اخبار اخبار اقتصادی

ثروتمندان چقدر مالیات دادند؟

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری رابو، سازمان امور مالیاتی از سال 1401 هجری شمسی بر اساس قانون بودجه اقدام به اخذ مالیات از خودروهای گران قیمت کرده است و آن طور که جهانگیر رحیمی، مدیرکل دیوان محاسبات سازمان امور مالیاتی می گوید، در مجموع 782 هزار و 409 مورد مالیات است. مالیات بر خودروها وضع شده است. به گفته وی، از این تعداد خودرو بیش از 7 هزار میلیارد تومان مالیات مطالبه شد که 2 هزار میلیارد تومان آن وصول و به خزانه واریز شد و فرآیند وصول مابقی مالیات با صدور گواهی انجام می شود. . در حال پردازش.

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان امور مالیاتی بر خانه های گران قیمت نیز نظارت دارد و این پایه مالیاتی از سال 1400 شروع به کار کرده است. مشمول مالیات بودند.
مدیرکل دیوان محاسبات سازمان امور مالیاتی می گوید: در این سه سال در مجموع 188 هزار و 344 واحد مسکونی گران قیمت شناسایی شد و 6 هزار میلیارد تومان مالیات شناسایی و مطالبه شد. برخی از این مالکان اعتراض خود را مبنی بر خالی نبودن واحد مسکونی ثبت کرده اند و در دست بررسی است. به گفته رحیمی، در حال حاضر 300 میلیارد تومان مالیات از 6 هزار میلیارد تومان مالیات واحدهای مسکونی گران قیمت اخذ شده است.

دولت ها مالیات را به درستی دریافت نمی کنند
طبق قانون برنامه ششم توسعه قرار بود نرخ مالیات بر تولید ناخالص داخلی ایران به 10 درصد برسد اما این اتفاق نیفتاد و این نرخ در سال گذشته به 2.4 درصد رسید. این مشکل نشان دهنده کوتاهی دولت ها در اخذ مالیات عادلانه است و بیشترین بار مالیاتی بر دوش حقوق بگیران و البته شرکت ها و موسسات اقتصادی است سهم درآمدهای مالیاتی از کل بودجه دولت به 34.5 درصد رسید سهم درآمدهای مالیاتی و نفتی از محل منابع بودجه عمومی کشور منتشر نشده است.

ساختار مالیاتی دولت
سهم مالیات اشخاص حقوقی یعنی شرکت ها و مؤسسات اقتصادی در سال 1402 هجری قمری به 9/38 درصد رسید و دولت 70 درصد بیشتر از سال 1401 هجری قمری مالیات اخذ کرد. البته مالیات دریافتی ناشی از عملکرد اقتصاد ایران در سال 1401 بوده و به عنوان درآمد مالیاتی سال گذشته محسوب می شود.
سهم مالیات مؤسسات اقتصادی از 37.5 درصد در سال 1401 هجری قمری به 38.9 درصد در سال گذشته افزایش یافت. در این مدت سهم مالیات بر درآمد یا حقوق و دستمزد از 17.9 درصد به 17.6 درصد کاهش یافت و سهم مالیات بر کالاها و خدمات از 41 درصد به 39.9 درصد افزایش یافت اما سهم مالیات بر ثروت تغییری نکرد. . بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، 3.6 درصد از کل مالیات های وصولی در سال 1402، مالیات بر دارایی بوده است.
کل مالیات های وصولی دولت در سال 1402 هجری شمسی بالغ بر 805922 میلیارد تومان بوده که 28670 میلیارد تومان آن از مالیات بر ثروت حاصل شده است. البته در قوانین فعلی، مالیات بر ارث تنها به عنوان مالیات بر ثروت شناخته می شود و سیزدهمین تلاش دولت این بود که مالیات بر عایدی سرمایه را نیز تمام کند تا از ثروتمندان، افراد غیرمولد و دلالان مالیات قانونی دریافت کند. اما این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده است و شاید یکی از اولویت های مهم دولت چهاردهم نهایی شدن این لایحه باشد تا راه برای اخذ مالیات از ثروتمندان باز شود.

اخذ مالیات از ثروتمندان از منظری دیگر
حمید بهزادی، دستیار سازمان امور مالیاتی می گوید: در دولت سیزدهم بیشترین مالیات از ثروتمندان اخذ می شد، یعنی حدود یک سوم درآمد مالیاتی کشور از 800 شرکت خصوصی و خصوصی بوده است. از این منظر، اگرچه شرکت های بزرگ در جرگه ثروتمندان قرار می گیرند، اما توضیح سهم بالای ثروتمندان از مالیات صحیح است، اما مالیات ثروتمندان در آدرس های مشخص شده همچنان ناکافی است.
مرکز آمار ایران تصویر واضحی از ترکیب مالیات‌های دولتی در سال گذشته ارائه کرد که نشان داد از 1.60 درصد مالیات‌های وصولی در سال 1402، سهم مالیات‌های مستقیم 9.38 درصد از مالیات‌های اشخاص حقیقی اعم از دولتی و غیردولتی را شامل می‌شود. شرکت ها و 6.17 درصد مالیات بر درآمد، 6.3 درصد سهم مالیات بر ثروت و 39.9 درصد دیگر برای مالیات کالا و خدمات.

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *