اخبار اخبار عمومی

تجمع دانشجویان در اعتراض به شهریه نجومی

تبلیغات بنری


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رابو، تعدادی از دانشجویان پذیرفته شده در سال تحصیلی 1403-1404 دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص افزایش سه برابری شهریه ها بدون اطلاع قبلی به داوطلبان ورودی، مقابل سازمان مرکزی این دانشگاه تجمع کردند. امتحان و خواستار لغو شهریه شد. لغو افزایش شهریه

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، این داوطلبان رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی که تعدادشان کمتر از 100 نفر است، امروز (سه شنبه) در مقابل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد حضور یافتند و دلیل تجمع آنها کاملا صنفی اعلام شد. و اعتراض افزایش چند برابری شهریه ها را بدون اطلاع قبلی و پس از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری 1403 اعلام کردند.

بر اساس بخشنامه داخلی مورخ 15 تیر 1403 دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محسن نفر، معاون علوم پزشکی این دانشگاه، مصوبات پنجاه و سوم را به دبیر شورای توسعه، آموزش و برنامه ریزی ابلاغ کرد. جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد در خصوص تغییر شهریه برخی از رشته های علوم و پزشکی دانشگاه آزاد در سال تحصیلی آینده ابلاغ شد.

در این نامه آمده است: «پس از تصویب شهریه سال تحصیلی 1403-1404 برخی از علوم پزشکی در پنجاه و سومین جلسه هیأت امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، در خصوص تغییرات مصوب در نحوه اخذ شهریه. شهریه طلاب جدیدالورود برای سال تحصیلی 1404-1403 هجری شمسی لازم است در خصوص درج مطالب زیر در دفترچه آزمون سراسری 1403 اقدامات لازم صورت گیرد.

تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی مستلزم پرداخت شهریه رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پرستاری برای ورود به سال تحصیلی 1403-1404 به شرح زیر است:

شهریه دندانپزشکی و داروسازی در سال اول 180 میلیون تومان است.

ارزش شهریه دانشجویان ورودی سال تحصیلی 1403-1404 در گرایش های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی مشروط به افزایش سالانه تا سقف 15 درصد در دوره تحصیلی می باشد.

شهریه پرستاری در سال اول 45 میلیون تومان است و در سال های بعد مشمول افزایش سالانه می شود.

این مبالغ برای دانشجویان جدیدالورود در تهران است و در سایر واحدها تقریباً 10 درصد متغیر خواهد بود.

اخذ تسهیلات بانکی بابت شهریه دانشجویان در رشته های علوم پزشکی همانند سایر رشته های دانشگاه امکان پذیر خواهد بود.

فارغ التحصیلان مقطع دکتری عمومی علوم پزشکی از دانشگاه آزاد اسلامی پس از گذراندن طرح از دوره خدمت اجباری معاف می شوند.

حاضران در این گردهمایی گواهی می دهند که شهریه رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در سال تحصیلی آینده نسبت به سال گذشته بیش از سه برابر افزایش یافته و از 30 میلیون تومان در هر ترم به 90 میلیون تومان و در مجموع 180 رسیده است. میلیون تومان سالانه.

این افراد علاوه بر اینکه این افزایش را غیر منطقی می دانستند، از نحوه گزارش موضوع نیز گلایه داشتند.

یکی از حاضران در این گردهمایی گفت: در دفترچه راهنمای انتخاب رشته و پیوست آن، شهریه تحصیلی پرستاری اعلام شده بود، اما در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی شهریه تحصیلی اعلام نشده بود و اگر این رقم برای داوطلبان زیادی از در ابتدا، آنها رشته ها را انتخاب نمی کردند.

این در حالی است که در نامه معاونت پزشکی دانشگاه آزاد به صراحت آمده است که این افزایش شهریه در دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری 1403 درج و به اطلاع داوطلبان برسد.

تجمع دانشجویان در اعتراض به شهریه های نجوم

تعدادی از پذیرفته شدگان این رشته که امروز به همراه خانواده از شهرهای دور و نزدیک به تهران آمدند و در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد حضور یافتند، پرداخت این مبلغ را فراتر از توان بیش از 90 درصد ایرانیان دانستند. خانواده ها به ویژه دانشجویان غیر تهرانی که باید هزینه های اسکان، غذا و ایاب و ذهاب را متقبل شوند.

یکی از دانشجویان رشته پزشکی پذیرفته شده دانشگاه آزاد، دختری ساکن تهران که در آزمون سراسری امسال نزدیک به 1000 نفر را کسب کرد، به خبرنگار ایرنا گفت: اگر همزمان با انتخاب رشته از این افزایش شهریه اطلاع داشتیم. رشته های دانشگاه آزاد را انتخاب می کردیم، ترجیح می دادیم در دانشگاه دولتی خارج از تهران درس بخوانیم و زحمت حمل و نقل را تحمل کردیم.

وی ادامه داد: فکر می کردیم افزایش شهریه دانشگاه آزاد نسبت به سال قبل حدود 20 تا 30 درصد باشد و شهریه های نجومی امسال همه ما را شگفت زده کرد.

دانشگاه آزاد معمولا هر سال شهریه ها را افزایش می دهد اما تاکنون این میزان از 40 درصد فراتر نرفته است و مثلا در سال تحصیلی گذشته 20 تا 25 درصد شهریه ها افزایش یافته است.

تعدادی از اولیای این داوطلبان برای ادامه پیگیری به واحد مرکزی دانشگاه مراجعه کرده و در صورت عدم رضایت از طریق سایر احزاب اعتراض خود را تا حصول نتیجه پیگیری خواهند کرد.

تجمع دانشجویان در اعتراض به شهریه های نجوم

233236

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *