اخبار اخبار فرهنگی

جشنواره فیلم کوتاه با هزینه ۱۳ میلیاردی تضمینی برای ادامه حیات فیلمساز می‌دهد؟/ مدیریت جریان‌های فرهنگی تعیین کننده شاخص رشد

تبلیغات بنری


پریسا ساسانی: ساختار و نوع مدیریت جریان‌های فرهنگی معمولاً شاخص‌های رشد را در هر دوره مدیریتی تعیین می‌کند و شکی نیست که سینمای ایران در بخش‌های مختلف و البته برگزاری بسیاری از جشنواره‌ها از دیدگاه مدیریتی در این زمینه عدول نکرده است. دسته بندی از فرهنگ. چون هر کارگردانی بنا به درخواست دولت هایی که روی کار آمدند برای فرهنگ، هنر و البته سینمای ایران تصمیم گرفتند که نتیجه آن نوع و کمیت آثار با نگاه ایدئولوژیک یا روز جامعه باشد، بنابراین این تغییر در مرحله مدیریت در عرصه های کلی فرهنگ و هنر وجود دارد اما مهم این است که نمی شود آنچه باید فراموش شود کیفیت مدیریت و در نتیجه درخشش فیلمسازان در ادوار مختلف است که به کارنامه امتیاز می دهد. از مدیریت

ارزیابی موفقیت جهت فرهنگی با سطح درخشش تجاری در سطح جهانی

بهمن عبدالله منتقد سینمای ایران که در زمینه فیلمنامه نویسی فیلم کوتاه نیز فعال است، اظهار داشت: برای ارزیابی موفقیت یک جریان فرهنگی از جمله جشنواره فیلم کوتاه، علاوه بر داده های آماری، باید میزان حضور افراد نیز مشخص شود. و درخشش آثار در سطح بین‌المللی نیز باید مورد ارزیابی قرار گیرد: «جشنواره فیلم کوتاه تهران یکی از تاثیرگذارترین رویدادهای سینمایی کشور است، اما متأسفانه تأثیرگذاری لازم یا به عبارتی مورد انتظار را ندارد. و اینکه علاوه بر جشن سالانه این جشنواره سینمایی، انتظار می‌رود نگاهی جزئی به خروجی این رویداد از حمایت همگان باشد.» از سوی کارگردان، کشف استعدادهای جدید سینمایی و معرفی آنها به سینمای جهان ناگفته نماند که نمی توان با قاطعیت در مورد موفقیت یا شکست هر یک از موارد ذکر شده صحبت کرد، زیرا اطلاعاتی در این زمینه ارائه نشده است. .

هیچ مدرکی دال بر برنامه ریزی اساسی در جشنواره فیلم کوتاه تهران وجود ندارد

وی ادامه داد: خاستگاه جشنواره فیلم کوتاه تهران اساسا انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان بزرگترین موسسه آموزشی سینمایی است که در مناطق مختلف ایران به صورت شاعرانه این کار را انجام می دهد. اما آیا در این موسسه فیلمسازی به شیوه صحیح آموزش داده می شود؟ یا نه، آیا انجمن سینمای جوان توانسته در بحث استعدادیابی خوب عمل کند؟ با فرض برنده شدن یک کارگردان در این جشنواره، آیا حمایت دیگری در مسیر درست فیلمسازی وجود دارد؟ اگر وارد سینمای حرفه ای شوند باز هم موفق خواهند بود؟ با توجه به راهنمای ورود و خروج مدیران به انجمن سینمای جوانان و ارائه دستاوردهای خود در مراسم معرفی سالانه این انجمن، هیچ مدرکی دال بر برنامه ریزی اولیه وجود ندارد.

عبدالله گفت: رویکرد مدیریتی در هر دوره از جشنواره مشخص نیست. وی گفت: وقتی می گویم وضعیت راه آهن نامشخص است، از نبود رویکرد صحبت می کنم. مثلاً در دوره ای اشاره می شود که رویکرد جشنواره توجه به ژانر بود و فیلمی بود که در چارچوب این ژانر تولید شد و هیئت انتخاب آن را قبول نکرد و همان فیلم. به نمایش در جشنواره های دیگر ادامه داد و جایزه گرفت، پس این مشکل است و باید حل شود تا کارگردان جوانی که عاشق سینماست و هزاران آرزو و آرزو می سازد، بتواند از سرمایه شخصی اش استفاده کند. آنها انگیزه دارند تا کار خود را در این پلتفرم به نمایش بگذارند و ارزیابی کنند.

این منتقد سینما در پاسخ به این سوال که در یک دوره آموزشی برای فیلمسازان ایرانی مانند مهرداد اسکی، امیرتود روستا، وحید موسی و بسیاری دیگر از کارگردانان جوان، گفت: موفقیت دوره ای که اشاره کردم فقط مربوط به این نیست. تلاش مدیران، زیرا در دوره فیلمسازانی که نام بردم، سینما نماینده بود و سینما آن روزها هنوز صنعت بود و دسترسی به آن آسان نبود، بنابراین افراد توانمند و خلاق تری وارد عرصه فیلمسازی شدند.

سینمای ایران با نام فیلمسازانی چون عباس کیارستمی و داریوش مهرجویی در جهان شناخته می شود.

بهمن عبدالله با بیان اینکه انجمن سینمای جوانان به عنوان بنیانگذار جشنواره فیلم کوتاه تهران باید فرصتی برای آموزش فیلمسازان در زمینه تولید، توزیع و بازاریابی آثارشان باشد، اظهار داشت: در این جشنواره فیلم کوتاه تهران به عنوان بنیانگذار جشنواره فیلم کوتاه تهران در نظر گرفته شده است. وی بیان کرد: سینمای ایران با کارگردانان و هنرمندان مشهور این کشور مانند عباس کیارستمی، اصغر فرهادی، داریوش مهرجویی و دیگر کارگردانان در دنیا شناخته شده است. به همین دلیل فیلمسازان جهان آثار خود را به جشنواره فیلم کوتاه تهران می فرستند، اما از این حیث دوره های پخش، بازاریابی و اسپانسری در نظام آموزشی انجمن سینمای جوانان ایران جدی گرفته نمی شود. آیا برگزاری دوره آموزشی و کارگاه آموزشی در جشنواره فیلم کوتاه تهران کافی است؟ خیر، چون بسیاری از کارگردانان و دانشجویان جوان در جشنواره حضور ندارند.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگری نیز وجود دارد و آن توجه به این نکته است که در نظام آموزشی باید به تخصص های روز دنیا توجه شود. در سینمای ایران همه دوست دارند بازیگر یا کارگردان شوند. در حالی که سینمای ما به تخصص های دیگری مانند سینماگرها و صدابرداران به ویژه جلوه های ویژه دیجیتال نیاز دارد که آموزش مدرن این حرفه ها را از خانم ها و آقایان می طلبد، حال این سوال مطرح می شود که چقدر برای جوانان در جشنواره های سینمایی آگاهی لازم است؟ آیا آموزش غیب داده می شود؟ در زمینه فیلمنامه نویسی که مبنای وجودی فیلم کوتاه است، داستان نویسی، روایت نویسی، دیالوگ نویسی تا چه اندازه ضرورت تحقیق و پژوهش دارد و فیلمسازان جوان تا چه اندازه از راه های جدید آگاهی دارند. از نوشتن؟

عبدالله خاطرنشان کرد: انتخاب فیلم ها مشکل دارد و قوانین آن مشخص نیست. مشخص نیست که کسب و کار بر اساس چه مبنایی یا مقرراتی انتخاب شده است. در یکی از جلسات به عنوان یک کار پژوهشی بررسی کردم که هیئت انتخاب بر چه اساسی 60 فیلم را انتخاب کرده است و در بین تعداد فیلم های انتخاب شده، هیچ اثری که دارای لهجه محلی یا جغرافیایی خاص باشد و فیلم هایی که دارای لهجه محلی یا جغرافیایی خاص باشد، وجود نداشت. در لهجه مورد نظر خود تولید می شد بدون شک انتخاب شدند. بنابراین پیشنهاد می‌کنم بعد از انتخاب، آثار در هیئت دیگری مانند منتقدان و کارگردانان مستقل دیده شود و به نوعی کنترل کیفی روی آن‌ها انجام شود.

کاهش تولید پس از کرونا در این دوره از جشنواره ضعیف بود

سعید نجاتی کارگردان فیلم کوتاه آموزش این حرفه را در انجمن سینمای جوانان قم و چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران آغاز کرد و مسئولیت بخش صدای مخاطب این جشنواره را نیز بر عهده دارد. وی در خصوص برگزاری این جشنواره گفت: اگر بگویم جشنواره فیلم کوتاه تهران مهم ترین جشنواره برای ایران و خاورمیانه و فیلمسازانی است که امروز در دنیای حرفه ای در عرصه فیلم کوتاه فعالیت می کنند، تکرار می کنم. فیلم ها یا فیلم های بلند از دل جشنواره فیلم بیرون می آیند. سینمای جوانان آنهمان در زمینه کارآفرینی نیز به موفقیت هایی دست یافته است زیرا بسیاری از دانشجویانی که پس از گذراندن دوره آموزشی انجمن سینمای جوانان تخصص دارند در شهرهای خود مشغول به کار هستند. یعنی یا به رادیو و تلویزیون کشیده می شوند، در فضاهای تبلیغاتی کار می کنند یا به عنوان نیروهای سمعی و بصری در موقعیت های کاری فعال هستند.

جشنواره فیلم کوتاه با هزینه 13 میلیاردی بقای کارگردان را تضمین می کند؟/ مدیریت جریان های فرهنگی شاخص رشد را تعیین می کند.

کارگردان فیلم معروف «صراحی» ضمن ارزیابی آثار ارسالی برای این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران، گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا با افت تولید مواجه شدیم که در سال‌های پس از آن بسیار مشهود بود ویروس کرونا، اما در این دوره از جشنواره، حضور فیلم‌ها افزایش پیدا کرد، با توجه به اینکه من مسئول آرای تماشاگران هستم، طبق آمار جشنواره نسبت به سال گذشته رشد دو برابری داشته است.

مسئول آرای مخاطبان در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران در پاسخ به این سوال که آیا تغییری در رده سنی فیلمسازان ارسال کننده فیلم به این جشنواره رخ داده است؟ موجودی؟ او گفت: سوال درستی کردید دقیقا سن شرکت در جشنواره فیلم کوتاه پایین آمده است، به خصوص که المپیاد فیلمسازی در جشنواره فیلم کودک و نوجوان برگزار می شود تا آنها را برای ورود به دنیای حرفه ای آماده کند.

وی بیان کرد: از سال اول المپیاد فیلمسازی تا سال ششم این افتخار را داشتم که در بخش المپیاد فیلمسازی و بر اساس تفاهم نامه ای که بین بنیاد سینمایی فارابی و سینما وجود داشت در خدمت کارگردانان جوان باشم. انجمن جوانان؛ فیلمسازان منتخب بخش المی پد در شهرهای خود آموزش رایگان فیلم دریافت کردند.

24357

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *