار کنند و ممنوع الکار هستند. من این چیزها را کاملاً به یاد دارم. من فکر می کنم 30 سال از آن اتفاقات گذشته است، اما مطمئن هستم که بچه ها اشتباه نمی کنند، زیرا من آن را کاملاً به یاد دارم، و البته فکر می کنم بعید است که آقای پورنگاتی با آن شخصیت و شخصیت دروغ گفته باشد یکی در رأس، و از عملکرد و تصمیم مدیران بی خبر بودند.

بله، 30 سال گذشت و بازیگری ممنوع الکار شد، چه اتفاقی برای شما افتاده است؟

نه، من آن زمان نویسنده ساده ای بودم و هیچ کس با من کاری نداشت، اما بچه ها دو سال ممنوع الکار بودند.

یوسف صیادی: به دلیل محبوبیت ما ممنوع الکار شدیم و خیلی ها افسرده شدند

در این میان موضوع دیگری نیز وجود داشت که این ممنوعیت را به دلیل محبوبیت زیاد اعلام کرد و پورنگاتی این موضوع را تکذیب کرد موضوع این است که مهران مدیری با کارگردانی سریال پرواز 57 چهره ای بیشتر پذیرفته شد. قبل از توقف ناگهانی سریال ساعت خوش، تلویزیون سفارش ساخت سریال طنزی به نام دکتر من را جعل کرد و سریال دیگری به نام زیر آسمان شهر ساخته رضا عطاران. در اواسط ساخت این دو سریال بودیم که خبر توقیف را به ما گفتند و این دو سریال هرگز از تلویزیون پخش نشد. بعدها سریالی به نام زیر آسمان شهر تولید شد اما با سریال زیر آسمان شهر که قرار بود عطاران بسازد کاملا متفاوت بود. بعد از اینکه همه ما از کار منع شدیم، بسیاری از بچه های گروه افسرده شدند و حتی نصرالله رشید در بیمارستان بستری شد.»

دلیل ممنوعیت شما مشخص نبود؟

هیچکس اعلام نکرد که چرا ممنوع الکار شدیم، اما در آن سال ها این ذهنیت در بین مدیران صدا و سیما شکل گرفت که چهره ها نباید خیلی بزرگ باشد. یادم هست در همان سال هایی که ساعت ساخته می شد گاهی برای اجرای برنامه به شهرستان ها می رفتیم و بلافاصله بعد از بازگشت به تهران به حراست رادیو احضار می شدیم. آن روزها استقبال مردم عجیب بود و گاهی ما را با ماشین پلیس از سایت خارج می کردند. در آن زمان که جنگ تازه تمام شده بود، مردم به همان اندازه که اکنون به شادی و خنده نیاز دارند، نیاز داشتند.

یوسف الصیادی

مهران مدیری در کنار مسعود کیمیایی این دیدار را از دست داد

همچنین نظر میهران مدیری و رضا عطاران را درخواست کردیم که اعلام کردند قبلا در این مورد صحبت کرده اند. مهران مدیری شامگاه دوشنبه 15 شهریور 1397 با اجرای کیوان کثیریان و همراهی امیر بوریا مهمان برنامه زنده سینما سیتار بود. وی در بخشی از این برنامه به ماجرای ممانعت از انجام فعالیت های خود پس از «ساعت خوش» اشاره کرد و گفت: بعد از ساعت خوش، من و همه بچه ها حتی عوامل هنری از کار منع شدیم تا اینکه نکرد.» حتی اجازه ورود به تئاتر شهر را هم نداشتم. در آن زمان قرار بود در فیلم مهمان نوازی مسعود کیمیایی بازی کنم و گریم کردم و جلوی دوربین رفتم که از ارشاد آمدند و گفتند چرا از اول کارگردانی گرفتی؟ ” قرار بود نقشی را که فریبرز عرب نیا در این فیلم بازی کرد، بازی کنم.

پس از 30 سال تصویب شد. نماینده من محروم شد
مهران مدری

رضا عطاران مدیریت خود را از دست داد

رضا عطاران حدود پنج سال پیش در گفت و گو با عباس یاری در برنامه فیلم کات اعلام کرد که بعد از آن برنامه همه بازیگران برنامه سات خوش به طرز عجیبی توقیف شدند او ادامه داد: مدتی بود که این تیم نتوانست در تلویزیون کار کند، این اتفاق باعث شد بچه های زیادی در رادیو ظاهر شوند و جالب اینجاست که بعد از آن اتفاق ما را می خواستند و می گفتند بیش از دو یا سه بچه هستند. که نباید همزمان در یک برنامه ظاهر شوند. ما متوجه این مشکل شدیم و به مرور زمان تبدیل به یک عادت شد. وقتی پخش شدیم به پیشنهاد آنها به دفتر آقای رسام و بیژن پیرنگ آمدیم در کار آقای بقایی به نام دنیا نقش شیرین را بازی کردم و بعد از آن اتفاق به من پیشنهاد شد که کارگردانی کنم. همچنین به دنبال سمتی برای کارگردانی بود و از آنجا کارگردانی سیب خنده شکل گرفت.

پس از 30 سال تصویب شد. نماینده من محروم شد
رضا العطاران

245245

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *