اخبار اخبار تکنولوژی

جنگنده همه‌ فن حریف ترکیه در راه است /عکس

تبلیغات بنری


نجار علی- این جنگنده که با نام TF-X نیز شناخته می شود، جاه طلبی ترکیه برای تبدیل شدن به یک بازیگر اصلی در طراحی و تولید جنگنده های نسل بعدی را نشان می دهد.

از زمان اولین پرواز خود در 21 فوریه 2024، کان توجه بین المللی را به ویژه پس از شایعات همکاری با عربستان سعودی به خود جلب کرد و موقعیت خود را به عنوان یک ستون استراتژیک در آینده نیروی هوایی ترکیه تقویت کرد.

KAAN در چارچوب برنامه ملی تولید جنگنده که توسط کمیته اجرایی صنایع دفاع ترکیه (SSIK) در سال 2010 راه اندازی شد، توسعه می یابد. هدف از این برنامه جایگزینی ناوگان قدیمی F-16 نیروی هوایی ترکیه است که قرار است تا تا سال 2030 بازنشسته شوند.

KAAN یک جهش تکنولوژیکی برای ترکیه است که آن را در میان گروه منتخبی از کشورهایی قرار می دهد که قادر به طراحی، ساخت و ادغام جنگنده های نسل پنجم هستند. در توسعه این جنگنده، ترکیه از تجربیات به دست آمده از برنامه ATAK برای توسعه سیستم های حیاتی از جمله رادار، اویونیک و سیستم های جنگی استفاده کرد.

KAAN چه ویژگی هایی دارد؟

قابلیت های KAAN گسترده و متنوع است، به ویژه در جنگ هوایی و برتری استراتژیک. این جنگنده برای عملیات موثر در ماموریت های هوا به هوا و هوا به زمین طراحی شده است و دارای جایگاه های تسلیحات داخلی است که باعث افزایش رادارگریزی و کاهش امضای رادار می شود.

این جنگنده قادر به ادغام تسلیحات ساخت ترکیه مانند موشک هوا به هوا برد بلند گوکدوگان، موشک کوتاه برد بوزدوغان و موشک کروز SOM-J برای حملات زمینی خواهد بود. این توانایی در استقرار تسلیحات بومی بر خودکفایی فزاینده ترکیه در تسلیح نیروهای هوایی خود تاکید می کند و در عین حال کارایی KAAN را در ماموریت های ضربتی با سرعت بالا افزایش می دهد.

KAAN همچنین به مجموعه ای از حسگرهای پیشرفته، از جمله رادار MURAD AESA که توسط شرکت ترکیه ای ASELSAN توسعه یافته است، مجهز شده است. رادار اسکن شده الکترونیکی فعال، شناسایی خودکار هدف، ردیابی چند هدف، نقشه برداری از زمین، جنگ الکترونیک پیشرفته و قابلیت های هدایت موشک را فراهم می کند.

جنگنده پیشرفته ترکیه در راه / عکس

رادار MURAD، همراه با سیستم جستجو و رهگیری فروسرخ (IRST) و سیستم هدف گیری الکترواپتیکی چند منظوره، آگاهی موقعیتی و قابلیت های هدف گیری KAAN را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و امکان انعطاف پذیری در محیط های جنگی پیچیده را فراهم می کند.

پروژه KAAN جنبه همکاری بین المللی نیز دارد. در سال 2016، TAI برای تسریع در توسعه این جنگنده قراردادی با BAE Systems امضا کرد. بیش از 200 شرکت از جمله حدود 100 شرکت ترکیه ای در این پروژه مشارکت دارند. این مشارکت استراتژیک نه تنها توانایی های KAAN را افزایش می دهد، بلکه زیرساخت قوی برای تولید جنگنده و سایر پروژه های هوانوردی پیشرفته در ترکیه ایجاد می کند. موتور KAAN نیز به رهبری TEI و TRMotor در حال توسعه است که در نهایت باعث کاهش وابستگی ترکیه به تامین کنندگان خارجی خواهد شد.

از نظر عملکرد، به لطف موتورهای قدرتمند، KAAN می تواند بدون سوختن پس از سوختن به سرعت های مافوق صوت برسد و در ارتفاع 16764 متری کار کند. این جنگنده با محموله بیش از 6000 کیلوگرم برای حمل انواع سلاح و در عین حال چابکی استثنایی در سناریوهای رزمی طراحی شده است.

ارتباطات و سیستم‌های پیوند داده، مانند پیوند داده‌های تاکتیکی KEMENT، آن را قادر می‌سازد تا در شبکه‌ای با سیستم‌های هوایی بدون سرنشین مانند ANKA عمل کند و همکاری انسان و ماشین را برای کارایی تاکتیکی بیشتر افزایش دهد.

ترکیب این فناوری‌ها و قابلیت‌های عملیاتی KAAN، آن را به یک چهره محوری در مدرن‌سازی نیروی هوایی ترکیه تبدیل کرده است.

منبع: شناخت ارتش

227227

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *