اخبار اخبار جهان

تأیید شهادت رییس شورای اجرایی حزب‌الله/از هاشم صفی الدین چه می‌دانیم؟

تبلیغات بنری


برای گزارش دادن اخبار آنلاینحزب الله لبنان در بیانیه ای رسمی ضمن تایید شهادت آقای هاشم صفی الدین نوشت: ایشان تمام عمر خود را در خدمت به حزب الله و مقاومت اسلامی و در طول سالیان طولانی و پر افتخار خود با تمام مسئولیت و اقتدار سپری کردند. مرجع اجرایی شورا، نهادهای مختلف و یگان‌های مؤثری بود که در همه زمینه‌ها مدیریت می‌کرد و همه چیز مربوط به کار مقاومت بود تا اینکه خداوند او را به کاروان شهدای کربلا اضافه کرد.

هاشم صفی الدین پسر عموی شهید سید حسن نصرالله و پدر همسر شهید سپهبد قاسم سلیمانی در سال 1964 در جنوب لبنان در خانواده ای سرشناس در منطقه به دنیا آمد. در دهه هشتاد به همراه بستگانش حسن نصرالله برای تحصیل علوم دینی به شهر قم رفت. در سال 1983 با دختر محمد علی الامین از اعضای شورای قانونگذاری شورای اسلامی شیعیان لبنان ازدواج کرد. در سال 1994، نصرالله هاشم صفی الدین را به عنوان رئیس منطقه بیروت حزب الله منصوب کرد. سپس در سال 1995 ریاست شورای جهاد را بر عهده گرفت که مسئولیت فعالیت های نظامی حزب الله را بر عهده داشت. صفی الدین در سال 1998 به سمت مسئول شورای اجرایی ارتقا یافت.

صفی الدین پس از اتمام تحصیلات حوزوی، «سه گانه قدرت» را در حزب الله با سید حسن نصرالله و عماد مغنیه تشکیل داد. مغنیه یک نیروی نظامی، سید نصرالله یک نیروی سیاسی و صفی الدین یک نیروی اداری و تشکیلاتی است که امروز در هرم این جریان، سمت ریاست شورای اجرایی محسوب می شود.

گمانه زنی ها درباره ترور وی تنها چند روز پس از ترور سید حسن نصرالله مطرح شد، زمانی که رسانه ها گزارش دادند که حمله جنگنده های اسرائیلی به حومه جنوبی بیروت باعث تخریب کامل بسیاری از ساختمان ها شده است. همزمان دو مقام امنیتی رژیم صهیونیستی که از افشای نام خود خودداری کردند به سایت خبری اکسیوس گفتند که اگرچه هدف از حمله امروز به بیروت ترور هاشم صفی الدین بوده است، اما هنوز مشخص نیست که آیا این عملیات موفقیت آمیز بوده است یا خیر. یا نه یا نه.

ساعاتی پس از این ترور، یک منبع لبنانی در گفت و گو با الجزیره با اشاره به قطع ارتباط هاشم صفی الدین، رئیس شورای اجرایی حزب الله، گفت: زمانی که صفی الدین اسرائیل منطقه المریجه را هدف قرار داد، در حالی که او در یک مقر زیرزمینی بود، این منبع اعلام کرد که «پهپادهای اسرائیلی تیم‌های امدادی را هدف قرار می‌دهند و از رسیدن آنها به منطقه مورد نیاز جلوگیری می‌کنند».

تایید شهادت رئیس شورای اجرایی حزب الله/ از هاشم صفی الدین چه می دانیم؟

علاوه بر این، گمانه زنی ها در طول زمان قوت گرفت که اسرائیل از همان روش سید حسن نصرالله و استفاده از گاز سمی در ترور هاشم صفی الدین استفاده کرد. یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این خصوص در خصوص جزئیات ترور سید حسن نصرالله گفت: ممکن است همزمان با موج انفجارها از مواد شیمیایی و گازهای سمی نیز استفاده شده باشد. به رهبران حزب الله ضربه زد. گفته می شود گاز سیانور نیز در این نارنجک ها وجود داشته است.

آقای هاشم صفی الدین که از زمان تأسیس حزب الله لبنان در سال 1982 در این جریان عضویت داشت، در سال 1992 ریاست شورای اجرایی آن را بر عهده گرفت و تا زمان شهادت در حمله بیروت در این سمت باقی ماند. او همچنین یکی از هفت عضو شورای مشورتی تصمیم‌گیری حزب‌الله لبنان بود و در شورای اجرایی نیز مسئولیت بخش‌های مهمی از فعالیت‌های این جنبش را بر عهده داشت. از جمله بر فعالیت های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و آموزشی حزب الله نظارت می کرد. ایالات متحده در سال 2017 او را به دلیل نقش فعال در فعالیت های حزب الله تحریم کرد.

حزب الله لبنان در خاتمه بیانیه ای که به مناسبت شهادت صفی الدین صادر کرد، نوشت: ما به شهید بزرگوارمان و همرزمان شهیدش عهد می کنیم که این راه را تا رسیدن به اهداف مقاومت و جهاد در راه آزادی و پیروزی ادامه دهند. حاصل می شوند. همزمان، گردان های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس با صدور بیانیه ای تاکید کرد که سیاست تروریسم صهیونیستی هرگز در صفوف مجاهدین ایجاد بی نظمی نخواهد کرد و هرگز نخواهد بود. اراده ملت فلسطین را در هم بشکند. مقاومت در امت اسلامی هرگز به بازگرداندن قدرت و بازدارندگی رژیم صهیونیستی منجر نخواهد شد.

213

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *