جنگنده رادارگریز نسل ششم آمریکا، NGAD
اخبار اخبار تکنولوژی

جنگنده رادارگریز نسل ششم آمریکا، NGAD

تبلیغات بنری

غزل زیاری: برنامه نسل بعدی سلطه هوایی آمریکا NGAD نام دارد و نیروی هوایی این کشور در حال برنامه ریزی و سرمایه گذاری هنگفت برای تولید نسل ششم جنگنده رادارگریز برای جایگزینی F-22 Raptor است.

این برنامه در واقع ادامه پروژه مخفی X-plane است که در سال 2014 به رهبری دارپا آغاز شد و اکنون از فناوری های اثبات شده آن در برنامه NGAD استفاده خواهد شد.

طبیعتا بر خلاف پنتاگون، متخصصانی که معتقدند با گسترش روزافزون ناوگان پهپادهای تهاجمی و هزینه کم استفاده از آنها، نیازی به توسعه جنگنده های نسل ششم نیست، کم نیستند.

تاثیر پروژه مخفی دارپا بر برنامه جدید نژاد

USAF برنامه NGAD را با هدف تولید نسل ششم هواپیمای جنگنده رادارگریز آغاز کرد. برنامه NGAD چندین سال است که فعال بوده است و پنتاگون امیدوار است تا پایان دهه آن را آزمایش کند. طبق برنامه ریزی ها، NGAD جایگزین جت جنگنده رادارگریز F-22 Raptor خواهد شد و آینده ناوگان برتری هوایی ایالات متحده خواهد بود.

نمایش احتمالی جنگنده نسل ششم NGAD

به نظر می رسد برای هر هواپیما حدود 300 میلیون دلار هزینه می شود و این هواپیماهای جنگنده رادارگریز نسل ششم به صورت سرنشین دار و بدون سرنشین در اختیار نیروی هوایی قرار می گیرد. طبیعتاً، پنتاگون قبلاً روی هواپیمای مخفی X کار می کرد که در نهایت راه را برای جت جنگنده رادارگریز آینده هموار کرد.

هواپیمای مخفی ایکس

به گفته فرانک کندال، پروژه مطالعاتی X-Plane به نام ابتکار سلطه در سال 2014 تحت رهبری آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (دارپا) آغاز شد و در طول یک سال تکامل یافت. این یک خانواده از سیستم های بدون سرنشین را فراهم کرد که می توانست هواپیمای جنگنده NGAD را همراهی کند.

یک سال بعد، در سال 2015، پنتاگون تلاش هایی را برای ساخت هواپیمای ایکس، پیشین برنامه NGAD آغاز کرد. به گفته کندال، این برنامه نزدیک به یک میلیارد دلار هزینه داشته است و آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته نیروی هوایی، نیروی دریایی و دفاعی (دارپا) هر یک یک سوم آن را مشارکت می‌دهند. پس از برنامه X-Plane، نمونه‌های اولیه تولید شد که با موفقیت نوآوری‌های فناوری را آزمایش کردند و اکنون این نمونه‌ها احتمالاً در برنامه NGAD مورد توجه قرار خواهند گرفت.

نحوه نام گذاری پروژه ها در نیروی هوایی ایالات متحده

هنگامی که نیروی هوایی روی پروژه جدیدی کار می کند، از نام “X” برای مراحل اولیه آزمایش و توسعه استفاده می کند. از این هواپیماها برای آزمایش فناوری و حسگرهای جدید نیز استفاده شد.

آیا نسل ششم جنگنده رادارگریز NGAD آمریکا با هزینه سرسام آور 300 میلیون دلار ساخته می شود؟ / تصویر
نمایش احتمالی جنگنده نسل ششم NGAD

وقتی یک پروژه چراغ سبز می گیرد و یک گام به جلو می رود، برای نمونه های اولیه خود یک “Y” دریافت می کند. در نهایت وقتی هواپیمای نهایی آماده شد و قرارداد امضا شد، با در نظر گرفتن نقش عملیاتی آن نامگذاری می شود. به عنوان مثال، “F” برای هواپیماهای جنگنده، “B” برای بمب افکن ها، “A” برای هواپیماهای تهاجمی و غیره.

درباره جنگنده بیشتر بدانید نژاد

نیروی هوایی امیدوار است در سال 2024 قرارداد برنامه NGAD را امضا کند. در ماه مه 2023، نیروی هوایی ایالات متحده درخواستی را برای طراحی و ساخت جت جنگنده NGAD از برخی شرکت های دفاعی و هوافضا صادر کرد.

تابستان گذشته، نورثروپ گرومن از رقابت برای ساخت هواپیماهای نسل ششم کنار رفت و شرکت های لاکهید مارتین و بوئینگ را به عنوان شرکت های اصلی باقی گذاشت، در حالی که شرکت های دیگری مانند جنرال اتمیکس و تکترون روی فناوری های مختلف NGAD کار خواهند کرد.

آیا نسل ششم جنگنده رادارگریز NGAD آمریکا با هزینه سرسام آور 300 میلیون دلار ساخته می شود؟ / تصویر
نمایش احتمالی جنگنده نسل ششم NGAD در دو مدل سرنشین دار و بدون سرنشین

موتور این جنگنده ها ساخت شرکت پرت اند ویتنی است. این شرکت اخیرا یک ارزیابی انتقادی از سیستم پیشرانه تطبیقی ​​نسل بعدی خود (NGAP) ارائه کرده است که به نظر می رسد گام مهمی در طراحی نهایی باشد.

اگرچه نیروی دریایی ایالات متحده در حال حاضر علاقه ای به هواپیمای جنگنده NGAD نشان نداده است، اما علاقه خود را به نسل ششم هواپیمای جنگنده رادارگریز مبتنی بر ناو F/A-XX ابراز کرده است که احتمالاً بسیاری از فناوری ها را با NGAD نیروی دریایی مشترک است. .

منبع: نشنال اینترست

54321

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *