جذب چراغ خاموش هیات علمی دانشگاه‌ها در آخرین روزهای دولت؟/ خالص‌سازی استادان در دولت سیزدهم/ تاریخ دانشگاه این روزها را ندیده بود
اخبار اخبار عمومی

جذب چراغ خاموش هیات علمی دانشگاه‌ها در آخرین روزهای دولت؟/ خالص‌سازی استادان در دولت سیزدهم/ تاریخ دانشگاه این روزها را ندیده بود

تبلیغات بنری


تظاهرات گودرزی: یکی از 13 چالش دولت، ارتباط با دانشگاه بود، دانشگاهی که گاهی اساتید آن را اخراج می کردند و گاه به دلیل پوشش با دانشجویان درگیر می شدند، تعاملی که به نظر می رسید تا آخرین روزهای سال جاری به خوبی شکل نگرفت. دولت. اکنون در روزهای پایانی دولت، زمزمه های اعتراضی از سوی دانشگاه به گوش می رسد، این بار ماجرا کمی متفاوت است و آن هم به صورت خاموش کردن چراغ ها خوب. اگر فقط باید با شنیده ها به آن توجه کرد. همین چند روز پیش بود که علی ربیعی سخنگوی رسمی دولت دوازدهم در شبکه های اجتماعی درباره انتصابات لحظه آخری دولت سیزدهم نوشت: در وزارت علوم و کمیسیون مرکزی جذب چه می گذرد؟ چرا افراد بدون قوانین استخدام می شوند؟

وی ادامه داد: انتصاب اعضای هیأت علمی بدون طی مراحل و چارچوب های مشخص شده معمول، علاوه بر بازنشستگی پیش از موعد، ناعادلانه، غیراخلاقی و فریب قانون است و به حوزه علمی، دانشگاه و نسل های آینده دانشجویان آسیب می زند. ” “.

یا مثلا علی شریفی زرشی استاد سابق دانشگاه صنعتی شریف در شبکه اجتماعی نوشته است تبلیغ یا تغییر وضعیت افراد خارج از ضوابط در وزارت علوم شنیده می شود.

من آخرتم را به خاطر دنیا تباه نمی کنم

با وجود انتشار اخباری مبنی بر انتصاب یا انتقال اساتید به دانشگاه های مادر و البته تغییر وضعیت آنها، وزیر علوم این موضوع را تکذیب کرد و معتقد است که چنین اتفاقی نیفتاده است: من می خواهم دنیای دیگری را نابود کنم مواردی وجود دارد، لطفاً با اسامی به من اطلاع دهید تا سریعاً پیگیری کنم.

وی گفت: نحوه انتصاب اعضای هیات علمی در دانشگاه ها روال خاص خود را دارد و هرکسی که نیاز به انتصاب در این مراکز دارد باید از هفت خوان رستم عبور کند یعنی ابتدا در فراخوان جذب شرکت کند و پس از آن گروه و دانشگاه باید مدارک این متقاضیان را بررسی کند تا اطمینان حاصل شود که این مدارک با شرایط دانشگاهی که می خواهند در آن مشغول به کار شوند یا خیر، ما در دانشگاه ها با جامعه نخبگانی سروکار داریم و نمی توانیم به این راحتی آنچه را که آنها می خواهند انجام دهیم. کاملا مشخص است که چه کسانی در دانشگاه قبول می شوند و معدل، دانشگاهی که در آن تحصیل کرده اند، مقاطع تحصیلی و … با هم مقایسه می شوند و امکان اعتراض و شکایت این افراد وجود دارد و پرونده آنها خواهد بود. در صورت شکایت در دانشگاه دیگری تجدید نظر می کنند.

به گفته وزیر علوم: «اشتغال غیرقانونی در دانشگاه ها مطلقاً غیرقابل قبول است، آیا ما به خاطر دنیای دیگران آینده خود را نابود می کنیم؟» ما معتقدیم که از هر دستی که می دهیم می توانیم دریافت کنیم. بنابراین استخدام غیرقانونی در دانشگاه ها امکان پذیر نیست.

تاریخ دانشگاه هرگز شاهد چنین روزهایی نبوده است

شاید برای دانستن حقیقت استخدام یا عدم جابجایی اساتید در این روزهای پایانی دولت مقننه باید منتظر ماند، اما موضوعی که حوصله زیادی نمی خواهد، نحوه بکارگیری اساتید در دانشگاه بود. دولت سیزدهم را یکی از فعالان صنفی دانشگاهی به نام «تصفیه» برگزید و معتقد است در دوران حیات این دولت، به ویژه در سال گذشته، روند انتصاب اساتید دانشگاه به قدری عجیب بود که باعث دلسردی گروه های آموزشی دانشگاهی شد. از کار کردن – معرفی اساتید به شورای استخدامی.

ابراهیم آزادگان، یکی از اعضای سندیکای اساتید دانشگاه صنعتی شریف به رابو گفت: اتفاقی که افتاد این بود که کمیته پذیرش در سال گذشته کاملاً تغییر کرد. ای اهالی دانشگاه این روندی است که در یکی دو سال گذشته به خصوص در سال قبل تغییر کرده است و شاید بتوان آن را تطهیر نامید در حالی که نباید اینگونه باشد و وزارت علوم خیلی دخالت می کند. وضعیت به جایی رسیده است که گروه ها دیگر حق انتخاب ندارند.

وی ادامه می دهد: گروه های آموزشی دانشگاه مجبور شدند دو برابر تعداد افراد را در کمیته استخدامی قرار دهند و با دخالت وزارت علوم، گروه های آموزشی یعنی گروه های آموزشی وابسته به دانشگاه قرار گرفتند. معمولا انتخاب نمی شود.” دانشکده ها نمی توانستند فرد مورد نظر خود را انتخاب کنند، برعکس به دلیل همین تطهیر، فردی انتخاب می شد که انتخاب دانشکده ها نبود و به همین دلیل دانشکده ها اغلب انتصاب اساتید جدید را به ویژه در گروه های علوم انسانی محدود می کردند. وضعیت خیلی بدتر از اینها بود

آزادگان درباره وضعیت اساتید در دولت سیزدهم می گوید: «در دانشگاه ها با فاجعه مواجه هستیم که تعداد زیادی از اساتید تغییر وضعیت ندادند و به دلیل امضای بیانیه یا اعلام نظر، سریعاً مانع تغییر شدند. وضعیت آنها و برخی از دانشگاه خارج شدند و چنین وضعیتی در تاریخ این دانشگاه اتفاق نیفتاده است.

انتصاب اعضای هیأت علمی اخراجی در دانشگاه ها در روزهای پایانی دولت؟/ تطهیر اساتید در دولت سیزدهم/ تاریخ دانشگاه شاهد چنین روزهایی نبوده است.

آیا روند در دولت جدید تغییر خواهد کرد؟

یکی از اعضای سندیکای اساتید دانشگاه صنعتی شریف درباره تغییری که در روند انتخاب اساتید در دولت مسعود مازیکیان رخ داد، می‌گوید: «در روزهای اول که آقای مازیکیان روی تریبون ریاست جمهوری رفت، دو جلسه با اساتید دانشگاه داشت. او شرایط را خیلی واضح می دانست، چون خودش یک دانشگاهی است، حالا از دانش گرفته تا انجام درست کارها، سخت است که منتظر بمانیم تا کار اجرایی آغاز شود، اما اگر کشور بخواهد دانشگاه شریف و تهران را حفظ کند. در مقایسه با اینکه قبلاً چه کسانی در دانشگاه تهران تدریس می کردند و چه کسانی اکنون تدریس می کنند، باید روند تغییر کند؟

آزادگان ادامه می دهد: در حالی که ما جوانان بسیار خوبی داریم که اکنون در دانشگاه های دنیا تحصیل می کنند و تحصیلات عالی می کنند و مقالات و کتاب های معتبری نوشته اند، اما هیچ کدام به دلیل همین تیم جذب شده پاکسازی شده وارد دانشگاه های ما نمی شوند. پارسال که وزارت علوم وارد عمل شد و چنین مجوزی داده نشد.»

233233

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *