ترکیه قید اف-۱۶‌های آمریکایی را زد / یوروفایتر تایفون چشم ترک‌ها را گرفت /عکس
اخبار اخبار تکنولوژی

ترکیه قید اف-۱۶‌های آمریکایی را زد / یوروفایتر تایفون چشم ترک‌ها را گرفت /عکس

تبلیغات بنری


امیر مسعود عابدینترکیه به دنبال دستیابی به توافقی برای ساخت برخی از بخش‌های هواپیماهای جنگی است و در تلاش است تا دامنه قرارداد دفاعی برنامه‌ریزی شده 23 میلیارد دلاری با ایالات متحده برای بازسازی دومین ناوگان بزرگ جنگنده‌های F-16 ناتو را کاهش دهد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، از سال 2021، آنکارا با دستیابی به صدها بمب و موشک، 40 فروند از آخرین نسل F-16 از لاکهید مارتین و کیت های 79، برای نوسازی ناوگان قدیمی F-16 و مدرن سازی قابلیت های رزمی خود کار می کند.

نمایی از جنگنده مسلح F-16

اوایل سال جاری، پس از کشمکش های طولانی، ایالات متحده با فروش جنگنده های F-16 به ترکیه موافقت کرد. پس از آن که آنکارا عضویت سوئد در ناتو را تایید کرد، واشنگتن با این فروش موافقت کرد. تصویب پیشنهاد عضویت سوئد در ناتو توسط پارلمان ترکیه در 23 ژانویه لحظه مهمی بود.

بر اساس گزارش ها، این کشور در تلاش است تا میلیاردها یورو را که می خواست به صنعت هوانوردی محلی پمپ کند، پس انداز کند. قرار بود نیروی هوایی ترکیه تا سال 2030 هواپیماهای F-16 و تجهیزات ارتقا یافته را دریافت کند. نشانه های قوی حاکی از آن است که آنکارا به طور جدی قصد دارد تایفون یورو فایتر را که آلمان از دستیابی ترکیه به آن جلوگیری کرده است، در نظر بگیرد. ترکیه از آلمان خواست تا ممنوعیت هواپیماهای یوروفایتر را لغو کند.

ترکیه برای اولین بار در نوامبر 2023 زمانی که یاشار گولر وزیر دفاع ترکیه مذاکرات با اسپانیا و بریتانیا را تایید کرد، علاقه خود را برای خرید 40 هواپیمای یوروفایتر تایفون اعلام کرد.

ترکیه هواپیماهای اف 16 و یوروفایتر تایفون آمریکایی را رهگیری کرد که چشمان ترک ها را به خود جلب کرد / عکس

نمایی از یوروفایتر تایفون

با ادامه تنش ها بین دو کشور بر سر مسائلی از جمله محکومیت اسرائیل از سوی ترکیه، آلمان تاکنون اعلام کرده است که تمایلی به لغو این ممنوعیت ندارد. آلمان بر موضع قاطع خود در مورد حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حماس تاکید می کند.

ترکیه در واکنش به خرید هواپیماهای جنگنده رافال توسط یونان و خرید قریب الوقوع جت های اف-35، مایل است قراردادهای این جنگنده را ببندد. در ژانویه 2021، آتن با امضای قراردادی با شرکت Dassault Systems برای خرید 18 هواپیمای جنگنده رافال، توانایی‌های نظامی خود را تقویت کرد. هدف یونان تقویت دفاع خود در برابر درگیری مداوم با آنکارا بود. با این حال، کمی بیش از یک سال بعد، وزیر دفاع ملی یونان، نیکولاس پاناگیوتوپولوس، قرارداد دیگری را برای شش رافال دیگر امضا کرد و مجموع را به 24 رساند.

در حالی که ترکیه به توسعه نسل پنجم هواپیمای KAAN خود ادامه می دهد، کارشناسان بر این باورند که دستیابی به یوروفایتر و نوسازی ناوگان هواپیماهای F-16 آن، قدرت هوایی این کشور را به ویژه در مواجهه با چالشی که جنگنده های یونانی ایجاد می کنند، تقویت می کند.

منبع: com.eurasiantimes

54322

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *