اخبار اخبار تکنولوژی

جنگنده چینی واقعا از F-۳۵ قوی‌تر است؟ /عکس

تبلیغات بنری


امیر مسعود عابدین: مبارز F-35 Lightning II به عنوان یکی از ارزشمندترین دارایی های نظامی ارتش آمریکا نیز شناخته می شود. مطالعه ای که در اوایل سال جاری توسط دانشمندان چینی انجام شد، این موضوع را ارزیابی کرد F-35این یک تهدید بزرگتر از F-22 Raptor برای چین خواهد بود.

جنگنده های رادارگریز برای مقابله با چین ضروری تلقی می شوند. با ویژگی‌های رادارگریز پیشرفته، F-35 به یک دارایی ضربه‌ای ارزشمند تبدیل می‌شود. این جنگنده دارای سنسورها و سیستم های ارتباطی پیشرفته ای است که به آن امکان جمع آوری و به اشتراک گذاری اطلاعات حیاتی با سایر نیروها را می دهد. از سوی دیگر، جنگنده چینی J-20 قرار دارد که پاسخی به جنگنده های رادارگریز آمریکایی محسوب می شود.

بر اساس این گزارش com.eurasiantimesجنگنده چینی J-20 در حال توسعه سریع است. نیروی هوایی چین (PLAAF) به سرعت ناوگان خود را با J-20 گسترش داد و تا می 2024، 12 تیپ هوایی به این جنگنده مجهز شدند.

طبق برخی گزارش ها، چین در حال حاضر حدود 200 جنگنده J-20 تولید می کند که بسیار کمتر از تعداد هواپیماهای F-35 تولید شده توسط لاکهید مارتین است. بنابراین، نیروی هوایی چین (PLAAF) از نظر تعداد هواپیماهای رادارگریز از نیروی هوایی ایالات متحده پایین تر است. با این حال، حتی اگر F-35 های بیشتری در خدمت USAF باشند، آمادگی عملیاتی آنها همچنان یک مسئله آزاردهنده باقی می ماند.

ارزیابی جدید دفتر پاسخگویی دولت (GAO) نشان می دهد که نیروی هوایی ایالات متحده بودجه عملیات و تعمیر و نگهداری را طی شش سال گذشته برای حفظ هواپیمای F-35A خود افزایش داده است، اما آمادگی آنها کمتر از حد انتظار است. بر اساس گزارش دفتر پاسخگویی دولت، F-35A نیروی هوایی ایالات متحده هنوز به اهداف ماموریت خود دست پیدا نکرده است. نسخه های F-35B و F-35C نیز در طی شش سال نتوانستند به اهداف خود دست یابند. در همین حال، پنتاگون بین سال های مالی 2018 تا 2023، 12 میلیارد دلار برای عملیات و تعمیر و نگهداری هزینه کرد.

آیا واقعا جنگنده چینی از F-35 قدرتمندتر است؟ /تصویر

برای مبارزه با مشکل آمادگی، JPO برنامه F-35 “War on Readiness” را سال گذشته راه اندازی کرد. این برنامه به دنبال افزایش 10 درصدی میزان قابلیت ماموریت هواپیما تا پایان مارس 2024 است. با این حال، به گفته مقامات، نرخ آمادگی در آن سال تنها 2.6 درصد افزایش یافت، از 53.1 درصد به 55.7 درصد.

مقامات ادعا می کنند که دو مشکل اصلی مانع از آمادگی F-35 می شود. اگر JPO بتواند این دو مشکل را حل کند، میزان توانایی ماموریت کل ناوگان به بیش از 70 درصد خواهد رسید. اگرچه این مشکلات علنی نشده است، اما به طور گسترده شناخته شده است که F-35 برای مدت طولانی از مشکلات تعمیر و نگهداری متعددی مانند تاخیر در نگهداری موجودی، کمبود قطعات یدکی، اتکای شدید به پیمانکاران و مشکل در دسترسی به اطلاعات فنی برای تعمیرات رنج می برد. .

این جنگنده تنها هواپیمایی نیست که مشکل آمادگی داشته است. هیچ یک از 15 نوع هواپیمای تاکتیکی به اهداف توانایی ماموریت خود در سال مالی 2023 نرسیدند. F-15D، F-16D و ناوگان قدیمی هواپیماهای F-15C و F-16C سه بار به این قابلیت ماموریت دست یافته اند که بر آمادگی کلی و در دسترس بودن نیروی هوایی ایالات متحده در بحبوحه تهدید فزاینده چین تأثیر می گذارد.

227322

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *