اخبار اخبار اقتصادی

توصیه مهم یک اقتصاددان به رای‌دهندگان/ وظیفه مهم دولت‌ها چیست؟

تبلیغات بنری


به گزارش -، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در شرایطی برگزار می شود که از شش نامزد حاضر، دو نفر از نامزدهایی که اتفاقا بیشترین وعده های اقتصادی را به مردم داده بودند، انصراف دادند.

همه وعده های رنگارنگ اقتصادی مورد توجه ویژه کارشناسان و افکار عمومی قرار گرفت. در این راستا بسیاری از کارشناسان هشدار داده اند که لازم است رای دهندگان قبل از رای دادن به امکان یا عدم امکان اجرا فکر کنند. به این ترتیب اعطای زمین و مسکن رایگان، طلا به جای حمایت و … همگی جای بحث را ایجاد کردند و بسیاری از مردم این سوال را مطرح می کنند که حد وعده ها کجاست؟

مرتضی عزتی، یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با – در این خصوص گفت: انتظار اساسی از داوطلب این است که زمانی که داوطلبان هیچ کاری از این دست انجام نمی دهند، قولی قابل اجرا و بی ضرر بدهد. و طبیعی است که این وظیفه رای دهندگان است که زیان های این طرح ها را بسنجند و بدانند که اجرای چنین طرح های عجیب و غریبی چقدر به اقتصاد ایران وارد می شود.

عزتی تصریح کرد: همه این موارد ممکن است قابل اجرا باشد اما اجرای آنها باعث ایجاد تورم، از بین رفتن رشد اقتصادی و افزایش بیکاری می شود.

وی با اشاره به اینکه بحران اقتصادی زمینه ساز وعده های عجیب و آزمایش نشده در حوزه بنزین و غیره شد، گفت: اجرای برخی وعده ها نوعی سردرگمی در اقتصاد ایجاد می کند، بنابراین رای دهندگان حتما باید وارد عمل شوند. در این خصوص به نظرات کارشناسان مراجعه فرمایید و البته بحث های بسیار خوبی در این زمینه در رسانه ها صورت گرفته است.

وی گفت: زمانی که عده ای وعده های کلان دادند، کارشناسان گفتند از این وعده ها مشخص شد که قصد ماندن ندارند، به همین دلیل شعارهای کلان دادند و اتفاقاً معلوم شد که این پیش بینی درست و دقیق بوده است. بنابراین، در موارد دیگر، خوب است از نظر متخصصان مشورت شود. بسیاری از این عاشقان می دانستند که حضوری زینتی دارند و به همین دلیل این وعده ها را فقط به صورت رسمی می دادند.

وی مهمترین وظیفه و وعده دولت را کاهش هزینه های تحصیلی، ارتقای سطح تحصیلی، بهبود شرایط بهداشتی و درمانی و ایجاد شرایط مناسب در حمل و نقل عمومی و سایر وسایل نقلیه دانست و این امور را بر عهده دارد. دولت دولت ها. این چیزی است که جامعه را توسعه می دهد و سطح رفاه عمومی را بالا می برد. امیدواریم دولت چهاردهم این موارد را با دقت پیگیری کند.

ایجاد شرایط برای بهبود رشد اقتصادی

وی بیان کرد: امیدوارم منتخبان فارغ از اینکه چه کسی رای می‌دهد، خود را متعهد به ایجاد شرایط برای بهبود رشد اقتصادی بدانند و به این واقعیت پی ببرند که دولت باید با مقررات‌زدایی و ایجاد بستر، راه را برای فعالیت باز کند. اقدام نکردن و ایفای نقش به عنوان یک فعال اقتصادی.

وی به میانگین رشد اقتصادی ایران اشاره کرد و گفت: رشد اقتصادی در کشور ما به طور متوسط ​​و برای مدت طولانی‌تر بین ۲ تا ۵.۲ درصد است. اکنون در برنامه هفتم ابلاغی رشد اقتصادی باید به هشت درصد برسد. امیدواریم از همه ظرفیت های کشور برای افزایش رشد اقتصادی بهره برداری شود، اما نباید از واقعیت ها غافل شد و باید بدانیم که رشد اقتصادی از میانگین دو تا دو و نیم درصد تا هشت درصد متغیر است. در شرایط فعلی امکان پذیر نیست.

عزتی می گوید: اگر بخواهیم 8 درصد رشد داشته باشیم باید 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری کنیم در حالی که سرمایه گذاری ما کاهش ارزش سرمایه موجود را جبران نمی کند وقتی سرمایه گذاری فعلی جبران نمی شود یعنی نمی توانیم داشته باشیم و رشد معنی داری 1 یا 2 درصدی داشته باشد مگر اینکه اقدامات دیگری انجام شود که کارشناسان در این زمینه راه حلی برای آن داشته باشند.

وفت: حقیقت این است که ما یک بار دیگر مانع ورود سرمایه گذاران خارجی می شویم. از طرفی انسداد نیز عاملی برای افزایش هزینه های تولید است و در نتیجه با این شرایط نمی توان به رشد 8 درصدی دست یافت.

با طبقه متوسط ​​آشنا شوید

در مرحله بعد، با احترام، چرا کاندیداها به طبقه متوسط ​​که خواسته های آنها احتمالاً مربوط به تحصیلات عالی، حقوق مناسب و غیره است، و به طور کلی جامعه فقیرتر که دغدغه های کمتری مانند توزیع درآمد دارند، نمی پردازند؟ وی بیان کرد: اکثر مردم ما فقیر شده اند و بیش از 50 تا 60 درصد وارد این قشر شده اند، بنابراین جامعه خوبی برای تمرکز بر وعده ها هستند چرا که بدشان نمی آید اسیر وعده ها و دغدغه های کوتاه مدت شوند.

وی به دولت چهاردهم توصیه کرد به مطالبات طبقه متوسط ​​توجه داشته باشد و بداند که این قشر موتور رشد و توسعه اقتصادی کشور است و تقویت آن آینده کشور را تضمین می کند.

223223

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *