اخبار اخبار اقتصادی

بورس در دولت بعد به چه رنگی در می‌آید؟ / آقابزرگی: طوری وعده دهید که بتوانید عمل کنید

تبلیغات بنری


مریم فخری: تا 9 روز دیگر، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود و در نهایت یکی از شش نامزد به سمت کشیش می رود. این روزها وعده‌های متفاوتی از نامزدهای انتخاباتی در حوزه‌های مختلف اقتصادی شنیده‌ایم و صحبت‌ها به‌ویژه درباره شرایط بورس بود. آن هم در شرایطی که روزهای خوشی در بازار سرمایه مشاهده نمی شود.

اما آنچه در بین این وعده ها از نظر کارشناسان حائز اهمیت است این است که ظاهر وعده ها ممکن است زیبا باشد اما آنچه اهمیت دارد میزان تحقق آنهاست.

فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرگزاری رابو در پاسخ به نظرات کاندیداها در حوزه بازار سرمایه گفت: فکر می کنم می توان در دو قسمت موضوعات مطرح شده را تحلیل کرد. نامزدها و مناظره هایی که دیدیم.

وی افزود: یک قسمت ظاهر مذاکرات است که شاهد انواع و اقسام صحبت ها و قول هایی بوده ایم. به عنوان مثال، ما بلافاصله نقدینگی را کنترل می کنیم، تورم را کاهش می دهیم، سطح زندگی مردم را بهبود می بخشیم و بازار سهام را احیا می کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در حال حاضر شاهد این وعده ها به صورت خارجی هستیم، تصریح کرد: اما روی دیگر سکه، شناخت عوامل اصلی احیای وضعیت اقتصادی و همچنین احیای روابط بین الملل است که در نهایت یک امر مهم خواهد بود. افزایش فزاینده عامل بهبود: اقتصاد بهبود می یابد، ما می توانیم با تمام دنیا ارتباط برقرار کنیم و تحریم ها برداشته می شود.

آقا بزرگی یادآور شد: این نکات و مسائل مربوط به عبور از مرز و رفع تحریم ها به گفته مسئولان در گذشته و حال به حداقل رسیده است.

اولویت باید به بخش خصوصی داده شود

این کارشناس بازار سرمایه گفت: موضوع دیگری هم هست که دیدم فقط یکی از کاندیداها درباره آن صحبت کرده است و نقطه قوتش را اینجا می بینم که به مشارکت بخش خصوصی، تکریم بخش خصوصی و دعوت از دولت به این موضوع اشاره کرد. بتوانند توانایی های خود را در کنار دولت در اجرای خود توسعه دهند.

وی تصریح کرد: باید این موضوع را به عنوان یک برنامه راهبردی با مبنای قانونی در دستور کار قرار دهیم. بر اساس اصل 44 قانون اساسی که اداره دولت، واگذاری امور اقتصادی به بخش خصوصی و نقش نظارت را تصریح کرده است.

آقا بزرگی تصریح کرد: شهید رئیسی قبل از انتخابات بارها این نکته را مطرح کردند که ما به عنوان دولت باید کنار باشیم و بخش خصوصی بیاید و به ما فکر کند و بر اساس آن سیاست گذاری کند.

بیشتر بخوانید:

نظرات مشاوران اقتصادی کاندیداها از توهین به کارکنان دولت تا مخالفت با FATF

انتقاد یک کارشناس از اظهارات عجیب زاکانی/ اشتباه اصلی کاندیدای انتخاباتی چه بود؟

وعده های داده شده باید عملی شود

این کارشناس اقتصادی همچنین گفت: موضوع بعدی میزان تعهد و تعهد دولت به اجرای اصل 44 قانون اساسی است که متاسفانه در دو سه دهه گذشته به طور مرتب به تعویق افتاده و محقق نشده است.

آقا بزرگی افزود: نقطه ضعف این است که نخست وزیر قبل از انتخابات صحبت می کند و بعد از انتخابات با اقدامی مواجه می شود که باید سالانه 20 درصد بودجه خود را برای پرداخت حقوق افزایش دهد. با این شرایط ما یک بار دیگر وارد همان خلأ خواهیم شد که این مذاکرات دیگر هرگز در آن انجام نخواهد شد.

وی تصریح کرد: این یکی از ایرادات و انتقادات خواهد شد. این ممکن است منطقی به نظر برسد، اما در نهایت اجرا نمی شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بر این اساس معتقدم اگر نگاه دقیق تری به بورس داشته باشیم این است که بتوانیم اصلاحات اساسی در حاکمیت بازار سرمایه توسط دولت انجام دهیم.

آقابزوری تاکید کرد: به نظر من باید در این زمینه انقلاب شود و تحول بزرگی داشته باشیم. محدود کردن دخالت دولت در مناصب تقنینی و اجرایی در حوزه اقتصاد از جمله مواردی است که باید رعایت شود، قیمت گذاری دستوری، تعیین نرخ سود، دستکاری قیمت ارز، تعیین قیمت ارز و انتشار اوراق به دلیل کمبود نقدینگی و کسری بودجه است. در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: یعنی همزمان وعده هایی که داده می شود باید عملی شود. این بدان معناست که وعده‌ها در بازار سرمایه و بورس ما در ارزش فعلی منعکس می‌شود و می‌توان شاهد بهبود وضعیت قیمت و حرکت شاخص بود.

223225

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *