اخبار اخبار جهان

جای پای یک شاه جاسوس در ترور سیدحسن نصرالله

تبلیغات بنری


رسول سلیمانی: گفته می شود موشکی که به محل ملاقات سید حسن نصرالله، دبیرکل فقید حزب الله لبنان اصابت کرد، از نوع سنگ شکن بود. موشک هایی که اسرائیل برای اولین بار در این عملیات استفاده کرد. این موشک ها که با نام «مهمات نفوذی زمین» نیز شناخته می شوند، قبل از انفجار در اعماق زمین فرو می روند و هر کدام بین 2000 تا 4000 پوند (900 تا 1800 کیلوگرم) وزن دارند. اگرچه کنوانسیون ژنو غیرقانونی بودن استفاده از این مهمات در مناطق پرجمعیت را تصریح کرده است، اما مقامات بین المللی در مورد استفاده از این مهمات در مناطق غیرنظامی سکوت کرده اند. اما اسرائیل از کجا محل نشست دبیرکل حزب الله لبنان را می دانست؟ سید حسن نصرالله چگونه به وجود او متقاعد شد و اسرائیل پس از اطلاع از حضور وی در خانه زیرزمینی چگونه به او حمله کرد؟

از نسخه رسمی ارتش اسرائیل می توان سرنخ های مهمی برای پاسخ به این سوالات پیدا کرد. سرهنگ نداو شوشانی، سخنگوی ارتش اسرائیل، گفت این عملیات که ارتش آن را «نظم جدید» نامید، روز جمعه در حالی انجام شد که (سید حسن) نصرالله با رهبران ارشد حزب‌الله برای برنامه‌ریزی حملات بیشتر علیه اسرائیل دیدار می‌کرد. . او به خبرنگاران گفت: «ما اطلاعات، فرصت و عملیات واقعی داشتیم که به ما اجازه انجام این حمله را داد.

در همان زمان، رادیو ارتش اسرائیل به نقل از فرمانده گروه هوانوردی نیروی هوایی که این حمله را انجام داد، گفت که خلبانان تنها مدت کوتاهی قبل از پرواز جزئیات هدف را دریافت کردند و قبل از آن خلبانان از آن مطلع نبودند. . هدف چه بود؟

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: ما چندین سال است که در حال جمع آوری اطلاعات در مورد (آقای حسن) نصرالله بوده ایم.

در همین حال روزنامه فرانسوی «باریسان» روز شنبه با انتشار گزارشی گمراه کننده به نقل از یک منبع امنیتی در لبنان نوشت: اسرائیل از طریق یک جاسوس ایرانی از موضع حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان مطلع شده است. بر اساس این گزارش، این جاسوس ایرانی به اسرائیل اطلاع داده که حسن نصرالله وارد مقر حزب الله در حومه جنوب بیروت شده است.

در همین راستا، نیویورک تایمز به نقل از سه مقام عالی رتبه مدعی شد که اسرائیل ماه‌ها از محل اختفای سید حسن نصرالله اطلاع داشت، اما تصمیم به قتل او هفته گذشته گرفته شد زیرا «بیم وجود داشت که نصرالله نصرالله باشد. او را خواهد کشت.» ناظران سیاسی می گویند اسرائیل ممکن است به دلیل نگرانی از انتقال دبیرکل حزب الله لبنان به خارج از لبنان، این عملیات را به سرعت انجام داده باشد.

به گزارش رسانه های غربی، دستور حمله به اتاق عملیات حزب الله روز جمعه صادر شد و در عرض چند دقیقه نیروهای اسرائیلی 80 بمب سنگر یک تنی را در این محل پرتاب کردند. گفته می شود محل اتاق عملیات حزب الله یک ساختمان زیرزمینی در بیروت بوده که در زیر چهار طبقه این ساختمان ساخته شده است. در واقع این مکان محل ملاقات رهبران حزب الله بود که اسرائیل قبلاً آن را تعیین کرده بود.

در همین حال، یک مقام اطلاعاتی فرانسه به ال. اس. این دولت با بیان اینکه نیروهای اطلاعاتی اسرائیل «مطمئناً یک جاسوس در محل داشته اند»، افزود: «سرعت کار ارتش اسرائیل و موساد و تایید مرگ وی در محل نشان می دهد که فردی از درون سازمان همکاری کرد.” با آنها. این عملیات و عملیات منفجر کردن پیجرها با همکاری فردی از درون سازمان با آنها موفقیت آمیز بود.»

یک پادشاه جاسوس در ترور سید حسن نصرالله قدم گذاشت

محل اصابت موشک به اتاق عملیات حزب الله در زیر یک ساختمان 4 طبقه قرار دارد.

برخی دیگر از کارشناسان سیاسی می گویند که حضور سید حسن نصرالله در نشست با رهبران ارشد امری تصادفی نبوده و ممکن است اطلاعات نادرستی به رهبری حزب الله مبنی بر برنامه ریزی اسرائیل برای حمله زمینی به بیروت منتقل شده باشد. انتشار این خبر گمراه کننده در درون سازمان حزب الله، سید حسن نصرالله را بر آن داشت که از خانه ایمن به محل اتاق عملیات نقل مکان کند.

ناظران سیاسی معتقدند طراحی این عملیات ترکیبی از عملیات فریب اطلاعاتی با همکاری موساد و ارتش اسرائیل بوده است. اما نکته ای که اسرائیل را در این عملیات موفق کرد، احتمال حضور یک جاسوس با دسترسی قابل توجه به سازمان حزب الله لبنان بود.

موضوعی که سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی و دیگر کارشناسان درباره آن با رسانه ها صحبت کردند و بر آن تاکید کردند. به عبارت دیگر، این احتمال افزایش می‌یابد که انتشار خبر حمله زمینی قریب‌الوقوع اسرائیل به لبنان، عملیاتی فریبنده برای وادار کردن پرسنل مرکزی حزب‌الله برای شرکت در جلسه در مکانی باشد که پیش از این در غیاب پیجر و رادیو افشا شده بود. شبکه های ارتباطی ناپدید شده اند و به یک دام دائمی تبدیل شده اند. در چنین شرایطی تنها اطلاع از زمان حضور سید حسن نصرالله می تواند اسرائیل را در ترور وی موفق کند. این متغیری است که اسرائیل ممکن است از یک عامل انسانی گرفته تا داده های دقیق در مورد زمان قرار گرفتن هدف در تله بداند.

311213

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *