اخبار اخبار فرهنگی

تیر ۵۱؛ چرا پخش ترانه‌های «آمنه» و «درو وانمی‌کنم»‌ از رادیو و تلویزیون ممنوع شد؟

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری اخبار زندهدر تیرماه 1351 شورای موسیقی سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران غیرقابل پخش بودن تعدادی از آهنگ ها و آهنگ های امروزی را تشخیص داد و طی بخشنامه ای به صدا و سیما اعلام کرد که از پخش این آهنگ ها خودداری کنند. برخی از این آهنگ ها عبارت بودند از:

“دل دیوانه” الها، “بوسه”، “تو هیچی نمیدونی” و “بی تو بهار ندارم” ایرج، “دروغ عاشقانه”، “شادی با من کهیری”، “درد فراق”. و «بی تو چه کردم» نوشته گتی. نگرانم که با دیگران باشی، «این عشق خاموش نشدنی»، «ابر پاره شده» گلاره روحانی، «اشک» سوسان، «امین»، «کالنسا»، «دخترانه» و «دلم تنجی» آغاسی و «هفت‌زمن» عهدیه، «تظاهر به درو نمی‌کنم» فرخزاد، «با غریبه می‌بینمت» و «برای هیچ‌کس نمی‌میرم» مهدیان. «عشق می آید» و «قول» بارتو، «فانوس» وفایی، «دروغ» و «دختر» از راشین، «ناز ناجا»، «بهشتی»، «هفت آسمون»، «بایمنا»، «بنت الجیران، «ناصر» و «لپ لاپ مرد»، دیا… «کی گفت گولم زدی»، نلی و «نزاری» و «اگر روزگار».

روز شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷، یکی از مسئولان آگاه به خبرنگار روزنامه (۲۶ تیر ۱۳۹۷) درباره علت ممانعت از پخش آهنگ‌های مذکور گفت: «ترانه‌ها معمولاً قبل از پخش از رادیو توسط شورای موسیقی مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرند. و تلویزیون از نظر کیفی و چون در زمان ادغام رادیو و تلویزیون است این هیئت برای مدت کوتاهی تعطیل شد و اکنون که این کار شروع شده است، اشعار و آهنگ ها و کیفیت آن ها بررسی و تحلیل شده است. از سر گرفته شده و آهنگ هایی که در این مدت بدون تایید پخش شده اند بررسی شده و در نتیجه مشخص شده است که تعدادی از آهنگ ها و آهنگ ها غیرقابل پخش هستند.

در همان زمان، شورای موسیقی تشکیل شد تا آهنگ های باقی مانده در آرشیو صدا و سیما را در صورتی که مطابق با اصول و موازین موسیقی اصیل و سنتی تشخیص داده شود، مورد بررسی قرار دهد تا امکان پخش آن ها فراهم شود. همچنین اگر برخی قابل تصحیح باشد باید به شورای موسیقی تذکر داده شود تا در کلام و آهنگ تصحیح شود تا صاحب آهنگ بتواند کلام یا آهنگ را تصحیح کند.

25957

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *