تب دنگی در کشور فراگیر می‌شود/ نیاز به کیت‌های تشخیص سریع داریم/ نگران زائرانی هستیم که برای اربعین از عراق بازمی‌گردند
اخبار اخبار عمومی

تب دنگی در کشور فراگیر می‌شود/ نیاز به کیت‌های تشخیص سریع داریم/ نگران زائرانی هستیم که برای اربعین از عراق بازمی‌گردند

تبلیغات بنری


مستوره النصیری: می گفتند ویروس کرونا از خفاش متولد شده است، اما اکنون یک پشه آمده است تا ویروس دنگی را به ما بدهد. در ایران حداقل ۱۵۰ نفر به این بیماری مبتلا هستند. آمار واقعی ناشناخته است و ابزارهای تشخیصی سریع برای بازتولید آمار واقعی مورد نیاز است، زیرا 80 درصد از مبتلایان ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است که کشور باید برای مقابله با تب دنگی آمادگی داشته باشد تا مانند بحران کرونا غافلگیر نشویم. دکتر حسینعلی شهریاری در کافه خبر اعلام کرد که در حال حاضر تب دنگی در تهران مشاهده شده است اما به نظر می رسد بیمار در سفر به این بیماری مبتلا شده است.

نماینده زاهدان در مجلس گفت: یکی از بزرگترین نگرانی ها در مورد شیوع تب دنگی، زائرانی است که به عراق می روند و احتمالاً آلوده به کشور باز می گردند.

گفتگوی ما با دکتر شهریاری در مورد تب دنگی را در زیر می خوانید:

جناب دکتر وضعیت شیوع دنگی در کشور چگونه است؟

قبلاً مشکلی داشتیم، اما اکنون تقریباً کل کشور را درگیر کرده است. این آمار روز به روز در حال افزایش است و طبق آمار وزارت بهداشت یک نفر در کشور بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده است. بسیاری از بیماران جدید از امارات و پاکستان به کشور آمده اند. در استان‌های جنوبی و شمال کشور به‌ویژه گیلان رایج است، هرچند هوا در حال حاضر بسیار گرم و خشک است. با نزدیک شدن به هوای سردتر و سپتامبر، تعداد پشه های آئدس افزایش می یابد. هر جا که حتی چند قطره آب باشد، این پشه ها می آیند. آنها می توانند از طریق لباس انسان را گاز بگیرند. اگر لباس نازک باشد، پشه Aedes پوست را نیش می‌زند. البته میزان مرگ و میر پایین است و به حدود 1 درصد می رسد اما باعث درد استخوان بسیار شدید می شود که کشنده است و بیمار را به زمین می اندازد. البته 80 درصد افراد مبتلا به تب دنگی هیچ علامتی از خود نشان نمی دهند.

در حال حاضر بزرگترین نگرانی در مورد این بیماری چیست؟

اکنون نگران بازگشت زائرانی که از عراق برای شرکت در اربعین به ایران می آیند هستیم. جلسه ای در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار کردیم. هفته گذشته در کمیسیون بهداشت مجلس درباره تب دنگی جلسه داشتیم. ما به ابزارهای تشخیصی سریع نیاز داریم. عزیزان گفتند 120000 ست در گمرک مانده است. بلافاصله با وزارت اقتصاد و دارایی و آقای دکتر رضوانی فر مکاتبه کردیم و نامه ای نوشتیم و از آنها خواستیم که تجهیزات را گرو نبندند و آزاد کنند. نحوه آمدن زائران ما به مرزهای عراق باید به گونه ای باشد که زائران زیاد با مردم تعامل نداشته باشند. این پشه در بسیاری از نقاط یافت می شود.

مقاله ای منتشر شده است که در آن توضیح داده شده است که اگر پشه Aedes بیماران بدون علامت را نیش بزند، به یک ناقل تبدیل می شود و دیگران را به این بیماری مبتلا می کند. این مسائل باید مدیریت شود. مبارزه با تب دنگی تنها بر عهده وزارت بهداشت و درمان نیست. سازمان های دیگری مانند پدافند غیرعامل، شهرداری ها، حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی و وزارت راه و شهرسازی باید در مقابله با تب دانگ کمک کنند.

چه اطلاعات دیگری در مورد این پشه وجود دارد؟

این پشه علاقه زیادی به لاستیک خودرو و رنگ مشکی آن دارد. این در دنیا ثابت شده است. به ویژه مشهود است که لاروهای این پشه در لاستیک خودروها یافت می شود.

آیا این بدان معنی است که پشه ها تخم های خود را در لاستیک می گذارند؟

بله، لاستیک های قدیمی که پس از خرید لاستیک های نو در فضای باز در مناطق مختلف رها شده اند باید جمع آوری و مدیریت شوند.

تب دنگی در کدام کشورها شیوع دارد؟

این بیماری فقط در ایران نیست. تب دنگی در اکثر کشورهای اروپایی نیز دیده می شود. در کشورهای منطقه ما بسیار رایج است. در عراق هم تب دنگی داریم. متاسفانه بسیاری از کشورها مانند امارات وسعت این تب و شناسایی آن را به سازمان بهداشت جهانی گزارش نمی دهند. ما همچنین گزارش آلودگی منتشر شده توسط امارات را به سازمان بهداشت جهانی ارائه کردیم. آنها آن را گزارش نمی کنند زیرا نگران هستند که اگر شیوع بیماری را گزارش کنند، تعداد گردشگران آنجا کاهش می یابد. درآمد بالایی از گردشگری دارند و به همین دلیل هیچ یک از کشورهای حوزه خلیج فارس بیماری های عفونی زیادی را گزارش نمی کنند. قطر، امارات متحده عربی و سایر کشورهای منطقه از جمله پاکستان و افغانستان شیوع بیماری را گزارش نمی کنند. جمهوری اسلامی به طور دقیق شیوع بیماری را اعلام می کند. تنها کشوری که به طور مرتب بیماری های عفونی را گزارش می کند جمهوری اسلامی است.

اما به نظر می رسد مردم کاملاً مطمئن نیستند و از واکنش خود به اخبار منتشر شده، به نظر می رسد که تب دنگی در تهران وارد شده و شیوع پیدا کرده است. البته دکتر مردانی چند روز پیش از شیوع این بیماری در تهران خبر داد و بلافاصله آن را تکذیب کرد.

نه، در واقع، شما باید اطلاعات و آماری داشته باشید تا بدانید که تب در حال گسترش است.

تب دنگی در کشور در حال شیوع است/ نیازمند ابزارهای تشخیصی سریع هستیم/ نگران بازگشت زائران از عراق برای حضور در اربعین هستیم.

من هم شیوع بیماری را تایید کردم.

گفتم ویروسی میشه با اعلام وزارت بهداشت، تب دنگی در بسیاری از استان ها شیوع پیدا کرده است.

آیا جبرانی وجود دارد؟

تب دنگی هیچ علامتی ندارد. ابتدا باید بفهمید که آیا پشه در منطقه وجود دارد یا خیر. این بدان معناست که ابتدا باید پشه را تشخیص دهید. سپس به سراغ بیماران بروید. وقتی 80 درصد بیماران هیچ علامتی نداشته باشند، نمی توانید بیماری را تشخیص دهید. اولاً باید یک بیماری وجود داشته باشد که علائم آن را ببینید و تشخیص دهید و بگویید تب دنگی است. حتی یک نفر در تهران به تب دنگی مبتلا شده و گفته می شود مسافری است که در سفر به این بیماری مبتلا شده است. این بدان معنا نیست که در تهران تب دنگی وجود ندارد.

ممکن است وجود داشته باشد اما ما نتوانسته ایم آن را شناسایی کنیم. به همین دلیل گفتیم که باید ابزارهای تشخیصی سریع داشته باشیم تا بتوانیم بیماران را آزمایش کنیم. در بسیاری از موارد، علائم تب دنگی مشابه علائم سرماخوردگی است. در صورت آزمایش به موقع می توان آن را تشخیص داد و درمان کرد. ما هم باید آماده باشیم.

آمادگی کشور برای مقابله با این بیماری چقدر است؟

در زمان بحران کرونا ما شگفت زده شدیم. بیمارستان ها باید برای دنگی آماده شوند. دارو مخصوصاً سرم را باید داشته باشیم. بیماران دنگی از درجه حرارت بالا رنج می برند. ما باید تخت آماده داشته باشیم. امیدواریم این تب گسترش نیابد و رخ ندهد، اما نگرانی ما جدی است. به همین دلیل جلساتی را در کمیته بهداشت برگزار می کنیم و از همکاران خود می خواهیم که بر این امور نظارت داشته باشند.

4747

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *