تانک همه‌فن حریف نروژی‌ها رونمایی شد/ مأموریت: مقابله با ارتش سرخ / عکس
اخبار اخبار تکنولوژی

تانک همه‌فن حریف نروژی‌ها رونمایی شد/ مأموریت: مقابله با ارتش سرخ / عکس

تبلیغات بنری


تینا مزدکی: شرکت دفاعی و هوافضای نروژی Kongsberg یک راه حل جدید دفاع هوایی زمینی به نام NOMADS یا سیستم دفاع هوایی قابل مانور ملی را راه اندازی کرده است. به نظر می رسد این سیستم برای محافظت از نیروهای در حال حرکت طراحی شده است و از وضعیت اوکراین درس گرفته است. البته پیش از این نیز گزارش هایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه Nomads ممکن است در اختیار ارتش اوکراین نیز باشد.

در طول جنگ سرد، نروژی ها از سیستم SHORADS استفاده کردند که مخصوصاً روی یک خودروی زرهی نصب شده بود. اما پس از پایان جنگ سرد، این سیستم تا حدودی کنار گذاشته شد. NOMADS اکنون بر ادامه علاقه مجدد به دفاع هوایی کوتاه برد (SHORAD) تاکید می کند و بخش مهمی از مدرن سازی ارتش نروژ، به ویژه در منطقه قطب شمال خواهد بود. سامانه دفاع هوایی مانور ملی (NOMADS) یک سیستم دفاع هوایی متحرک زمینی است که برای محافظت از واحدهای مانور ارتش طراحی شده است تا بتوانند در خط مقدم در برابر تهدیدات هوایی پیچیده‌تر مؤثر باشند.

ACSV G5 (خودروی پشتیبانی رزمی زرهی) از FFG آلمان (Flensburger Fahrzeugbau GmbH)

این سیستم که با همکاری نیروهای مسلح نروژ طراحی شده است، قرار است بر روی طیف گسترده ای از خودروهای زرهی مکانیزه نصب شود که مدل پایه آن با ACSV G5 (خودروی پشتیبانی رزمی زرهی) از FFG آلمان (Flensburger Fahrzeugbau GmbH) ادغام شده است. . . FFG همچنین 50 فروند هواپیمای ACSV G5 را در پیکربندی های مختلف به نیروهای مسلح نروژ می دهد.

فناوری‌های سیستم موشکی سطح به هوای پیشرفته ملی (NAMS) (سیستم مورد استفاده ایالات متحده و اوکراین و همچنین نروژ) نیز در NOMADS به نمایش گذاشته شده است و شامل یک اسکن الکترونیکی فعال سه‌بعدی (AESA) است. ) رادار، مسافت یاب لیزری و همچنین حسگرهایی برای دوربین شب و روز و دوربین حرارتی است. طبق گزارش ها، این رادار توسط شرکت دانمارکی Weibel تامین می شود و Kongsberg می گوید که رادار حداقل 50 کیلومتر برد دارد.

تانک همه کاره برای نروژی ها فاش شد / ماموریت: مقابله با ارتش سرخ / عکس

NASAMS یک موشک AIM-120 AMRAAM را پرتاب کرد

همه این سنسورها علاوه بر قابلیت ادغام با یکدیگر. همچنین با داده‌های سیستم‌های خارج از خودرو یکپارچه می‌شود و توسط معماری فرمان و کنترل مشتق شده از NASAMS (C2) و با سیستم شناسایی دوست یا دشمن (استاندارد ناتو) و همچنین ارتباطات VHF و UHF پشتیبانی می‌شود.

سلاح های استاندارد NOMADS شامل چهار سلاح آماده شلیک AIM-9X Sidewinder است که به عنوان سلاح های هوا به هوا شناخته می شوند. علاوه بر سلاح های راه دور، این سپر همه کاره مجهز به مسلسل کالیبر 50 و مسدود کننده فرکانس رادیویی برای مقابله بهتر با تهدیدات نزدیک پهپادهای کوچک از جمله انواع FPV است. علاوه بر این، NOMADS برای استفاده علیه سایر پهپادها، موشک های کروز، هلیکوپترها و هواپیماهای بال ثابت مناسب است.

تانک همه کاره برای نروژی ها فاش شد / ماموریت: مقابله با ارتش سرخ / عکس

AIM-9X Sidewinder

اهمیت این نوع قابلیت در خط مقدم را نمی توان دست کم گرفت، به ویژه در برابر هلیکوپترهای تهاجمی که در اوکراین کارایی بالایی دارند. انتظار می رود NOMADS در ماموریت های ضروری میدان نبرد به صورت مستقل عمل کند، از نیروهای مانور در سطوح گردان و تیپ پشتیبانی کند و همچنین می تواند از طریق معماری C2 به شبکه های دفاع هوایی یکپارچه گسترده تری متصل شود.

به گفته وزارت دفاع نروژ، NOMADS اخیراً در آندویا، یک منطقه عملیاتی کلیدی برای نیروهای مسلح نروژ و یک محیط استراتژیک به طور کلی به دلیل گسترش نظامی روسیه در قطب شمال آزمایش شد. اگرچه این سامانه به عنوان یک راه حل موقت در نظر گرفته می شود و نروژ متعهد شده است که موشک های هوا به هوا IRIS-T را که قبلاً توسط جنگنده های F-16 بازنشسته این کشور استفاده می شد به اوکراین منتقل کند. اما این آزمایش شامل شلیک موشک های هوا به هوا IRIS-T از NOMADS بود.

تانک همه کاره برای نروژی ها فاش شد / ماموریت: مقابله با ارتش سرخ / عکس

سامانه عشایری

یک واحد اولیه متشکل از شش سامانه NOMADS به نیروهای مسلح نروژ تحویل داده خواهد شد که چهار مورد از آنها قبلاً تحویل داده شده و انتظار می‌رود بین سال‌های 2026 تا 2028 به طور کامل عملیاتی شوند. این اقدامات بخشی از گسترش گسترده‌تر قابلیت‌های دفاع هوایی نروژ است که شامل برنامه‌هایی برای دو برابر کردن تعداد موشک‌های زمین به هوا در میدان می‌شود. نورگارد، سخنگوی آژانس مواد دفاعی نروژ گفت: «نیروهای مسلح نروژ به دفاع هوایی مدرن برای مقابله با دشمن پیشرفته نیاز دارند.

گزارش های رسانه های آلمانی حاکی از آن است که علاوه بر نروژ، هلند نیز به خرید این سامانه علاقه مند است. به نظر می رسد هلند به 18 سامانه مجهز به موشک های AIM-9X نیاز دارد. همچنین به دنبال مسلح کردن هر یک از این سامانه ها به بیش از 4 موشک استاندارد موجود در مدل پایه است. علاوه بر این، گفته می شود که دولت آلمان نیز در حال بررسی خرید این سیستم برای اوکراین است.

تانک همه کاره برای نروژی ها فاش شد / ماموریت: مقابله با ارتش سرخ / عکس

در حالی که ACSV G5 مورد استفاده در سیستم را می توان از FFG آلمان خریداری کرد، باید توافق گسترده تری با نروژ، ایالات متحده، اوکراین و دانمارک وجود داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که سایر اجزای مهم NOMADS می توانند تحویل داده شوند. با این حال، ماهیت ماژولار سیستم می تواند این فرآیند را آسان تر کند. به عنوان مثال، رادار و سایر حسگرها را می توان از منابع دیگر خریداری کرد، در حالی که تسلیحات اصلی موشک های AIM-9X را می توان با موشک های IRIS-T جایگزین کرد.

هر دو AIM-9X و IRIS-T قبلاً به اوکراین عرضه شده‌اند، که اولی در برنامه «FrankenSAM» گنجانده شده است که سیستم‌های دفاع هوایی دوران شوروی را برای سرنگونی موشک‌های غربی تطبیق می‌دهد. اوکراین همچنین اکنون تقاضای سیری ناپذیری برای دفاع هوا به زمین دارد و به موشک های SHORADS، به ویژه موشک هایی که قادر به همراهی با نیروهای مانور هستند، نیاز دارد. برای نشان دادن این نیاز، شرکت آلمانی راین متال در حال حاضر در حال ارزیابی است که آیا تانک‌های قدیمی‌تر لئوپارد 1 مربوط به دوران جنگ سرد می‌توانند برجک‌های خود را برای نصب یک سیستم دفاع هوایی کوتاه برد مبتنی بر اسلحه Skyranger 35 تعویض کنند یا خیر.

تانک همه کاره برای نروژی ها فاش شد / ماموریت: مقابله با ارتش سرخ / عکس

یکی از اولین عکس های رسمی که نشان دهنده ارتقای سیستم دفاع هوایی زمینی دوران شوروی با موشک های زمین به هوا است.

با این تفاسیر به نظر می رسد عشایر راه حل مناسبی برای اوکراین ارائه می دهند. زیرا سطح بالایی از محافظت را با درجه بالایی از تحرک ترکیب می کند. این سیستم علاوه بر پشتیبانی از یگان ها در میدان نبرد (از جمله یگان های متحرک)، می تواند یک نقطه دفاعی برای تاسیسات حیاتی از جمله اتصال به شبکه های پدافند هوایی موجود فراهم کند.

پهپادها و موشک های کروز روسیه تهدیدی قابل توجه برای اوکراین هستند و NOMADS برای مقابله با آن طراحی شده است. در عین حال، توسعه موشک های زرهی SHORADS بسیار متحرک و خودکفا در غرب به خودی خود یک پیشرفت مهم است.

در حالی که اوکراین اکنون با تهدیدات روزانه موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین مواجه است، نگرانی‌ها در مورد این تهدیدات هوایی و دیگر تهدیدات هوایی اکنون جرقه‌ای را به وجود آورده است که در مرکز آن موشک‌های SHORADS در پدافند هوایی زمینی در سراسر جهان قرار دارد. چه NOMADS به اوکراینی ها برسد یا نه، اکنون زمان بهره گیری از این رنسانس در قابلیت های دفاع هوایی کوتاه برد است.

منبع: twz

54323

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *