اخبار اخبار جهان

تحریم شرکت‌های هواپیمایی ایران به مقصد اروپا/ کدام افراد و خطوط هوایی تحریم شدند؟

تبلیغات بنری


رسول سلیمانی: وزرای خارجه اروپا در نشست روز دوشنبه خود، ایران ایر، هواپیمایی ماهان و ساها را در فهرست تحریم ها قرار دادند. چندین مقام از جمله معاون وزیر دفاع کشورمان به همراه تنی چند از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه، قرارگاه خاتم و سازمان های فضایی ایران نیز در فهرست این تحریم ها قرار گرفته اند.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: تحریم‌های امروز شامل افراد و نهادهایی می‌شود که مسئول ساخت و انتقال هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌ها و فناوری‌های مرتبط به روسیه در حمایت از جنگ تهاجمی علیه اوکراین و گروه‌ها و نهادهای مسلح مسئول صلح و امنیت در خاورمیانه و تضعیف روسیه هستند. دریای سرخ.”

عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر در واکنش به تحریم هوایی ایران در شهریورماه گفته بود: کشورهای غربی هنوز نمی دانند که تحریم ابزار شکست خورده ای است و نتوانسته اند کارآمدی آن را در عمل ثابت کنند.

علاوه بر این، افراد تحریم شده در حالی که دارایی های آنها در اروپا مسدود شده است، از سفر به اتحادیه اروپا منع می شوند. همچنین تأمین منابع مالی و اقتصادی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم برای استفاده این افراد، شرکت ها و مؤسسات ممنوع است.

اتحادیه اروپا همچنین مدعی شد که تحریم هایی را علیه شرکت ها و افراد درگیر در برنامه موشکی Air-N اعمال کرده است. این شرکت ها که اتحادیه اروپا ادعا می کند پیش از این در ساخت، تامین و انتقال پهپادها و قطعات مورد استفاده در آنها به روسیه نقش داشته اند. شرکت‌های هواپیمایی ایرانی ماهان و ساها در فهرست تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا به همراه نام شرکت‌های دیگری مانند آلومینا ایران، طیف آریا تدبیر، فرکانس الکترونیک بویا و مرکز تحقیقات علی محمد قرار گرفتند.

ایران ایر در حال حاضر به برخی از شهرهای اروپایی از جمله فرانکفورت و هامبورگ در آلمان، پاریس در فرانسه و لندن در انگلستان پرواز مستقیم دارد. پیش از این وزارت خارجه انگلیس نیز در خصوص تحریم های اعمال شده علیه ایران به رسانه های خارجی اعلام کرده بود: طبق رویه های بین المللی باید مدت زمانی برای پایان دادن به ترتیبات خدمات هوایی تعیین شود که طبق معمول یک دوره 12 ماهه است. به گفته وزارت امور خارجه انگلیس، لغو قرارداد خدمات هوایی بر خطوط هوایی ایران تأثیر می‌گذارد: «هیچ شرکت هواپیمایی ایرانی به بریتانیا پرواز نمی‌کند و هیچ شرکت هواپیمایی انگلیسی به ایران پرواز نمی‌کند».

این در حالی است که دولت دونالد ترامپ در نوامبر 2017 بر اساس فرمان اجرایی شماره 13599 رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، ایران ایر را تحریم کرد. این فرمان اجرایی مربوط به شناسایی دارایی های دولتی یا دارایی های تحت کنترل و مالکیت دولت جمهوری اسلامی ایران است و بر این اساس مبادله افراد و نهادهای آمریکایی با آن را ممنوع می کند. به دلیل این ممنوعیت، توافق فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس که پس از توافق هسته ای ممکن شده بود، مسدود شد و دوباره غیرممکن شد. همچنین در آن زمان وزارت خزانه داری آمریکا 67 هواپیمای ایران را تحریم کرد که در صورت ورود آنها به خاک آمریکا توقیف می شد.

در میان افراد مشمول تحریم، ادعاهایی درباره هر یک از افراد و نقش آنها در برنامه های موشکی و پهپادی ایران شرح داده شده است.

سیدحمزه قلندری، معاون وزیر دفاع؛ ادعای ایفای نقش در برنامه های موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران

بهنام شهریاری از فرماندهان نیروی قدس سپاه مدعی است در لجستیک ارسال موشک و سایر تسلیحات نقش دارد.

علی الشادمانی، معاون هماهنگ کننده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) مدعی نقش آفرینی در برنامه های موشکی و پهپادی است.

رضا خسروی مقدم، وابسته نظامی ایران در روسیه؛ ادعای ایفای نقش در انتقال موشک ها و پهپادهای ایرانی به روسیه

در همین راستا اتحادیه اروپا روز دوشنبه تحریم های جدیدی را علیه افراد و مؤسسات ایرانی وضع کرد و سه شرکت هواپیمایی ایران ایر، ماهان و ساها را به فهرست تحریم ها اضافه کرد.

تحریم ایران ایر به اروپا/ چه کسانی و شرکت های هواپیمایی تحریم شده اند؟

گروه هفت کشور صنعتی جهان در بیانیه آخرین نشست خود در شهریور ماه سال جاری، نامه ای قاطعانه خطاب به ایران ارسال کرد و گفت: ایران باید فورا هرگونه کمک به جنگ غیرقانونی و ناموجه روسیه را متوقف کند. مقابله با اوکراین و توقف استقرار موشک‌های بالستیک، هواپیماهای بدون سرنشین و فناوری‌های مرتبط، که تهدیدی مستقیم برای مردم اوکراین و به طور کلی برای امنیت اروپا و بین‌المللی است.

آنها تاکید کردند: ما بر تعهد خود مبنی بر پاسخگویی ایران به دلیل حمایت غیرقابل قبولش از جنگ غیرقانونی روسیه در اوکراین که امنیت جهانی را بیشتر تضعیف می کند، ثابت قدم هستیم. مطابق با اظهارات قبلی خود در مورد این موضوع، ما آماده ایم تا با اقدامات جدید قابل توجهی پاسخ دهیم.»

G7 شامل ایتالیا، آمریکا، ژاپن، آلمان، بریتانیا، فرانسه و کانادا می شود و اکنون ایتالیا مسئول آن است.

311213

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *