ترکیب مغز انسان و هوش‌مصنوعی؛ معجزه ترسناک دنیای علم!
اخبار اخبار تکنولوژی

ترکیب مغز انسان و هوش‌مصنوعی؛ معجزه ترسناک دنیای علم!

تبلیغات بنری


غزل زیاریدر سال های اخیر، نبرد سختی در دنیای فناوری در حال وقوع است و یک سوال اساسی مطرح می شود: چه کسی برنده خواهد شد: هوش انسانی یا هوش مصنوعی؟

البته بسیاری از محققین چنین رویکردی ندارند و به این سوال به گونه ای دیگر پاسخ می دهند که چرا هر دو نه؟

سال‌هاست که دانشمندان در حال توسعه راه‌حل‌هایی برای ایجاد رایانه‌های زیستی هستند و این کار را با استفاده از بافت‌های مغز مانند یا ارگانوئیدها (ارگانوئیدها، که در واقع سیستم‌های کشت سلولی سه بعدی هستند) که در یک محیط آزمایشگاهی رشد کرده و به تراشه‌های کامپیوتری متصل هستند، انجام می‌دهند. هدف نهایی ایجاد نوعی هوش پیچیده است. یک موجود بالقوه که قادر به استفاده از نقاط قوت مغز انسان و هوش مصنوعی است.

این ممکن است کمی علمی تخیلی به نظر برسد، زیرا محققان به تازگی توانسته اند اندام های مصنوعی را به روش های معنی دار به تراشه های کامپیوتری متصل کنند.

مغزهای تولید شده در آزمایشگاه

در سال 2013، دانشمندان اولین مینی مغز را در یک لوله آزمایش رشد دادند و از آن زمان، تحقیقات بیشتری بر روی مغزهای رشد یافته در آزمایشگاه به لطف وسایل الکترونیکی انجام شده است.

در اواخر سال 2023، محققان دانشگاه ایندیانا بلومینگتون، معماری “Brainoware” خود را به ابزارهای هوش مصنوعی مرتبط کردند و اکنون نوبت به محققان دانشگاه تیانجین رسیده است که رباتی با هوش ارگانیک یا OI بسازند. این ربات که MetaBOC نام دارد، توانایی اجتناب از موانع، ردیابی و درک مشکلات را دارد، بنابراین ساختار مغز روی یک تراشه را از دو بعد به سه بعدی گسترش می دهد.

ترکیبی از مغز انسان و هوش مصنوعی.  معجزه ترسناک دنیای علم!

به گفته مینگ دونگ، از دانشگاه تیانجین، رابط “مغز-رایانه-روی-چیپ” فناوری است که مغز کاشته شده در یک محیط آزمایشگاهی (مانند یک اندام کاذب مغز) و یک تراشه الکترود را از طریق رمزگذاری ترکیب می کند. رمزگشایی و بازخورد شبیه سازی شده برای دستیابی به این امر از تعامل اطلاعاتی با جهان استفاده می کند.

نتیجه رباتی است که بخشی از مغز و بخشی الکترونیکی است. یک اندام ساختگی به اندازه گریپ فروت در سر یک ربات دوپا دید شگفت انگیز و واقع بینانه ای از توانایی این فناوری ارائه می دهد. اما مسیر تحقق این ایده پر از موانع است. یکی از محققان این دانشگاه چینی توضیح داد: بلوغ رشد پایین و تامین ناکافی مواد مغذی از جمله مشکلات و نگرانی هایی است که باید حل شود.

ترکیبی از مغز انسان و هوش مصنوعی.  معجزه ترسناک دنیای علم!

اگرچه هنوز تا توانایی راه رفتن و صحبت کردن با مغزهای مصنوعی فاصله داریم، اندام های کاذب می تواند برای کسانی که از بیماری های عصبی رنج می برند یک موهبت باشد.

درست مانند سایر رابط های مغزی بیونیک، مانند رابط مغز و کامپیوتر Neuralink (BCI)، زندگی افراد مبتلا به اختلالات عصبی را بهبود بخشیده است، این پروتزها به طور بالقوه می توانند در بافت مغز زنده کاشته شوند تا برای تحریک رشد عصبی کار کنند.

بنابراین، در حالی که هنوز بحث در مورد اینکه آیا آینده با نبوغ انسان ساخته خواهد شد یا هوش مصنوعی وجود دارد، دانشمندان به دنبال نزدیک کردن این دو دنیای هوشمند به یکدیگر هستند.

منبع: Popularmechanics

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *