اخبار اخبار عمومی

تهران قدیم| عکسی تاریخی از افتتاح دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران/ رضا شاه هم بود

تبلیغات بنری


به گزارش رابو، دانشگاه تهران بزرگترین موسسه آموزش عالی ایران است. این دانشگاه تلفیقی از دارالفنون، دانشکده علوم سیاسی، دانشکده پزشکی، دبیرستان کشاورزی و صنایع روستایی، دبیرستان کشاورزی مظفر (نخستین مدرسه کشاورزی ایران)، دانشکده هنر و صنایع، دبیرستان است. دانشکده معماری، دبیرستان حقوق و مراکز آموزش عالی بسیاری در دوره پهلوی اول در تهران تأسیس شد.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: برخی تأسیس دانشگاه تهران را یکی از اقدامات رضاشاه برای توسعه آموزش عالی در کشور برشمردند و دانشگاه تهران را اولین مؤسسه آموزش عالی ایران برشمردند. صادق زیباکلام در کتاب «رضاشاه» ذکر کرده است که رضاشاه اولین کسی بود که سنگ بنای توسعه دانشگاه ها را گذاشت. طبیعتاً برخی محمود حسابی را به عنوان مؤسس دانشگاه تهران معرفی کردند.

اگرچه گفته می شود اولین دانشگاه در زمان رضاشاه ساخته شد، اما همانطور که قبلاً گفته شد موسسات آموزش عالی در ایران فعال بودند و تنها در آن زمان با اتحاد آن موسسات، نام دانشکده و دانشگاه رایج شد. در ایران از این رو برخی از پژوهشگران تاریخ، ساختمان دانشگاه توسط رضاخان را یکی از بزرگترین دروغ های تاریخ می دانند.

تنها کاری که رضاشاه انجام داد دانشکده علوم و دانشکده فنون دانشگاه خوارزمی، دانشکده فنی که دارالفنون بود، مدرسه عالی پزشکی، مدرسه عالی علوم سیاسی و حقوق بود. در زمان مظفرالدین شاه و چند مدرسه دیگر در سال 1918 تأسیس شد. او مکانی به نام «دانشگاه تهران» را در خود جای داد.

4747

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *