تحلیف پزشکیان زیر نگاهِ سنگین سایه‌نشین ها /بازار سلفی با «آقای رئیس‌جمهور» داغ بود /«تشویقِ ایستاده» پزشکیان پیامی داشت؟
اخبار اخبار سیاسی

تحلیف پزشکیان زیر نگاهِ سنگین سایه‌نشین ها /بازار سلفی با «آقای رئیس‌جمهور» داغ بود /«تشویقِ ایستاده» پزشکیان پیامی داشت؟

تبلیغات بنری


فیریشتا سامی: روز نهم مرداد 1403 روزی متفاوت در تاریخ دوازدهمین دوره شورای اسلامی بود، جلسه ای با دستور کار متفاوت. مراسم تحلیف مسعود پزشکیان نهمین رئیس جمهوری ایران.

اگرچه گفته می شد این مراسم ساعت 16 با حضور مقامات عالی رتبه نظام و مقامات خارجی برگزار می شود، اما برای بسیاری، به ویژه نیروهای امنیتی، جشن آغاز شده بود.

بر این اساس محدودیت های ترافیکی شب گذشته در اطراف مجلس نمایندگان که مراسم تحلیف در آن برگزار شد، رسما اعلام شد.

محدودیت های ترافیکی و امنیتی در اطراف مجلس

محدودیت تردد در مراسم تحلیف از مسیر شرقی از میدان سپه آغاز شد تا ورود خودروهای تشریفاتی و مهمانان به مجلس و موتورسواران محدود شود.

هر 50 متر یک ماشین پلیس بود که لباس مشکی پوشیده بود.

اما محدودیت تردد موتورسواران از 1 کیلومتری شورا آغاز شد و خبرنگارانی که قرار بود در این مراسم حضور یابند باید بقیه مسیر تا شورا را پیاده طی کنند. این محدودیت ها تنها شامل وسایل نقلیه نشد، بلکه تمامی مغازه ها و مشاغل حتی بازار کفش در بهارستان امروز تعطیل شد.

نیروهای امنیتی و پلیس راه در اطراف ساختمان هرم بهارستان و همچنین کامیون های پلاک تشریفاتی، هلال احمر و آتش نشانی مشاهده شدند.

تشدید پروتکل های امنیتی به دلیل حضور مقامات بلندپایه داخلی و خارجی به حدی بود که حتی اجازه عکس گرفتن از بنر در ورودی مجلس را هم نداشتند.

خبرنگاران و سایر اصحاب رسانه از درب شماره 2 مجلس اجازه ورود پیدا کردند و تعداد زیادی از خبرنگاران داخلی و خارجی برای دریافت کارت ورود به مراسم در صف ایستاده بودند.

لباس یکی دیگر از تفاوت های خبرنگاران خارجی و داخلی بود، زیرا برخی با لباس دوپاتا و برخی دیگر با دامن و کفش پاشنه بلند می آمدند.

ارتش به خبرنگاران احترام می گذارد

راه ورود به لابی مجلس نبود، تقریباً در هر 5 متر یک سرباز ارتش مستقر بود که با نزدیک شدن خبرنگاران احترام نظامی نشان می داد. اما فضای لابی مثل همیشه بود، چرا که خبرنگاران مشغول گپ زدن با یکدیگر یا مصاحبه با بازیگران بودند. طبق روال، بازیگران از درب ورودی خبرنگاران وارد لابی شدند اما این بار برای ورود به سالن عجله داشتند و کمتر با خبرنگاران صحبت کردند.

اما گفتگوی طولانی و داغی که بین فتح الله توسلی و نماینده مجلس بانک کشاورزی صورت گرفت از نگاه خبرنگاران دور نماند و گویا توسلی از عدم پیگیری این درخواست گلایه دارد.

دقایقی قبل از مراسم تحلیف رسمی، خبرنگاران اجازه ورود پیدا کردند، بازیگران در سالن حضور داشتند و تعدادی از مهمانان آمده بودند و تعدادی همچنان در حال ورود بودند.

خبرنگار پاکستانی پرسید که نماینده کشورش در سالن کجا نشسته است که خبرنگاران یا با ناآگاهی پاسخ دادند یا گفتند که حتما نزدیک نماینده طالبان نشسته است.

فضای متفاوت مجلس

مهمانان خارجی از در وسط سمت چپ وارد می شوند که دری است که سران سه قوه سرلشکر باقری و سرلشکر صفوی نیز از همان در وارد بارگاه شدند. بخش میانی و دو طرف شورا برای مهمانانی که اکثر آنها نمایندگان جنبش طالبان و نمایندگان کشورهای عربی و آفریقایی حضور داشتند، کرسی هایی اختصاص داد.

عکاسان از حضور پرچم کشورهای مختلف در سمت راست مجلس غافل نشدند و دوربین عکاسان نیز نیمی از پوشش یکی از مقامات خارجی حاضر در مراسم تحلیف را از دست ندادند و خبرنگاران نیز از یکدیگر سوال کردند. نماینده کدام کشور است

پوشش این مهمان خارجی واکنش جوکار را نیز در پی داشت و جوکار با حرکت دست آن را به بازیگر دیگری نشان داد.

مهمانان محلی آمده اند

چشمانم را می چرخانم و به دو نماینده چپ و راست خیره می شوم.

صحبت فرید موسوی با نمایندگان دور اول و نوباوا در آن لحظه چشمم به محمد شریعتمداری، معاون روحانی می افتد که وارد سالن می شود و با چند نفر از نمایندگان صحبت می کند و سپس در ردیف سوم صندلی های تعیین شده برای دیوف می نشیند.

صفحه ی داخل حیاط، آفتاب گیر را نشان می دهد، قالی باف همچنان پذیرای مهمانان داخلی و خارجی است و در یک لحظه تصویر روی استقبال رئیس شورا از فرش های بور زوم می کند.

سپهبد امیر موسوی می آید و وحید حقانیان و عباس عراقچی وارد سالن می شوند و یکدیگر را در آغوش می گیرند. گویی مراسم سوگند فرصتی بود برای تجدید جلسات میهمانان که گروهی از مهمانان خارجی از وسط وارد می شوند که اکثراً با لباس عربی که ظاهراً نمایندگان عمان یا قطر هستند و… برخلاف عرف، جلیل رحیمی جهان آبادی، نماینده ای که طبق نظر شورای نگهبان نتوانسته بود وارد انتخابات مجلس شود، همراه با آنان وارد صحن شد و نیک پن به استقبال وی رفت. رحیمی جهان آبادی تنها بازیگر فاقد صلاحیت حاضر در مراسم افتتاحیه نیست، معین الدین سعیدی نیز در این مراسم حضور داشت.

بازار قلدران سیاسی داغ است

از میهمانان خارجی دور می شوم و چشمانم را برمی گردانم تا ببینم در حوزه نمایندگان چه خبر است هنوز مهمانی شروع نشده و بازار توپ های مجلسی همچنان داغ است. گفتگوی ذوالنور و تجردون از همه جالبتر است، از طرفی نقدعلی با حاج دلیجانی صحبت می کند.

سیامک راهبک و هادی طحان نظیف هم وارد می شوند، حاجی بابایی به گرمی از راهبک استقبال می کند و حتی کار توجه بوسی را به خود جلب می کند. اعضای شورای نگهبان یکی پس از دیگری می آیند اما هنوز خبری از دبیر شورای نگهبان در سالن نیست. جبلی هم وارد شد و نمایندگان مذاهب پشت سر شریعتمداری در ردیف نشسته بودند.

عراقچی نزد ظریف رفت/وحیدی نامه را از آقای عراقچی گرفت

مهمانان یکی یکی از راه می رسند، سردار سلامی و غلامحسین اسماعیلی. رادان هم از درب مقامات داخلی آمد، اما مهدی کرمانی از درب میهمانان خارجی وارد می شود و به سردار صفوی می نشیند و در ردیف اول میهمانان می نشیند و به سمت رئیس مجلس خبرگان می رود آن ها حرف می زنند. احمد وحیدی نیز به استقبال او می رود و نامه ای به دست می گیرد و به وحیدی می دهد و بلافاصله به جای خود باز می گردد. سردار قاآنی و سردار سرتیپ محمد کاظمی عکس یادگاری گرفتند.

احمد خاتمی، محمدجواد ظریف، محسن حجمیرزایی و علی رضا زاکانی همزمان وارد می شوند. عراقچی با ظریف که به تازگی سمت ریاست شورای توجیحی را به پایان رسانده است، با حقانی ها و نمایندگان اقلیت سلام می کند و در ردیف سوم می نشیند. سردار شیرازی آرام وارد می شود و در جای خلوتی می نشیند.

خانواده قالیباف هم آمدند/زینب سلیمانی به شمران رفت…

قالیباف نه تنها در تالار آفتاب میزبان مسئولان است، بلکه با ورود همسر و دخترش به سالن، از خانواده خود نیز استقبال می کند و برخلاف زینب سلیمانی، دختر سردار شهید، با سایر مهمانان حاضر در سالن گفتگویی ندارند. سلیمانی.

خانواده رئیس مجلس با راهنمایی مجری بر صندلی نمایندگان می نشینند نه میهمانان.

زینب سلیمانی نیز وارد سالن می‌شود، با رادان احوالپرسی می‌کند و پس از دقایقی با چمران به سراغ خانواده قالیباف می‌رود و دختر قالیباف را می‌بوسد..

علی لاریجانی، ناطق نوری، حسن روحانی و سید حسن خمینی از جمله میهمانان محترم مراسم تحلیف بودند که با استقبال گرم حاضران و در ردیف اول که مختص روسای سابق و مقامات ارشد ارتش بود، قرار گرفتند. . سید حسن کنار خبرچین نشست. دختر رئیس جمهور نیز با پوشه ای وارد شد و در کنار خانواده قالیباف و دختر سردار سلیمانی مستقر می شود.

استادان من، یزدی و زلفی گل نیز از جمله مهمانان مراسم معارفه پزشکیان هستند. اما ناگهان زهرا، الهیان به سرعت به سمت صندلی شمران حرکت می کند و مصافحه و جدیت روی صورت الهیان حکایت از بحث داغ بین آنها دارد، شاید او همچنان از لیست شورای ائتلاف شاکی است و چه فرصتی بهتر از الان، شاید صحبت از اوست. استیضاح رئیس جمهور زاکانی شاید …. فتاح هم با شمران گفت و گو کرد اما نه با جدیت الهیان.

بارزانی دیر وارد دادگاه شد/ سردار قاآنی از هانیه پذیرایی کرد

شیخ نعیم قاسم یکی از مهمانان این مراسم است که ورود وی همزمان با ورود زینب سلیمانی به مجلس است. اسماعیل هنیه هم آمد و کنار نعیم قاسم نشست. هانیه هنوز روی صندلی تکان نخورده بود که سردار قاآنی به سمت او رفت و صحبتی بین آنها درگرفت. لاریجانی هم برخاست و به سمت نعیم قاسم و هانیه رفت و آنها هم به احترام لاریجانی بالای منبر آمدند و به گرمی احوالپرسی کردند..

مسعود بارزانی دیرتر از بقیه آمد. بالاخره احمد جنتی هم آمد، جوکار به استقبال او رفت و در ردیف اول نزدیک دیگر مسئولان نشست..

ساعت 16:15 یک دقیقه است، هنوز خبری از آغاز مراسم تحلیف نیست، قالیباف در تالار آفتاب منتظر رئیس جمهور است. دقیقا ساعت 16:20 دکتر با کت و شلوار وارد تالار آفتاب شد و او را تا سالن همراهی کرد و محسنی آجی هم پشت سرشان وارد شد.

قالیباف بلافاصله به هیئت رئیسه رفت و بر صندلی رئیس نشست تا آغاز مراسم را اعلام کند.. پزشکیان هم طبق معمول در ردیف اول کنار رئیس قوه قضائیه نشستند و عارف یک صندلی با او فاصله داشت.. آقا تهرانی بالاخره خودش را نشان داد که همزمان با ورود پزشکیان و قالیبافان به سالن شروع به قدم زدن و صحبت با تعدادی از بازیگران کرد..

فحش دادن به پزشکان زیر نگاه افراد مرموز / بازار سلفی با

شعارهای نمایندگان

در صحن، مراسم تحلیف رسما آغاز شدآزاداندیش دستور جلسه را خواند و مارش نظامی پخش شد. مراسم طبق روال در حال انجام بود و قالیباف شروع به خواندن سخنرانی کرد و چشمم به ذوالنور افتاد که به سخنان رئیس مجلس بی توجهی کرد و از جای خود بلند شد و با نمایندگان شروع به صحبت کرد.

در جریان سخنرانی قالیباف، نمایندگان با سردادن شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» اقدامی که مهمانان داخلی و خارجی در آن شرکت نکردند.

مهمان دیگری هم در مجلس حضور داشت، شهاب مرادی، واعظی که در روزهای انتخابات مجلس در هیئت انتخاب ائتلاف حضور داشت و اکنون از نزدیکان قالیباف است.

وی سلام کوتاهی به نمایندگان کرد و در چهار ردیف آخر جای گرفت.

سعید جلیلی آمد و کنار بهنار نشست

محسنی آجی پس از بافتن فرش پشت تریبون می‌رود و با قاطعیت سخنانش را با عبارت‌های «مسئولیت سخت» و «خدا قوت بده» آغاز می‌کند که با لحنی مهربان‌تر و دلسوزانه‌تر به پزشکیان می‌گوید پزشکیان با وجود رقبایی که خود را دولت در سایه می نامند، کار دشواری در پیش دارند.

اتفاقاً یک رقیب با کاپشن و شلوار قهوه ای در مراسم تحلیف حاضر شد و با میهمانان با اینکه در کنار خوش اخلاقی مثل بهنار نشسته بود، هیچ صحبتی بین او و مهمانان صورت نگرفت.

تشویق ایستاده برای پزشکیان/تثبیت کننده ها کجا بود؟

پزشکیان برای ادای سوگند به تریبون فراخوانده می شوند. او در کنار رئیس قوه قضائیه سوگند ریاست جمهوری را یاد می کند و سپس سخنان خود را آغاز می کند. نطقی که طی آن نمایندگان در اقدامی بی سابقه 5 بار از وی کف زدند و تشکر کردند. و البته چندین بار تکرار کردند. برخی این اقدام را پاسخ مجلس ایران به کنگره آمریکا در تشویق نتانیاهو توصیف کردند.

طبیعتاً رهبران مقاومت که در این مراسم حضور داشتند، وقتی پزشکیان درباره فلسطین صحبت کردند، رئیس جمهور ایران را تشویق کردند.

محسنی اجایی هرازگاهی نگاهی به متن پزشکیان می انداخت. صحبت در مورد تحت فشار قرار نگرفتن پزشکیان با تشویق همه نمایندگان به جز نمایندگان ثابت همراه شد. صحبت های پزشکیان مختلف به پایان رسید و نمایندگان ایستاده شروع به تشویق کردند.

فحش دادن به پزشکان زیر نگاه افراد مرموز / بازار سلفی با

امروز ثابت بود که در مجلس فریاد می زدند، می نشستند و گاهی افرادی مثل ثابتی و نوباوی چند دقیقه ای تنها راه می رفتند و بعد می نشستند. نوبویه نماز می خواند و از رسایی خبری نبود.

مراسم تحلیف با صحبت های پزشکیان به پایان رسید و آیت الله جنتی که بعداً تشریف آوردند ابتدا به سمت درب خروجی حرکت کردند.

همچنین گرفتن عکس یادگاری با مقامات، ادای احترام به بازیگران است، چه با رئیس جمهور و چه رئیس دفتر سیاسی حماس، مانند سلمان ذاکر که سعی کرد همکارانش را کنار بگذارد تا با او عکس یادگاری بگیرند.

صحنه ای عجیب در پایان مراسم تحلیف

پزشکیان دادگاه را ترک نکردند و بازیگران یکی پس از دیگری سعی کردند خود را به او برسانند صحنه ای عجیب در حالی رخ داد که دادگاه در هرج و مرج بود، آشفتگی عجیب در مقابل چشمان خبرنگاران و عکاسان داخلی و خارجی.

عکس گرفتن با قاب عکس رئیس دولت سیزدهم برای بازیگرانی چون ملک شریعتی، علی رضا سلیمی و نقدعلی نیز حائز اهمیت بود، برای خود عکس ثبت کنید.

در حالی که پزشکیان در حال خروج از صحن بودند، نمایندگان یکی پس از دیگری صحن را ترک کردند و سکوت بر ساختمان هرمی شکل بهارستان حکمفرما شد پس از یک روز پر سر و صدا، به زودی سکوت و با حضور وزرای پیشنهادی پزشکیان شکسته خواهد شد به مجلس ارائه شود، مرحله جدید در هیات وزیران بررسی خواهد شد.

27211

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *