اخبار اخبار عمومی

تجمع چندین‌باره معلولان/ معاش معلولان در لایحه بودجه سال آینده سرکوب شده

تبلیغات بنری


رویای پدر: بهروز معروفی با تاکید بر اینکه دولت در تدوین لایحه بودجه سال آینده معیشت معلولان را سرکوب کرد، گفت: با تجمع امروز خواستار حذف ردیف 2 بند الف تبصره 12 لایحه بودجه 1404 و حذف آن هستیم. جلوگیری از تداوم نوآوری های تبعیض آمیز در قالب قانون علیه معلولان.

وی مجلس یازدهم را در تصویب و به حاشیه راندن حقوق معلولان نوآور توصیف کرد و افزود: مجلس یازدهم در عین حال که اجرای ماده 27 قانون معلولان را تصویب کرد اما در بند ج تبصره 12 قانون بودجه و در در سال های 1401 و 1402 عملاً این قانون را به حاشیه برد.

این فعال معلول تصریح کرد: در سال 1402 هجری شمسی آیین نامه اجرای ماده 27 قانون معلولان توسط دولت تصویب نشد و امسال آیین نامه اجرای آن چند ماه پیش و متأسفانه 8 ماه پس از تصویب آن تصویب شد. ، این آیین نامه هنوز اجرایی نشده است.

به گفته معروفی، بر اساس این مصوبه دولت موظف است بر اساس سقف اعتبارات انباشته در آیین نامه هیات وزیران، کمک معیشت پرداخت کند و در این آیین نامه به افراد دارای معلولیت شدید، کمک هزینه معیشت تعلق می گیرد. به شدت، افراد بیکار و نیازمند که در سه دهک اول خود از یک تا سه میلیون تومان بر اساس بعد خانوار 1 تا 5 نفره و تنها 500 هزار تومان برای معلولان کمتر از معلولیت شدید و بالای دهک چهارم، صرف نظر از آن. اندازه خانواده

ماروتی با اشاره به اینکه ردیف 2 بند پ تبصره 12 قانون بودجه سال آینده ابزار قانونی دولت برای عدم اجرای این ماده قانونی است، اذعان داشت: پس از گذشت 6 سال که ماده 27 اجرا نشده یا خودسرانه تفسیر شده است. این اقدام ظلم و تبعیض نژادی بر افراد ناتوان و ظلم به امرار معاش محسوب می شود.

مدیر کمپین معلولان افزود: بدترین نتیجه این اقدام دولت این است که از این پس با مراجعه به این مصوبه در محاکم و دیوان عدالت احکام قانونی منطبق با حقوق افراد دارای معلولیت صادر می شود. . حتی از دادگاه تجدیدنظر هم می توان افراد را بازگرداند.

تجمع اعتراضی پس از بی توجهی دولت و مجلس

این مدافع حقوق افراد دارای معلولیت گفت: اول مهرماه امسال به مجلس نامه زدیم اما پاسخی هم دریافت نکردیم و درخواست خود را به دولت ارائه کردیم پاسخی دریافت نکرد.» یا حتی واکنشی از سوی دولت، پس سازماندهی اعتراض در چارچوب قوانین تنها راهی است که برای خود دیدیم.

سخنرانی رئیس جمهور ویترین بود

وی تاکید کرد: کیفیت هر رئیس جمهور در رسیدگی به حوزه معلولان در رویه هایی مانند تدوین لایحه بودجه مشخص می شود و آقای مزیکیان با لایحه بودجه ۱۴۰۴ نشان داد که تمام کلیدواژه هایی که درباره اقشار محروم و محروم به کار می برد و … عدالت اجتماعی جنبه بلاغی دارد و اعتقاد عملی دارد و حرف هایش را دنبال نمی کند.

ماروتی افزود: لایحه بودجه سال آینده کشور با شعارها و بیانیه آقای پزشکیان در خصوص حقوق معلولان، فرصت های برابر و عدالت اجتماعی مغایرت دارد، در حالی که اولین اقدام بودجه ای ایشان با آن شعارها فاصله دارد. این اقدام ثابت می کند که صحبت های ایشان فقط در ایام انتخابات بوده و فقط جنبه تبلیغاتی و نمایشی داشته است.

بسیاری از گروه‌های زندگی معلولان/معلولان در لایحه بودجه سال آینده سرکوب شده‌اند

اصولی که رئیس جمهور در تدوین لایحه بودجه مطرح کرده است نادرست است

وی گفت: رئیس جمهور روز سه شنبه هنگام ارائه لایحه بودجه به مجلس گفت که این لایحه بر 4 اصل است و اولین اصل لزوم اجرای دقیق مفاد برنامه هفتم توسعه در در حالی که لایحه قانون بودجه مغایر با اظهارات رئیس جمهور است و به معنای اجرای برنامه هفتم توسعه نیست.

ماروتی ادامه داد: مستمری مشمولان موسسات حمایتی طبق قانون باید معادل 20 درصد حداقل دستمزد باشد که 20 درصد حداقل دستمزد امسال که 7 میلیون و 166 هزار تومان است، یک میلیون و 400 هزار تومان می شود و اگر حداقل دستمزد سال آینده 20 درصد است و اگر افزایشی داشته باشد مستمری بیماران جدید را به یک میلیون و 700 هزار تومان می رساند و این نشان می دهد که پزشکیان برخلاف گفته های خود در حوزه دغدغه اقشار آسیب پذیر عمل کرده اند.

مدیر ستاد معلولان همچنین اضافه کرد: اصل دومی که آقای رئیس جمهور در جلسه عمومی مجلس مطرح کردند مبنی بر در نظر گرفتن همه اقشار و مستضعفان در تهیه لایحه بودجه نادرست است و همان ردیف 2 بند الف تبصره شماره 12 لایحه قانون بودجه مغایر با این بیانیه است.
به نظر می رسد در تدوین قانون بودجه به مستضعفان، معلولان و برنامه هفتم توجهی نداشته است.

ما می خواهیم افتخار کنیم

مرفوتی در پایان گفت: امروز جمعی از شهروندان دارای معلولیت را در اعتراض به بی توجهی دولت به افراد دارای معلولیت و یادآوری وظیفه قانونی و اجتماعی دولت و دولت در مقابل ساختمان مجلس تجمع کردیم. مجلس نسبت به معلولان و اگر روزی یکی از مسئولان از ما شکایت کرد و گفت که بخشی از تصمیمات اشتباه ما به دلیل سکوت، سهل انگاری، عدم ارائه مشاوره و عدم اطلاع رسانی به تک تک شما است، بگذارید روی آن بایستیم. روزی که سرمان را بالا گرفته و بگوییم که ما وظیفه انسانی و اجتماعی خود را در چارچوب قوانین کشور انجام دادیم.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *