اخبار اخبار جهان

تحلیل رسانه‌های غربی از اقدام اسرائیل/ ملاحظه تهران ـ تل‌آویو برای عبور از خط قرمزها

تبلیغات بنری


رسول السلیمی: اسرائیل در ساعات اولیه روز شنبه حملاتی را به ایران سازماندهی کرد که به گفته مقامات کشورمان تهران، ایلام و خوزستان متمرکز بود. همزمان رسانه های غربی به نقل از منابع اسرائیلی و آمریکایی اخبار مربوط به این حمله را منتشر کردند. در این میان برخی تحلیلگران از واکنش ایران صحبت کردند و جزئیات بیشتری از حمله اسرائیل ارائه کردند.

به نوشته روزنامه تایمز اسرائیل، «موج اول حملات موسوم به «ایام توبه» ظاهراً قابلیت‌های پدافند هوایی ایران را هدف قرار داد و امواج بعدی، سایت‌های تولید پهپاد و موشک‌های بالستیک را هدف قرار داد.

به گفته یک مقام اسرائیلی به نقل از NBC News، اسرائیل تاسیسات هسته ای یا میادین نفتی ایران را هدف قرار نداده و بر اهداف نظامی تمرکز کرده است. این مقام گفت: «ما چیزهایی را هدف قرار می دهیم که ممکن است در گذشته ما را تهدید کند یا ممکن است در آینده ما را تهدید کند.

علاوه بر این، حمله به ایران مستقیماً زمانی رخ داد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، پس از سفر خود به خاورمیانه، به اسرائیل نسبت به واکنشی که منجر به تشدید درگیری در منطقه نشود، هشدار داد. اندکی پس از این حمله، کاخ سفید بیانیه ای صادر کرد و آن را پاسخی به حمله موشکی بالستیک ایران به اسرائیل در اول اکتبر توصیف کرد. شان ساوت، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که “حملات هدایت شده به اهداف نظامی” “تمرینات دفاع شخصی” بوده است.

عکس رویترز از سحر در تهران

بر اساس گزارشی که در 14 اکتبر در واشنگتن منتشر شد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اطلاع داد که قصد دارد به سایت های نظامی ایران حمله کند و زیرساخت های هسته ای یا نفتی را هدف قرار دهد از خاک خود استفاده کرد… یک کشور یا حریم هوایی آن برای حمله به ایران، آن را هدف قرار خواهد داد.

در همین حال، تحلیلگر تلگراف نیز معتقد است که “میزان حملات تلافی جویانه اولیه اسرائیل مشخص نیست. اما می توان انتظار داشت که هرچه این حملات مخرب تر باشد، واکنش ایران دشوارتر خواهد بود.”

خبرنگار واشنگتن پست مستقر در اورشلیم به نقل از یک فرد آشنا نوشت: “هیچ گزارشی از کشته یا زخمی شدن گزارش نشده است و مشخص نیست که حملات به اهدافی که اسرائیل می گوید محدود به تجهیزات نظامی از جمله یک کارخانه است، چقدر خسارت وارد کرده است.” با موضوع سایت های موشکی و سایت های پدافند هوایی.

مقامات اسرائیلی به روزنامه‌نگاران خارجی اطمینان داده بودند که «این حملات، سایت‌های تولید نفت یا تحقیقات هسته‌ای در ایران را هدف قرار نمی‌دهند، در واقع آنها را هدف قرار نمی‌دهند». اهدافی که احتمالاً وضعیت فعلی را تشدید کرده و آنها را در چرخه حمله و ضدحمله قرار می دهند.»

تحلیل رسانه های غربی از اقدام اسرائیل/ عبور تهران و تل آویو از خط قرمز

اجرای منطقه پرواز ممنوع از سحرگاه امروز در ایران

دبورا هاینس، سردبیر دفاعی و امنیتی اسکای نیوز، نیز آن را چنین می‌بیند: «اگر این حمله به اهداف صرفاً نظامی محدود شود، بسته به میزان آسیب، ممکن است فرصتی برای کاهش تنش در یک جنگ موشکی تلافی‌جویانه فراهم کند. منطقه را به جلو سوق دهید.» به یک درگیری نظامی همه جانبه.” قرعه کشی کنید، آقا. اگر خسارت قابل توجه باشد، ایران احتمالاً به تعهد خود برای پاسخ دادن عمل خواهد کرد. اگر ایران تصمیم بگیرد تعداد موشک هایی را که به سمت اسرائیل شلیک می کند کاهش دهد، این نیز نشانه ای از یک تمایل به کاهش تنش

شبکه سی‌بی‌اس نیز در گزارشی با اشاره به اعلام ارتش رژیم صهیونیستی گفت: «حمله رژیم صهیونیستی که چند ساعت به طول انجامید، درست قبل از طلوع آفتاب در تهران پایان یافت و ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این حمله به تأسیسات تولیدی مورد استفاده برای تولید خسارت وارد کرده است. موشک های پرتاب شده توسط ایران هدف قرار دادن دولت اسرائیل با شلیک گلوله در این اطلاعیه همچنین گفته شده است که سایت‌های موشکی زمین به هوا و «قابلیت‌های هوایی بیشتر ایران» را هدف قرار داده است.

این شبکه همچنین حمله به سوریه را تایید کرد و با استناد به گزارش خبرگزاری سوری سانا اعتراف کرد که رگبار موشک از سمت جولان اشغالی سوریه و اراضی لبنان و برخی سایت‌های نظامی در جنوب و جنوب این کشور اصابت کرد. مناطق مرکزی.” اوایل روز شنبه سوریه را مورد هدف قرار داد.

در همین رابطه تحلیلگر روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نوشت: اقدام تلافی جویانه اسرائیل به ایران این پیام را می دهد که به حملات مستقیم پاسخ داده می شود: «اجبار اسرائیلی ها برای رفتن به پناهگاه های آسیب دیده توسط موشک های بالستیک ایران راه حل خواهد بود. وی تلاش‌های پزشکیان برای ارتباط با اعراب در اجلاس بریکس را نگران‌کننده توصیف کرد و نوشت: رئیس‌جمهور ایران اخیراً به همراه رهبر روسیه و رهبران و نمایندگان حدود بیست کشور در کنفرانس بریکس در روسیه شرکت کرد. ایران تلاش می‌کرد تا احساسات ضد اسرائیلی را در میان کشورهای غیر غربی که در آن حضور داشتند، تشویق کند.»

در مجموع، آنچه تحلیلگران خارجی تایید می‌کنند این است که ایران و اسرائیل روی خطوط قرمزی تمرکز کرده‌اند که هنوز رد نشده است. هدف قرار ندادن غیرنظامیان و تاکید بر هدف قرار دادن مراکز نظامی و نه تاسیسات زیربنایی، خطوط نانوشته ای است که توسط طرفین در تبادل حملات اخیر اجرا شده است. واشنگتن پست به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشت: هدف از حمله اسرائیل تنها رساندن این پیام به ایران بود که اسرائیل توانایی حمله به اهدافی در داخل کشور را دارد.

در همین حال، جو بارنز، خبرنگار تلگراف در بروکسل نوشت: اگر پاسخ نهایی ایران چیزی بیشتر از 181 موشک بالستیک شلیک شده به اسرائیل در اول اکتبر باشد، ممکن است این واضح ترین نشانه باشد که ما به سمت یک جنگ تمام عیار پیش می رویم. نحوه پاسخ ایران و مهمتر از آن نحوه گزارش اخبار حمله اسرائیل به ایران، در ارزیابی پاسخ احتمالی ایران بسیار مهم خواهد بود.

311213

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *