اخبار اخبار جهان

جزئیات تاکتیکی حمله جدید اوکراین و ضد حمله روسیه/ بیرون کشیدن نیروهای روسی از شرق؟

تبلیغات بنری


رسول السلیمی: اوکراین در حال آزمایش استحکام خطوط مرزی مسکو است. این پیشنهاد تحلیلی پس از آن مطرح شد که اوکراین بدون هماهنگی با ناتو حمله سریعی را آغاز کرد و توانست بخشی از خاک روسیه را اشغال کند.

ناظران سیاسی بر این باورند که هدف از این تهاجم، خروج نیروهای روسی از شرق و کاهش فشار بر کراسنویارمیسک بوده است. از نظر ائتلاف غربی، حملات دوربرد اوکراین علیه اهداف نظامی روسیه در پشت جبهه این کشور برای تضعیف قابلیت‌های نظامی روسیه در سراسر صحنه عملیات بسیار مهم بود و لغو محدودیت‌ها در استفاده اوکراین از تسلیحات غربی به نیروهای اوکراینی اجازه می‌دهد تا حمله به اوکراین حمله به طیف گسترده ای از اهداف مهم که از تلاش های جنگی روسیه حمایت می کنند.

در همین راستا، یک مقام ارشد امنیت ملی در دولت بایدن که نامش فاش نشد، به رویترز گفت که حملات اوکراین با تسلیحات ارسال شده از سوی غرب علیه اهدافی در داخل روسیه موثر نخواهد بود زیرا ارتش روسیه هواپیماهای نظامی را از خاک این کشور پرتاب کرد. پایگاه‌های هوایی در نزدیکی اوکراین مستقر شده‌اند، اما گروه دیگری از کارشناسان، بر خلاف این ارزیابی، بر این باورند که حملات هوایی اوکراین در عمق روسیه، نیروهای این کشور را بر آن داشته است تا از فضای پناهگاه در مناطق دور از خط مقدم برای طیف وسیعی از زیرساخت‌ها استفاده کنند. علاوه بر فرودگاه ها برای پشتیبانی از عملیات نظامی علیه اوکراین.

اما این تمام ماجرا نیست. حملات اخیر در اوکراین نتوانست ادامه یابد و خطوط مقدم را تثبیت کرد. رسانه های روسی می گویند که یگان های اوکراینی که به روسیه حمله کردند همچنان متحمل خسارات هستند. به گفته وزارت دفاع روسیه، در جریان درگیری ها در مناطق مرزی منطقه کورسک، تا 7450 سرباز اوکراینی کشته شدند.

در مجموع، در طول نبرد کورسک، اوکراین، 7450 سرباز، 74 تانک، 36 خودروی جنگی پیاده نظام، 64 نفربر زرهی، 486 نفربر زرهی، 227 خودرو، 52 قبضه توپ، 15 سامانه موشکی پرتاب چندگانه و پنج ضدهوایی. موشک ها نیروی هوایی 10 ایستگاه جنگ الکترونیک، دو رادار ضد باتری، یک رادار پدافند هوایی و پنج واحد تجهیزات مهندسی شامل دو خودروی پاکسازی مهندسی و یک خودروی مین روب UR-77 را از دست داد.

به گفته مقامات روسی، یک هلیکوپتر موسوم به تمساح روسی Ka-52M به نیروهای مسلح و خودروهای زرهی اوکراین حمله هوایی کرد و سپس هواپیماها در مناطقی که اوکراینی ها مستقر بودند، تله های گرما به جا گذاشتند. این موشک ها به روس ها این امکان را می دهد که هر انسان زنده ای را که گرما تولید می کند با تله انفجاری نابود کنند.

کارشناسان می گویند که هدف اوکراین از حمله به منطقه روسیه در کورسک این است که به متحدان خود نشان دهد که می تواند ابتکار عمل را دوباره به دست آورد. تحلیلگران بر این باورند که این ممکن است بخشی از تلاش ها برای نشان دادن توانایی های اوکراین به متحدان غربی و اثبات توانایی آنها برای به دست آوردن مجدد ابتکار عمل باشد. اما به گفته گروه دیگری از کارشناسان نظامی، اگرچه اوکراین ممکن است در این هفته به بخش دیگری از روسیه حمله کند، اما حفظ موقعیت خود دشوار خواهد بود.

جزئیات تاکتیکی حمله جدید اوکراین و ضد حمله روسیه/خروج نیروهای روسیه از شرق؟

در عین حال، هدف اوکراین از ورود به خاک روسیه، اولاً تغییر تمرکز نیروهای روسیه از دونباس، ثانیاً ایجاد نارضایتی بیشتر از جنگ در روسیه و ثالثاً نشان دادن توانایی های خود به شرکای بین المللی بود. دفتر رئیس جمهور اوکراین متعاقباً اعلام کرد که مقامات ارشد اوکراینی به واشنگتن سفر کرده اند تا از ایالات متحده بخواهند به اوکراین اجازه دهد از سلاح های دوربرد غربی برای حمله به پایگاه های هوایی ارتش روسیه استفاده کند. کی‌یف می‌گوید مؤثرترین راه برای مقابله با حملات روسیه، هدف قرار دادن هواپیماهای روسی است، نه خود بمب‌های مستقر در فرودگاه‌ها.

در همین حال، کارشناسان نظامی بر این باورند که حمله جدید می تواند یک قمار خطرناک باشد، زیرا اوکراین فاقد نیروی انسانی و توانایی برای پیشروی در خاک روسیه و در عین حال حفظ خط مقدم 600 مایلی در شرق اوکراین است. در همین حال، کمپین حمله هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی علیه روسیه نشان داد که بسیاری از مناطق پشت جبهه روسیه دارای پوشش دفاعی ضعیف یا بدون پوشش هستند و این ضعف، اگر غربی ها به اوکراین اجازه استفاده از سلاح های دوربرد را بدهند، فرودگاه ها و زیرساخت های داخل روسیه را از دست خواهد داد. هدف حمله مستقیم اوکراین خواهد بود. ولودیمیر زلنسکی به غربی ها گفت: “ما به قابلیت های دوربرد نیاز داریم. ما باید توافقات دفاع هوایی اوکراین را اجرا کنیم. این باعث نجات جان انسان ها می شود.” علاوه بر این، ملاحظات غرب در مورد ارائه آهسته تسلیحات به اوکراین باید در کنار سایر متغیرها از جمله جلوگیری از گسترش جبهه نبرد به سایر نقاط اروپا ارزیابی شود.

311213

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *