اخبار اخبار اقتصادی

تازه ترین خبرها درباره قیمت امسال برنج / برنج‌ خارجی در بازار کمیاب می‌شود!

تبلیغات بنری


به گزارش سایت رابو، کشت برنج یکی از مهمترین فعالیت های کشاورزی در مازندران، گیلان و برخی از استانداری های جنوبی و منبع درآمدی مهم برای کشاورزان این استان ها محسوب می شود. تابستان شروع فصل برداشت برنج است و در ارقام مختلف برنج این زمان برداشت متفاوت است و در قسمت های مختلف این دوره زمانی یک یا دو هفته اختلاف وجود دارد.

در همین زمینه خبرگزاری ایسنا نوشت: نکته مهم این است که بارندگی های مداوم و شدید می تواند محصولات کشاورزی را با مشکل مواجه کند و بر اساس داده های سازمان هواشناسی از ابتدای سال جاری تاکنون بارندگی های شدیدی در برخی مناطق مانند گیلان ثبت شده است. سال فصل تابستان.

عرش باران چون در آستانه زرد شدن خوشه های برنج است باعث می شود بذر دیرتر رسیده و دیرتر برداشت شود و زمان برداشت برنج شمال ایران به تعویق بیفتد.

از دیگر اثرات باران باید به این نکته اشاره کرد که قطرات باران در برخی مناطق باعث خم شدن ساقه برنج و بروز پدیده ای به نام جنگ می شود که برای کشاورزان شمال و برنج کاران چندان مناسب نیست. زیرا با ریزش ساقه های برنج، برداشت آن برای کشاورزان دشوار خواهد بود. در ادامه این مقاله به سطح زیر کشت برنج و وضعیت این محصول در کشور و همچنین تاثیر بارندگی های اخیر بر شالیزارها و شالیزارها پرداخته شده است.

جمیل علیزاده شایق، رئیس هیئت مدیره و دبیر انجمن برنج ایران در گفت وگویی درباره وضعیت برنج کشور گفت: برداشت برنج تا شهریور و حتی مهر ادامه دارد. بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، سطح زیرکشت برنج در کشور حدود 700 هزار هکتار است. برخلاف تصور ما، در ماه های آوریل و می بارندگی نخواهیم داشت. بارندگی شدید بود و باعث شد کشاورزانی که برای کشت برنج برنامه ریزی نکرده بودند از این کار استقبال کنند. به عنوان مثال خوزستان یکی از استان هایی است که گاهی باران نمی بارد و در برخی سال ها بارندگی شدیدی دارد و امسال از آن سال هایی بود که کشاورزان به دلیل بارندگی های شدید به کشت برنج روی آوردند، به ویژه اینکه کشت برنج در حال انجام است. یک فعالیت اقتصادی برای کشاورزان و اقتصادی است و به همین دلیل مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است.

وی درباره سطح زیر کشت برنج کشور نیز گفت: خوشبختانه سطح زیرکشت برنج امسال مناسب است و به دلیل اینکه آفتاب داغ در ماه های تیر و مرداد تابیده است، برنج از نظر کیفی و مرغوب در وضعیت خوبی قرار دارد. مقدار بنابراین با توجه به آفتاب گرم تابستان و بارندگی های خوب و افزایش سطح زیر کشت از نظر کیفی و کمی نسبت به سال های گذشته وضعیت خوبی داریم و امسال کمتر از 2 میلیون و 250 هزار نفر خواهیم داشت. تن برنج سفید، و مقدار تولید ممکن است بیشتر باشد.

علیزاده شایق گفت: بی نظمی بخش تجارت برنج باعث شد در سال های 1401 و 1402 برنج بیش از مقدار مورد نیاز وارد شود. به نظر من، دولت و وزارت بازرگانی در این زمینه اشتباه کردند و به واردکننده اجازه دادند هر چه برنج می‌خواهد وارد کند، از آن زمان تا کنون انبارها پر از برنج وارداتی بوده است، اما به دلیل پر بودن انبارها. در شرایط کیفیت و کمیت مناسب برای تولید ما نیازی به واردات برنج نداریم و اگر برنج وارد شود این ظلم به کشور و مردم است که ارز محدودی داشته باشند چرا که این ارز باید در ارز مهمتری هزینه شود. محل

وی در خصوص تاثیر بارندگی های غیرمنتظره در فصل برداشت بر شالیزارها و شالیزارها افزود: در حال حاضر در فرمانداری های شمالی بارندگی وجود دارد که باعث می شود در فصل برداشت محصولی به نام علف های هرز و خواب برنج نامیده شود اما این موضوع نباید مطرح شود. باعث نگرانی کشاورزان می شود زیرا پس از چند روز تابش آفتاب، برنج سرزندگی خود را باز می یابد و می تواند محصولات خود را به ما عرضه کند.

رئیس هیئت مدیره و دبیر انجمن برنج ایران با اشاره به اینکه بخشی از زمین مازندران تغییر و تبدیل به ساخت و ساز شد، گفت: در ابتدای این پرونده باید بگوییم که این تغییر کاربری مورد تایید قرار نگرفت. دولت به هیچ وجه نتوانست از واگذاری زمین جلوگیری کند. و اصلاً مهم نیست که مساحت زمین های در حال تغییر کوچک باشد یا بزرگ؟ مهم است که این تغییر کاربری رخ ندهد. اما مشکل اینجاست که ما 700 هزار هکتار زیر کشت برنج داریم و اگر مثلاً 100 برج در آنجا بسازیم، خسارت قابل توجهی به تولید ما وارد نمی شود و جای نگرانی نیست.

2323

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *