اخبار اخبار سیاسی

جلسات سعید جلیلی درباره کابینه پیشنهادی پزشکیان از زبان یک نماینده /قالیباف بین نمایندگان نیروهایی دارد که می‌تواند مانند حزب عمل کند

تبلیغات بنری


به گزارش -، یک هفته پس از اعلام اسامی وزرای پیشنهادی هیات وزیران به مجلس و بازدید وزرای پیشنهادی از کمیسیون ها، خبر دیدار جلیلی با جمعی از نمایندگان مجلس به گوش رسید. نمایندگان و اعضای هیأت وزیران. دولت سیزدهم درست یک روز قبل از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن علنی منتشر شد.

اما آیا دیدار جلیلی با نمایندگانش با محور دولت پیشنهادی ضروری است؟ ابوالفضل زهراوند، نماینده مجلس که یکی از فعالان ستاد انتخابات جلیلی در ایام انتخابات بود، به خبرگزاری رابو گفت: هرکسی حق دارد چنین جلساتی را برگزار کند.

زهراوند همچنین توضیح می دهد که جلیلی درباره وزرای پیشنهادی صحبتی نکرد و مانند هر جریان سیاسی دیگری می خواست در روند اعتماد به وزرای پیشنهادی تاثیر خود را داشته باشد.

سکوت این نماینده نزدیک به جلیلی درباره بی طرفی قالیباف در جلسات بررسی صلاحیت ها هم می تواند معنا داشته باشد، به ویژه وقتی می گوید الان چیزی نمی گویم و فردا ارزیابی می کنم.

در ادامه گفتگوی – با ابوالفضل زهراوند نماینده مردم تهران در شورای اسلامی و از حامیان جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری آمده است:

***

*آقای زهراوند! چهارمین روز بررسی صلاحیت های وزرای پیشنهادی هیات وزیران به پایان رسید، فضای مجلس را چگونه می بینید؟

در این چند روز جایگاه، برنامه، توانایی و شخصیت وزرای پیشنهادی را بررسی کردیم و این روند ادامه دارد. گزارش کمیته ها را هم گوش دادیم که ارزیابی آن ها چیست و از طرفی مخالفان و موافقان نظرات خود را مطرح می کنند و انشالله فردا رای گیری خواهد شد که نظر نمایندگان را در این خصوص بدانیم. وزرای پیشنهادی برای دولت اما در حال حاضر در حال ارزیابی توانایی ها هستیم.

نمایندگان مجلس خواهان تعامل حداکثری با دولت هستند

*صحبت برخی از اعضای نهضت انقلاب اسلامی درباره حمایت از حکومت وحدت ملی را چگونه ارزیابی می کنید؟

این اقدام نمایندگان به این معنا نیست که مجلس به اتفاق آرا به دولت پیشنهادی رأی می‌دهد، بلکه منظور این است که نمایندگان می‌خواهند هر چه بیشتر تعامل داشته باشند و به شکل‌گیری هر چه سریع‌تر دولت کمک کنند. شکل بهتر دولت و آقای مزیکیان کار خود را شروع کنند.

اما نباید فراموش کرد که دو رکن اساسی وجود دارد که یکی از آنها صلاحیت های کاری و تخصصی است که باید در برنامه وزرای پیشنهادی و پرسش و پاسخ بررسی شود و نکته دیگر استانداردها و استانداردهای مطرح شده توسط وزرای پیشنهادی است. رهبری در شورا نشست نمایندگان مجلس بنابراین وزرای پیشنهادی باید تا سر حد به نظام مقدس اسلامی اعتقاد داشته باشند و کارنامه آنها خوب و پاک باشد. نکته بعدی در مورد شرط لازم مربوط به مدارک تحصیلی، تخصصی و تجربی است.

برخی می گویند مخالف هستند، اما به آن رای می دهند

*با توجه به اینکه گفتید ممکن است مجلس به همه وزرای پیشنهادی رای ندهد، به نظر شما کدام یک از وزرای پیشنهادی ممکن است مجلس رای اعتماد نکنند؟ به عنوان مثال وضعیت وزرای پیشنهادی مانند آقای اتابک یا خانم صادق را چگونه ارزیابی می کنید؟

گفتن چیزی درست نیست، چون هیچ پاسخگویی وجود ندارد. من شخصاً تازه وارد هستم و باید ببینم وضعیت چگونه است، چون برخی می گویند مخالف هستند اما رای می دهند یا برعکس، پس باید ببینیم فردا چه می شود و بعد تشخیص دهیم که چرا فلان وزیر و فلان وزیر چیست؟ رای داد. وزیر رای نیاورد

قالیباف در بین نمایندگان نیروهایی دارد که می توانند به عنوان حزب عمل کنند

*برخی رسانه های تندرو مدعی هستند که قالیباف نسبت به دولت پیشنهادی مغرضانه است. به نظر شما قالیباف توانسته جلسات مربوط به بررسی پیشنهادی وزیران را بی طرفانه مدیریت کند؟

اگر دیدگاه حمایتی داشته باشد در نهایت نیروهایی در بین نمایندگان دارد که می توانند در رای آنها تاثیر بگذارند و حزبی عمل کنند البته اگر طرفدار باشد. در این صورت طبیعی است که در جریان انتخابات ریاست جمهوری تعدادی از نمایندگان با قالیباف همسو شدند.

در مجموع باید علاوه بر شرایط لازم و کافی برای اعتماد به وزرای پیشنهادی، تاثیرات بیرون و داخل مجلس و جناح ها نیز در نظر گرفته شود و به همین دلیل است که می گویم باید تا فردا صبر کنیم تا ببینیم. . نتیجه چه می شود، آن وقت می توانیم در این موارد اظهار نظر کنیم

*تا اینجا نحوه اداره مجلس قالیباف در جلسات بررسی صلاحیت وزرا چگونه است؟ آیا او بی طرف بود؟

فردا میتونم نظرمو بدم ولی الان چیزی نمیگم.

*شنیده ها حاکی از آن است که جلیلی با جمعی از نمایندگان در مورد وزرای پیشنهادی جلسه ای داشته است.

ایشان در مورد معیارهایی که باید در نظر گرفته شود جلسه ای داشت و من هم در آن جلسه حضور داشتم.

وزن بازیگران فردا مشخص می شود

*در دیدار جلیلی با بازیگران چه موضوعاتی مطرح شد؟ پس چه لزومی دارد که فردی مثل جلیلی چنین جلساتی را برگزار کند؟

هرکسی در هر صورت حق دارد این کار را بکند چون او هم با 14 میلیون کاندید است. همانطور که گفتم در نهایت همه گرایش ها می خواهند به نوعی تاثیر بگذارند و این طبیعی است. در حال حاضر بسیاری از نمایندگان به بسیاری از احزاب و جنبش ها وابسته هستند.

در مجموع باید دید فردا به چه نتایجی می رسد و این نشان می دهد که کدام جریان سیاسی می تواند تاثیرگذار باشد و تاثیر خود را داشته باشد و از طرفی وزن نمایندگان را هم می توان پیدا کرد.

جلیلی در مورد نامزدهای وزارتخانه ها اظهار نظری نکرد

*در دیدار جلیلی با نمایندگان چه معیارها و معیارهایی برای اعتماد به وزرای پیشنهادی مطرح شد؟

در این جلسه در مورد افراد صحبت نشد و بیشتر به صورت کلی صحبت شد، مثلاً اگر بحثی در مورد اقتصاد مطرح می شود، در حال حاضر اقتصاد ما چه آسیب ها و نیازهایی دارد و چه مولفه هایی را باید انتظار داشت. لذا جلیلی در جلسه مذکور در مورد نامزدهای وزارتخانه ها اظهار نظری نکرد.

27211

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *