اخبار اخبار فرهنگی

تندیس «بیتا فرهی» رونمایی شد/ شیوه بازیگری او حیرت‌انگیز بود/ فرهی عشق زیادی به وطن خود داشت

تبلیغات بنری


به گزارش -، شامگاه 3 مرداد ماه مراسم رونمایی از تندیس و وقف یادمان بتا فرهی در موزه سینما برگزار شد.

رضا یزدانی، سهیلا رضوی، آزیتا موگویی، محمود کلاری، مهسا قریشی (دختر بتا فرحی)، علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما و نسرین میرشب از جمله هنرمندان حاضر بودند.

مجسمه بتا فرهی به عنوان اولین مجسمه یک بازیگر زن سینما در موزه سینما قرار داده شده است.

این مجسمه که توسط هنرمندی به نام السعیدی ساخته شده بود، توجه حاضران را به خود جلب کرد.

به گزارش موزه سینمای ایران، مراسم یادبود و رونمایی از گنجینه بتا فرهی و تندیس زنده آن با حضور جمعی از هنرمندان در موزه سینمای ایران برگزار شد.

در ابتدای این برنامه نجما جودکی مجری این مراسم گفت: بتا فرحی هنرمندی بود که راه هنر را برای بسیاری از بانوان سینمای ایران هموار کرد. من در جوانی مسیر همواری در عرصه هنر داشتم، در حالی که امثال بتا فراهی مسیر پرچالشی برای موفقیت در این عرصه داشتند. با خودم فکر می‌کنم که او چگونه می‌تواند همزمان یک مادر کامل، یک دوست خوب و یک هنرمند بزرگ باشد.

وی افزود: آثار ما برای همیشه در این دنیا می ماند و آرزوی موفقیت برای بتا فرحی که آثارش در تاریخ سینمای ایران ماندگار خواهد شد.

گداکی تصریح کرد: مجسمه ای که امروز در موزه سینما رونمایی شد با لباس شخصی این هنرمند تزیین شده است. اولین مجسمه یک بازیگر زن که در موزه سینما گذاشته شد متعلق به خانم فرهی است.

خاطرات مادرم را زنده گذاشتم

مهسا قریشی، دختر زنده یاد بتا فراهی گفت: تنها چند روز از سفر ابدی بی‌نظیر مادرم نگذشته بود و نبود او برایم بسیار سنگین و باورنکردنی بود. با دوستان نزدیک مادرمان نشسته بودیم و درباره او صحبت می کردیم و از این حرکت ناگهانی مضطرب و غمگین بودیم. نگران این بودیم که چگونه یاد بانوی سینمای ایران را زنده نگه داریم. برای این درد تنها تسکینی که یافتیم این بود که به راهش ادامه دهیم، به یاد بیاوریم، خاطراتش را در ریتم زندگی بگذاریم و بین جلسات به اشتراک بگذاریم، زیرا این همان چیزی است که در ذهن ماست. این مجسمه سپس به یاد خلاقیت های هنری او ساخته شد که همیشه در گوشه ذهن و قلب ما برای همیشه باقی خواهد ماند.

از مجسمه ای رونمایی شد

وی ادامه داد: ما فرزندان هنرمند وظیفه بزرگی داریم که به برکت عشق و هنر آنها یاد و خاطره آنها را جاودانه نگه داریم و میراث آنها را به نسل های آینده بسپاریم. از افروز پوجاریا و مرتضی سعیدی دوستان هنرمندم که با عشق و هنر خود با گروه حرفه ای این تندیس جاودانه یاد مادر را خلق کردند تشکر می کنم. همچنین از آزیتا موگوه، دوست وفادار دیرینه مادرم و دکتر اسماعیلی، مدیر عامل موزه سینما که زمینه ورود این مجسمه به موزه سینما را فراهم کردند، تشکر می کنم.

فرهی در مردم تاثیر مثبت گذاشت

در ادامه این مراسم محمود کلاری سینماگر مطرح سینمای ایران گفت: نقشی که خانم فرحی در ذهن و خاطره من بازی می کند باعث شد به این مراسم بیایم. من تجربه خاصی در سینمای ایران داشتم که آن فیلم «بانو» ساخته مرحوم داریوش مهرجویی بود. در آن کار به عنوان بازیگر جلوی دوربین رفتم اما در ابتدا خیلی سعی کردم از این کار دوری کنم، چون نمی توانستم این اتفاق را ببینم. یادم هست خانم فرهی با من تماس گرفتند و گفتند که آقای مهرجویی برای این نقش غیر از شما شخص دیگری را نمی بیند و به همین دلیل بهتر است پیشنهاد او را بپذیرید. به فرهی گفتم دلیل تردیدم این است که از بازیگری چیزی نمی دانم و او پاسخ داد که دقیقاً در همان شرایطی بودم که به «هامون» دعوت شدم.

از مجسمه ای رونمایی شد

کلاری اضافه کرد: تشویق های او در طول فیلمبرداری ادامه داشت، هرچند خسرو شکیبایی و داریوش مهرجویی از دوستان صمیمی من بودند، اما انرژی حضور در مقابل دوربین فقط توسط بتا فرهی به من منتقل شد.

کارگردان فیلمبرداری «سرب» خاطرنشان کرد: می‌توان درباره سبک بازیگری، درک، درک، دانش و جهان بینی خانم فرهی به تفصیل صحبت کرد، اما مهم‌ترین چیزی که در مورد ایشان ایده‌آل است، شخصیت متمایز ایشان است. فرحی در خانواده‌ای اشرافی به دنیا آمد و در خارج از ایران به تحصیل هنر پرداخت.

کلاری گفت: سبک بازیگری بتا فرحی برایم شگفت انگیز بود و به یاد دارم که حس او در فیلم «کیمیا» در تمام طول فیلمبرداری در کار بود. فرهی هر روز در میان خانواده های جنگ زده آبادان ظاهر می شد و با این افراد ارتباط نزدیک داشت. در صحنه فیلم وقتی در باغ میوه از دست عراقی ها فرار می کرد، از او خواست بچه واقعی را در آغوش بگیرد تا بتواند احساس ترس را بهتر به مخاطب منتقل کند. فرهی هنرپیشه ای نبود و همیشه نقش را به دل و جان خود منتقل می کرد و احساسات خود را به صورت واقعی بیان می کرد.

وی در پایان سخنان خود گفت: فرهی در صحنه های آثاری که من با آنها همکاری داشتم حضور پررنگی داشت و تاثیری خاص و واقعی بر همه گذاشت. او فردی صادق با شخصیتی سرکوب ناپذیر بود و جایش برای همیشه در سینمای ایران خالی می ماند.

از مجسمه ای رونمایی شد

موزه سینما ثابت می کند که مرگ ربطی به شخصیت هنرمند ندارد

علی دهکردی، مدیرعامل خانه سینما نیز گفت: بتا فرحی همچنان در بین ما حضور دارد و این به خاطر جادوی هنر و شخصیت بزرگ اوست. فرهی خانم از جمله هنرمندان و بازیگرانی است که شخصیت واقعی دارد. او مجموعه ای از ویژگی های مثبت داشت و همین موضوع باعث می شد او را متمایز و از دیگران متمایز کند. فرهی بازیگری غریزی، عاطفی و پرهیجان بود و نحوه مواجهه او با نقش در محیط دانشگاهی را می توان به عنوان نمونه ای از بازیگری غریری به هنرجویان معرفی کرد. از گروه موزه سینما بابت برداشتن این گام زیبا و مهم سپاسگزارم زیرا موزه سینما مکانی است که ثابت می کند مرگ ربطی به شخصیت هنرمند ندارد.

بتا فرهی عاشق کشورش است

این بازیگر پیشکسوت صدا و سیما در ادامه احترام نیز گفت: بتا فرهی در طول فعالیت هنری خود در نقش های مختلفی ظاهر شده و از احساسات خود برای برجسته کردن ویژگی های هر شخصیت استفاده می کند. مثلاً حضور او در فیلم «کیمیا» نتیجه بسیار خوبی داشت. او همیشه طوری با دیگران رفتار می کرد که طرف مقابل فکر می کرد فرهی نزدیک ترین فرد به اوست.

از مجسمه ای رونمایی شد

برومند افزود: این هنرمند از بودن در کنار دیگران لذت می برد و کشورش را دوست دارد و این نکته بسیار ارزشمندی بود. زمانی که برای دیدار دخترش به خارج از کشور سفر کرد، لحظه شماری می کرد که دوباره در ایران سپری می کند و هیچ جای دنیا را بر کشورش ترجیح نمی داد. من یک هنرمند بسیار پرشور و دوست صمیمی را از دست داده ام. فرهی عاشق شعر، خوشنویسی، طراحی و دنیای هنر بود. از دکتر اسماعیلی برای تدارک این مراسم کمال تشکر را دارم.

فرهی نمونه یک زن خوش اخلاق بود

آزیتا موگویی، تهیه‌کننده و کارگردان ایرانی و از دوستان نزدیک پیتا فرهی می‌گوید: در زندگی‌ام با دو وجه شخصیت پیتا فرهی مواجه شده‌ام. یکی تصویری هنری از زن مدرن با شهرت همه جانبه را به تصویر می‌کشد، دیگری به شرایط ناشی از یک دوستی عمیق سی ساله می‌پردازد.

موگوی با اشاره به اینکه فرحی ویژگی های خوب افراد برجسته را داشت، افزود: وی همواره سعی در حل اختلافات بین افراد داشته و نظم و انضباط قابل تحسینی را در زندگی شخصی خود اعمال کرده است و نزدیکان وی نیز از این امر آگاه هستند. فرهی فردی بسیار فرهیخته و متواضع بود و هرگز در هیچ زمینه ای ندیدم که خودنمایی کند. او از خانواده ای اصیل بود و در عین حال با همه برخورد خوبی داشت.

نباید از نقش زن در سینمای ایران غافل شد

فاطمه محمدی از اعضای هیات مدیره موزه سینما در بخشی دیگر از این مراسم گفت: نباید از نقش زن در سینمای ایران غافل شد. زن در سینمای ایران جایگاه ویژه‌ای در تمام دنیا دارد که نمی‌تواند شبیه آن باشد یا تکرار شود. من به وجود بیتا فرهی اعتقادی ندارم و معتقدم این هنرمندان با ظاهر خاص و نقش مهمشان هیچ وقت تمام نشده اند.

وی بیان کرد: موزه سینما یک گنجینه سینمایی است و خانه دائمی اهالی سینمای ایران محسوب می شود. از مهسا قریشی دختر بتا فراهی بابت ارائه ایده فوق العاده ساخت تندیس این هنرمند بزرگ تشکر می کنم. محمدی گفت: امیدوارم حافظان و حافظان خوبی برای گنجینه های سینمای ایران باشیم. تلاش می کنیم نقش هنرمندان زن را در موزه سینما پررنگ کنیم و امیدوارم در سال های آینده نیز این مسیر ادامه داشته باشد.

کافی آفاق خواننده و نوازنده صاحب سبک نیز گفت: حضور در این مراسم برای من افتخار است. آخرین باری که با خانم فرهی ملاقات کردم در موزه سینما بود و آن زمان فکر نمی کردم این آخرین باری باشد که همدیگر را ملاقات می کنیم. خیلی خوشحالم که چنین برنامه ای برای خانم فرهی ترتیب داده شد.

از مجسمه ای رونمایی شد

سپس رضا یزدانی، خواننده و بازیگر نیز گفت: متأسفانه زمانی که خانم فرحی فوت کردند، در ایران نبودم و نتوانستم در کنسرت ایشان شرکت کنم. خانم فرهی در دو پروژه از جمله سریال «مانسی» نقش مادرم را بازی کرد و در طول دو سال فیلمبرداری خاطرات زیادی از او دارم.

یزدانی گفت: فرهی هنرمندی عزیز و بسیار مهربان بود که خبر درگذشت او برایم بسیار تلخ و تکان دهنده بود. یک ماه قبل از فوت فرهی با اندشه فولادوند به خانه او رفتیم و یکی از کارهای مشترک ما را شنید. فرهی از من خواست که آن قطعه موسیقی را به او بدهم تا بتواند فیلمنامه ای برای ویدیوی خود تهیه کند، اما متاسفانه فرصت این همکاری هرگز پیش نیامد.

مرتضی سعیدی سازنده مجسمه بتا فرحی گفت: همسر خانم فرحی بود که این مجسمه را برپا کرد. پارسال داشتم مجسمه می ساختم که بیتا فرهی با دیدن عکس های مرتبط به شوخی از من پرسید کی مجسمه مربوط به من را می سازد؟ قصد داشتم در روز تولد خانم فرهی سردیس کوچکی بدهم که نشد. در ساخت این مجسمه سعی کردیم جزئیات زیادی را اعمال کنیم.

سهیلا رضوی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران و از دوستان صمیمی بتا فرهی در حین خواندن یکی از اشعار مورد علاقه بتا فرحی گفت: همکارانم در این گروه به ویژگی ها و ویژگی های این هنرمند اشاره کردند. دوستی بیتا فرهی و آزیتا موگوه به 30 سال قبل برمی گردد و من 27 سال است که همسایه او هستم. این روزها وقتی با چراغ های خاموش از کنار خانه اش رد می شوم احساس حقانیت و ناراحتی می کنم. پیتا برای من مثل یک خواهر بود.

مجسمه زنده یاد بیتا فرحی به عنوان اولین مجسمه یک بازیگر زن در موزه سینما قرار گرفت.

در این مراسم افرادی چون: محمود کلاری، علی دهکردی، سویم برومند، آزیتا موگویی، سهیلا رضوی، فاطمه محمدی، هلیا امامی، علی اوجی، رضا یزدانی، کافه آفاق، مهدی کوشکی، اکرم محمدی، سام هوروکان، محمود جبارلو شرکت می کنند. و .. حضور داشتند.

از مجسمه ای رونمایی شد

5757

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *