اخبار اخبار فرهنگی

«تعزیه»؛ از سوگ و غم تا «شبیه‌خوانی» شاد در ایام ولادت «ائمه»/ترویج خرافه با اصرار بر متون «غیرمعتبر» صحیح نیست

تبلیغات بنری


اخبار آنلاین اصفهان – فاطمه کازرونیتسلیت هنری است که در طول تاریخ مظهر حقیقت و حقیقت بوده است به گونه ای که در تاریک ترین لحظات زندگی بشر، با گستراندن نور حقیقت به دل ها، خفاش های تاریک «جهل» از بین رفت. از پلک های دنیا تا چشم انسان به جای گمراهی و اندیشه با نور هدایت و اندیشه روشن می شود.

اما تسلیت همه آن چیزی نیست که در ایام تسلیت اهل بیت علیهم السلام می بینیم، چرا که تاریخچه این هنر نمایشی بسیار گسترده تر از آن چیزی است که شنیده ایم و یا در تصورات ماست.

این پرفورمنس آرت که یکی از اصلی ترین آیین های عزاداری در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان به ویژه در پایان ماه صفر به شمار می رود، در نقاط مختلف کشور و همچنین در اصفهان نیز مراسم عزاداری برپا می شود و لباس آن در شهرهایی مانند گودجان، افوشه، نطنز و دیگر روستاها و شهرهای استان اصفهان شهرت یافته است و در سطح ملی نیز از کیفیت خاصی برخوردار است تیغه‌ای تیز از دست هنرمند در لحظاتی از تاریخ که گلوی نازک حقیقت زیر کفش‌های خفه‌کننده آخرین نفس خود را می‌کشید و در دفاع از حقیقت قیام «ثارالله» قد علم می‌کرد.

اما جالب است بدانید که هنر تعزیه منحصر به ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان (علیه السلام)، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و امام حسین (علیه السلام) نیست. اما در ایران اجرا می شود و محدود به ایام سوگواری هم نبود. اما جالب ترین نکته در این میان این است که تسلیت برای هر شخص تاریخی، باستانی یا حماسی، پیامبران الهی یا هر یک از امامان معصوم، در نهایت به نوعی به شهادت امام حسین علیه السلام برمی گردد. یعنی به ماجرای قیام در راه حق و رسالت و پایان یافتن آزادی سیدالشهدا علیهم السلام برای آزادگان جهان است، زیرا طبق تعالیم اهل بیت علیهم السلام بیت (علیه السلام) در دنیا فاجعه حماسی نیست. دنیا به جاودانگی و عظمت حادثه کربلا می رسد.

بان گوایی یکی از جویندگان حقیقت و آزادی برای رساندن پیام نهضت عاشورا است

رسول، محقق تعزیه و کارشناس تعزیه و تعزیه خوانی در گفت و گو با رابو گفت: تسلیت در طول تاریخ زبان بیان حق طلبان و آزادگان برای رساندن پیام نهضت عاشورا بوده است. در طول سال، راه درست را به زبانی نمادین برای مردم آشکار کند. یکی از جلسات تامل برانگیز واقعیت قیام شهدا.

وی همچنین از اصالت تعزیه به عنوان قدیمی ترین هنرهای نمایشی ایرانی یاد می کند: این یک واقعیت است که ارتباط تعزیه یا تعزیه با قیامت عاشورا ناگسستنی است و با توجه به این رویه می توان آن را مهم ترین هنر نمایشی دانست. و شکل موثری از اجرای ایرانی بود و می دانست که در طول سالیان گذشته هیچ گونه تخلفی در منشأ آن صورت نگرفته است.

این کارشناس در تعریف این هنر نمایشی تسلیت می گوید: وقتی سنت تعزیه به صورت ماتم، ماتم، حزن و اندوه در می آید، تبدیل به تعزیه می شود، هرچند تعزیه محدود به این دامنه نیست. .

تسلیت از هر نوعی که باشد به نحوی به شهادت امام حسین علیه السلام ختم می شود، یعنی با ماجرای قیام در راه حق و پیام آزادگی سرور و سالار شهیدان. بر آزادگان، زیرا به تعالیم اهل بیت علیهم السلام هیچ فاجعه ای در دنیا نیست که جاودانه باشد و به عظمت حادثه ای به کربلا نرسد.

وی سه عنصر موسیقی، نمایش و ادبیات را شکل هنری تعزیه برمی‌شمرد و تاکید می‌کند: این هنر در اواخر دوره صفویه و قاجاریه رونق بیشتری یافت و به شکل و شمایل امروزی آن هنر بسیاری است از دیدگاه های مختلف، یعنی اعتقاد، مذهب و تاریخ، ارزش زیادی دارد.

در این رابطه محقق توضیح می دهد که تیاوزیا تنها هنر نمایشی است که تک تک ردیف های آوازی آن متمایز می شود، به طوری که موسیقی ابتدای اوزیا با سایر قسمت ها متفاوت است و فضای عاطفی خاصی را برای مخاطب ایجاد می کند و برای مخاطب آشناست.; در دیگر لحظات تعزیه، این موسیقی بر حسب نوع واقعه و داستان و در دستگاه های خاص است; مثلاً نحوه خواندن الحر در ابتدای تعزیه بعد از توبه و در حماسه آفرینی در جنگ با دشمنان مشخص شده است; مثلاً در لحظات حسرت باید با دستگاه شور انجام شود که غم درونی را برمی انگیزد و با دستگاه ماهور نمی توان آن را اجرا کرد.

وی ادامه می دهد: در این راستا اگر خواننده به دلیل عدم آگاهی و توانایی و یا حتی صدای نامناسب، ترانه را نادرست بخواند، فضای احساسی مناسبی برای مخاطب ایجاد نمی کند.

از تعزیه سنتی تا تعزیه عجیب پیامی از معراج سرور و سالار شهیدان

محقق در تعریف انواع این هنر، این هنر اصیل ایرانی را منحصر به ماجرای شهادت امام حسین (علیه السلام) و حضرت ابوالفضل (علیه السلام) ندانسته است. می‌گوید: «تا معروف» در کلمه تعزیه شبیه آن است.مرسومآنها می دانستند اما همه ما او را دلداری می دهیم.عجیباز جمله تسلیت به پیامبران و برخی ائمه معصومین، آوردن یادگاری به شمر و موارد دیگری که کمتر در بین خوانندگان دیده می شود، مانند تسلیت رحلت پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم). امام حسن (علیه السلام) و امام رضا (علیه السلام) یکی از مناسک عجیب به شمار می رود.

گاهی هنر به دلیل استفاده از سبک نمایشی بر ذهن مخاطب تأثیر می گذارد اثر عالی مکان ها به دلیل استفاده متن هایی که مرتبط با موضوع نیستندp یا اصرار برای استفاده از آنچه که سال ها به اشتباه نقل شده است، به جای ماموریت اصلی خود، یعنی حقیقت را گسترش دهید تالی، یک موضوع خرافات در ذهن تثبیت خواهد شد که این دور برای پیام این فن بیان اصیل ایرانی حقیقت قیام عاشورا و آزادی او هست

وی به پایان همه تعزیه های سنتی و غیرعادی شهادت اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در تسلیت به پیامبر گرامی اسلام (ص) از حضرت ابوالفضل (علیه السلام) یاری امام حسین (علیه السلام) در روز شهادت طلب می کنند. روز عاشورا یا با دو انگشت حضرت علی (ع) حادثه خونین عاشورا را تقدیم می کند و به این ترتیب داستان اصلی نیز برای دلجویی از مخاطب بازآفرینی می شود.

این محقق با اشاره به مثال دیگری تأیید می کند: همه ما این را می دانیم سیاوش در شاهنامه نیز نماد مظلومیت و جستجوی حقیقت است; در تشییع جنازه سیاوش، زمانی که سیاوش می‌خواهد سر او را ببرد، می‌ترسد، اما سیمرغ افسانه‌ای به او می‌گوید که بین بال‌هایش را نگاه کند. این مکان است سیاوش اتفاق افتاد کربلا او را می بیند و با آرامش تسلیم مرگ اجباری و مظلوم او می شود زیرا او در پرتو عظمت شهادت امام حسین(ع) به کم اهمیت بودن مرگ خود پی می برد.

متن های نامعتبر به بدنه هنر تسلیت آسیب می زند

وی به موضوع خاصی که تئاتر عمومی اصفهان و بعضاً کشور دچار آن می شود اشاره می کند و آن متن در هنر تئاتر و استفاده از متون غیر معتبر در تعزیه است و می گوید: در واقع کمتر کار پژوهشی انجام شده است. در حوزه تعزیه چون این هنر اصیل را مانند بسیاری از هنرهای دیگر دانشگاهی و دانشگاهی نکردیم و این هنر در بحث هنرهای نمایشی قرار نگرفت.

مشکل دیگر این است که همانطور که اشاره کردیم روش و روش هنر تعزیه در طول زمان تغییر چندانی نکرده است، اما روایات به دلیل شیوه انتقال از نسلی به نسل دیگر، چنانکه اشاره کردیم، دچار آسیب و تحریف شده است. . این به دلیل تبلیغ متون غیرمستند به ویژه در تسلیت است مرسوم اما بسیاری از خوانندگان نمی خواهند اشتباهات قدیمی متون یا شنیده های خود را با توجه به احادیث اصلی تغییر دهند که از نظر دینی غیرقابل قبول است. به عنوان مثال، محتوای مربوط به حضرت قاسم (نوه امام حسین) در تسلیت ها و حتی در برخی آهنگ ها به آن اشاره شده بود سند تاریخی ندارددو بنا به روایت صحیح، وی در زمان واقعه کربلا تنها 13 سال داشت و ازدواج نکرده بود.

می گوید: حالا وضعیت تسلیت را بنگر; با این رویکرد هنری که به دلیل استفاده از سبک نمایشی، در نتیجه استفاده از متون غیر معتبر و یا اصرار بر استفاده از مطالبی که سال ها پیش به اشتباه منتقل شده، به جای اجرا، تاثیر شگرفی بر ذهن مخاطب می گذارد. ماموریت اصلی آن یعنی نشر حقیقت، افسانه ای در اذهان نقش می بندد که این از رسالت این هنر اصیل ایرانی برای بیان حقیقت قیام عاشورا و آزادی آن دور است.

تسلیت؛ از تحریف در متون تا توانایی اجرا در مناطق شاد و غمگین

محقق معتقد است تعزیه با مداحی و مصیبت خوانی متفاوت است و این نکته ای است که اغلب به آن توجه نمی شود.

وی می گوید: البته خلاقیت در تعزیه به تنهایی بد نیست، اما نباید باعث تحریف شود، زیرا الف.به گفته کارگردانان مطرح کشور مانند امرالله احمدجو، این هنر می تواند برای اهالی تئاتر و سینما، فیلمنامه نویسان و کارگردانان بسیار مفید باشد.

این محقق معتقد است که مثلاً از سرگذشت انبیا تسلیت می توان در ایام ماه مبارک رمضان و یا در پایان ماه صفر و در روزهای مبارکی مانند اعیاد بیان کرد. خنده دار در واقع این پرفورمنس آرت در همه زمینه ها قابل اجرا بوده و ضروری است قرائت قیاس مبارک نیز در ایام ولادت امامان معصوم علیهم السلام آماده باش

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *