مجتبی قربانی شاهکوچکی دبیر دوازدهمین بینال ملی هنر سرامیک ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر رابو؛ وی در خصوص برگزاری دوازدهمین دوره این جشنواره گفت: هنر سرامیک در ایران یکی از قدیمی ترین هنرهای تجسمی است که بازتاب دهنده تاریخ و سنت های غنی ایران از دوران باستان تا دوران اسلامی است. باعث تاسف است که ریتم برگزاری دوسالانه ها در این هنر به درستی رصد نمی شد و در برخی مقاطع زمان به جای دو سال به هفت و حتی نه سال افزایش می یافت. این عدم ثبات روند منظم ارائه آثار و تحولات هنری را از بین برده است. خوشبختانه ما امیدواریم که سیزدهمین را در سال 1405 و تنها دو سال بعد از امسال برگزار کنیم تا این روند منظم تر شود.
هنر سرامیک رسانه ای جدید در هنر معاصر ایران به شمار می رود
وی ادامه داد: هنر سرامیک به عنوان یک رسانه جدید در هنر معاصر ایران جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. با تلفیق دانش سنتی با تجربیات جدید، هنر جدیدی در ایران شکل گرفته است که ریشه در گذشته دارد، اما با نگاه ارتجاعی قدیم کاملاً متفاوت است.
دبیر دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران درباره روند دریافت و داوری آثار اظهار کرد: فراخوان دوازدهمین دوسالانه سرامیک در خرداد ماه سال 1402 منتشر شد و ابتدا مهلت ارسال آثار تا 16 آبان ماه تعیین شد، سپس تا پایان مهلت ارسال آثار تمدید شد. 21 نوامبر. 540 هنرمند با ارائه 750 اثر در این رویداد شرکت کردند. این عدد نشان دهنده رشد قابل توجهی نسبت به دوره قبل است.
قربانی شاهکوچکی همچنین توضیح داد: داوری اولیه آثار از طریق تصاویر ارسالی انجام شد و برگزیدگان در این مرحله باید آثار فیزیکی خود را در بازه زمانی ۲۵ تا ۲۹ آذرماه به محل برگزاری تحویل دهند تا داوری نهایی انجام شود. این مرحله بسیار مهم است زیرا برای ارزیابی دقیق لازم است که کسب و کار را شخصاً ببینید.
وی در خصوص زمان و مکان برگزاری دوسالانه گفت: این رویداد در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی در تاریخ 16 دی ماه 1403 افتتاح می شود که بخش رقابتی در مجتمع آسمان و بخش غیر رقابتی به نمایش گذاشته می شود. در فرهنگسرای نیاوران به نمایش گذاشته شد. این دو بخش در یک روز افتتاح می شود و آثار منتخب در کنار هم نمایش داده می شوند. برگزاری این دوسالانه فرصتی برای نمایش دستاوردهای هنر سرامیک ایران و معرفی آن به جامعه هنری کشور است. امیدواریم با برگزاری منظم این رویدادها گامی موثر در توسعه این هنر ارزشمند برداریم.
من اجازه نداشتم از هیچ قضاوت زن استفاده کنم
کیوریتور این رویداد درباره مشکلات دوسالانه و برگزاری جشنواره ها گفت: یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که وجود داشت و خوشبختانه با ورود افراد جدید به دولت حل شده است، محدودیت هایی است که برای حضور وجود داشت. مردم به ویژه زنان در هنر. متاسفانه در این جلسه اجازه استفاده از هیچ داوری را نداشتم که مورد اعتراض جامعه سرامیک نیز قرار گرفت. از 540 شرکت کننده در این دوره، 400 نفر از بانوان جامعه سرامیک بودند که طبق این آمار حداقل یک داور باید حضور داشته باشد.
قربانی شاهکوچکی افزود: در جلساتی که با شورای عالی خانه هنرمندان داشتیم این موضوع را مطرح کردم و امیدوارم در جلسات آتی از جمله جلسه ای که روز چهارشنبه با خانم نادره رضایی خواهیم داشت تصمیمات مثبتی گرفته شود. و از توانمندی های بانوان در این زمینه بهره مند شود. زنان زیادی در این زمینه هستند که می توانند نقش موثری به عنوان داور یا برگزار کننده داشته باشند.
بودجه پیش بینی شده دوازدهمین دوسالانه سرامیک 4 میلیارد تومان است
وی در خصوص بودجه این جلسه گفت: در دولت قبل هر دو سال حدود سه تا چهار میلیارد تومان برای قرارداد سرامیک در نظر گرفته می شد. پنج میلیارد تومان هم قرار بود توسط اسپانسر در یزد تامین شود. اما با تغییرات در دولت این حمایت از بین رفت و با مشکلات مالی مواجه شدیم. اکنون در حال رایزنی هستیم تا این نشست دوسالانه را به موقع برگزار کنیم. من با جاهای مختلف صحبت کرده ام و امیدوارم با رفع موانع مالی بتوانیم برنامه ریزی دقیق تری داشته باشیم.
سرپرست دوازدهمین جشنواره سرامیک با اشاره به اینکه بیشترین استقبال از آثار معمولاً از تهران و البرز و پس از آن اصفهان است، گفت: این امری طبیعی است، زیرا اکثر هنرمندان معاصر در تهران یا کرج زندگی می کنند و به همین دلیل تعداد آثار این دو شهر بیشتر از سایر نقاط کشور است.
موضوع «بی نهایت» به آزادی و خلاقیت در خلق آثار هنری اشاره دارد
همان طور که قربانی شاهکوچکی در مورد انتخاب مضامینی چون «بی نهایت»، «بسط» و… خاطرنشان کرد: این مضامین به گونه ای انتخاب می شوند که هنرمندان لزوماً به موضوع خاصی اشاره نمی کنند و این امکان خلق آثار و هنرهای متفاوت را به آنها می دهد. آزادانه باز می شود هدف این است که هیچ گونه محدودیتی برای هنرمندان از نظر ارزیابی یا موضوع خاص اعمال نشود. در هر دوره، مضامین انعکاسی از روندهای هنری آن زمان است. به عنوان مثال در سال ۱۳۹۶ با توجه به رشد و گسترش هنر معاصر سرامیک ایران، موضوع «گسترش» انتخاب شد. در سال 2019، موضوع «درون نگری» به درون نگری در محیط سرامیک اشاره داشت و در سال دوازدهم، موضوع «بی نهایت» را برای اشاره به آزادی و خلاقیت در خلق آثار هنری انتخاب کردیم.
خبرنگار: تبسم کاشاورز
انتهای پیام/