اخبار اخبار اقتصادی

بورس دوباره درگیر ریزش‌ می‌شود؟/ بازار سرمایه آماده خداحافظی با قیمت‌گذاری دستوری می‌شود

تبلیغات بنری


فاطمه نیک مقصود- بازار سرمایه ایران با اعلام انتخاب مسعود مشیدیان به عنوان رئیس جمهور شاهد رشد فزاینده ای بود و رکورد افزایش شاخص پس از سال ها حرکت لاک پشت ها شکسته شد. افزایش بیش از 80 هزار واحدی بورس در یک روز به اعتقاد بسیاری از کارشناسان لبخند بازار سرمایه به دولت چهاردهم بود.

اما در روزهای اخیر شاخص بورس بار دیگر قرمز رنگ شد و حالا این سوال مهم مطرح می شود که با کاهش جو روانی مثبت ناشی از اعلام نتایج انتخابات، بازار سرمایه به چه سمتی حرکت خواهد کرد؟

فردین آقا بزرگی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است افت های اخیر هشداری برای سهامداران نیست.

این کارشناس بازارهای مالی در گفت وگو با «رابو» درباره نگرانی های پیرامون ریزش شاخص کل بورس و اینکه آیا هشدار نگران کننده در این زمینه به فعالان بازار مالی هشدار می دهد یا خیر، تحلیل خود را اینگونه بیان کرد. به شرح زیر است: فکر نمی کنم. اگر برخی از گزارش‌های فصلی شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌های گروه پتروشیمی را ارزیابی کنیم، به وضوح می‌توان دریافت که رشد قابل‌توجهی در سود غیرخصوصی، سود عملیاتی و در نتیجه سود خصوصی شرکت‌ها داشته است.

وی در توضیح این مطلب افزود: این نشان دهنده این است که تغییری رخ داده است. پیش از آن، مقامات قیمت گذاری به نمایندگی از دولت دستکاری و دستکاری می کردند و همین امر سبب شد تا قیمت نهایی در سال های 1401 و 1402 هجری قمری افزایش یابد، اما با افزایش قیمت از افزایش قیمت جلوگیری کردند. اما اکنون به نظر می رسد اجرای این دستور دو عنصری است که بر سود و زیان شرکت ها تأثیر مستقیم دارد، بنابراین هیچ هشداری به سهامداران نمی شود.

نیاز به ارائه اطلاعات به همه

آقا بزرجی در خصوص تاثیر مجموعه اقدامات انجام شده در راستای شفافیت بازار سرمایه گفت: اقدامات خوبی در حوزه اطلاع رسانی و شفاف سازی انجام شد، البته در برخی موارد بسیار سخت گیرانه و بروکراتیک بود که گاهی باعث می شود مدیران و ناشران شکایت دارند، اما نتیجه یکپارچگی در دسترسی به… اطلاعات و افزایش شفافیت در بازار است.

این تحلیلگر بازار سرمایه تاکید کرد: این سخت گیری در انتشار اطلاعات و افزایش شفافیت نباید تنها شامل آن دسته از شرکت ها و ناشران شود که به نوعی تحت تاثیر تصمیمات سطوح بالاتر قرار می گیرند. به عنوان مثال دولت، وزارت حراست، شرکت نفت و سایر طرف ها مانند سازمان حمایت و سایر طرف ها که مستقیماً می توانند بر سود و زیان شرکت ها تأثیر بگذارند نیز باید مشمول تعهد به اطلاع رسانی و شفاف سازی شوند.

این کارشناس اقتصادی به اردیبهشت 1402 هجری قمری اشاره کرد و اظهار داشت: در آن زمان مسئولان و دست اندرکاران افزایش قیمت ها خسته شده بودند، در حالی که سایر سرمایه گذاران از این موضوع اطلاعی نداشتند. آنها همچنین باید تکالیف خود را داشته باشند و اطلاعات را با همان میزان دقت منتشر کنند.

آیا سهامداران از بازار عصبانی هستند؟

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص خروج سرمایه واقعی از بازار و خروج نزدیک به هزار میلیاردی پول واقعی از بورس توضیح داد: در شرایطی که یکی از بازیگران بازار سرمایه که دولت است به خود و قوانین و مقررات به نفع خود بدون توجه به الزامات وجود دارد و باید به طور عادلانه و منصفانه بین همه فعالان بازار سرمایه رعایت شود، اما چون دولت در برخی موارد مستثنی است، رویه ای خارج از این مهم را طی می کند. موضوع. طبیعی است که سرمایه گذاران انفرادی با وجود این شرایط تمایل دارند حداقل سرمایه گذاری افزایشی در بازار سرمایه و بورس نشان ندهند.

وی ادامه داد: این خود باعث عدم اعتماد به بازار می شود در این صورت زمین بازی به گونه ای چیده شده است که سهامدار خرد هیچ امکانی برای پیش بینی آن و اتکا به اطلاعات موجود نداشته باشد. دسترسی به سطح بسیار پایینی از این اطلاعات باعث می شود هرکسی که به یک طریق ترجیح می دهد دیگران را ترک کند.

آقا بزرگی در پایان این نشست را دلیل ناراحتی سهامداران طی سه سال گذشته دانست و گفت: این بی اعتمادی به دولت و اقتصاد کشور آسیب می زند.

223228

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *