اخبار اخبار عمومی

تابلوی شیشه‌ای «نقش رستم» را خُرد شد/ علت چه بود؟+ عکس

تبلیغات بنری


به گزارش «رابو»، حمد ثابت اوقلیدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استانداری فارس به پیگیری ایسنا در خصوص وضعیت پیش آمده برای یکی از نقاشی های شیشه ای نقش رستم پاسخ داد. که عکس آن توسط خبرگزاری ایسنا منتشر شد راهنمایان تور توضیح دادند: بعدازظهر روز چهارشنبه هفته گذشته شیشه تابلو به دلیل شدت گرما شکست و با پیگیری ها تابلوی تعویض تولید و نصب شد.

ایسنا در خبری نوشت: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس با اشاره به تکرار این حادثه در سایر اماکن تاریخی این استان، گفت: چند هفته پیش نیز حادثه مشابهی در پاسارگاد رخ داد. که اصلاح شد

فرونشست زمین، خشکسالی، برداشت بی رویه آب برای مصارف کشاورزی و تغییرات اقلیمی در دهه های اخیر دشت مرودشت و نگری رستم را تهدید کرده است و این مکان نیازمند حفاظت عاجل است.

    پنل شیشه ای شکست

نقش رستم که لقب مجموعه آرامگاهی هخامنشی را یدک می‌کشد، در ۷ کیلومتری شمال غربی تخت جمشید قرار دارد. در این مجموعه بزرگ 23 اثر باستان شناسی مانند زیارتگاه ها، بنای کعبه زرتشتیان، کتیبه ها و کتیبه ها وجود دارد.

این مجموعه بزرگ در منتهی الیه شمالی پارس قرار دارد و از نظر ارتباط فضایی و فضایی، دو محوطه باستانی مهم نقسی رستم و تخت تخت جمشید از نظر عملکردی به هم متصل بودند. شهر پارس یک واحد شهری متشکل از بخش‌های مختلف دوران عیلام، هخامنشی، سلوکی، اشکانی، ساسانی و اسلامی بوده و بازسازی این شهر تاریخی در محدوده‌های ردیف اول تخت جمشید بر این مبنا قابل تصور و درک است. از اسناد باقی مانده به نظر می رسد مرزهای این شهر در منطقه حرم یک در اطراف سیوا به سمت شمال به سمت نقش رستم و المصباح منطبق باشد.

پیکره نقش رستم در دوره‌های هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی بر اساس آثار مکتوب مانند کتیبه‌های میخی دوره هخامنشی و خط‌های باستانی دوره ساسانی مورد استفاده و احترام قرار می‌گرفت. مجموعه آرامگاه نقش رستم در زمان هخامنشیان با بخش مهم و کاربردی شهر پارس در حومه شهر، اما به تخت جمشید مرتبط بوده است. سنت دفن پادشاهان گذشته بر اساس سنت زرتشتی در این مکان انجام می شد.

در محل نقش رستم، در صخره‌ای به ارتفاع 60 متر، آثاری از داریوش اول (486-521 قبل از میلاد)، خشایارشا (465-486 قبل از میلاد)، اردشیر اول (425-465 قبل از میلاد) و داریوش دوم وجود دارد. 423-423 قبل از میلاد). 404 قبل از میلاد). در این مکان بنایی معروف به کعبه زرتشتیان در دوران هخامنشی ساخته شده که از نظر ساختار معماری و عملکرد در کنار مقبره ها قابل توجه و قابل توجه است.

233217

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *