اخبار اخبار تکنولوژی

جنگنده F-۱۸ سوپرهونت چقدر خرج روی دست آمریکا گذاشت؟

تبلیغات بنری


به گزارش – و به نقل از گجت نیوز، ایالات متحده آمریکا قوی ترین قدرت دریایی جهان را دارد که بسیار بالاتر از رقبایی مانند بریتانیا، اسپانیا و چین است. در مارس 2024، نیروی دریایی 17 فروند F/A-18 Super Hornet را در قراردادی با بوئینگ به مبلغ 1.1 میلیارد دلار خریداری کرد. این خرید شامل 12 فروند F/A-18F و 5 فروند جنگنده F/A-18E می باشد.

به گفته دریاسالار جان لمون، افسر اجرایی برنامه هواپیمای تاکتیکی، به دست آوردن اطلاعات فنی در مورد جنگنده ها بخش مهمی از مذاکراتی بود که به خرید موفقیت آمیز انجامید. به نظر می رسد این اقدام موثر نیروی دریایی برای آمادگی هوانوردی دریایی و ادامه مسیر پس از تولید ضروری است.

هزینه تولید F-18 Super Hornet آمریکایی

در سال 1977، دفتر پاسخگویی دولت ایالات متحده مجموعه ای از مقالات را منتشر کرد که نشان می داد هر بوئینگ F-18 Super Hornet حدود 13 میلیون دلار قیمت دارد. اگر نرخ تورم امروز را محاسبه کنیم، قیمت هر یک از این جنگنده ها به حدود 72 میلیون دلار می رسد. (صرف نظر از تکنولوژی های جدید و مواد مختلف که امروزه استفاده می شود)

به طور کلی، متغیرهای زیادی وجود دارند که قیمت تمام شده یک محصول را تعیین می کنند. برآوردها برای سال 2023 نشان می دهد که تولید هواپیمای تهاجمی نیروی دریایی 55.7 میلیون دلار هزینه داشته است. البته قیمت واقعی می تواند بالاتر از این باشد.

قیمت F/A-18 Super Hornet افزایش یافت

نیروی دریایی ایالات متحده و بوئینگ ابتدا سال ها پیش درباره قرارداد مشابهی مذاکره کردند، اما مذاکرات را در سال 2023 از سر گرفتند. نیروی دریایی می خواست 1.15 میلیارد دلار برای 20 فروند F-18 Super Hornet بپردازد، در حالی که بوئینگ می خواست قیمت ها را نزدیک به F-35 Lightning 2 هدف قرار دهد.

اگر از هزینه های سرسام آور و نجومی جنگنده نسل پنجم F-35 آگاه هستید، پس باید بدانید که هزینه تولید جنگنده ای کمتر پیشرفته مانند F-18 Super Hornet دیوانه کننده خواهد بود.

جنگنده پیشرفته و مدرن F-35 مجهز به حسگرهای پیشرفته ای است که آگاهی موقعیتی خلبان را بهبود می بخشد و به کلاه ایمنی منحصر به فرد نیاز دارد. این هواپیما نیز رادارگریز و رادارگریز است در حالی که هورنت حتی نمی تواند چنین امکاناتی را در خواب ببیند.

هزینه بالای هر F/A-18 Super Hornet باعث شد نیروی دریایی ایالات متحده نتواند 20 جنگنده خریداری کند و کنگره بودجه خرید آنها را لغو کرد. راب ویتمن، نایب رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان و رئیس کمیته فرعی تاکتیکی نیروهای هوایی و زمینی، گفت: قرارداد بین نیروی دریایی و بوئینگ برای 20 هواپیما بود، اما در 20 هواپیما باقی نمی ماند.

سوپر هورنت به خدمت در نیروی دریایی ایالات متحده ادامه می دهد

در حالی که Super Hornet از سال 1999 در خدمت ارتش ایالات متحده بوده است، نیروی دریایی قصد دارد تا دو دهه دیگر از آن به عنوان یک هواپیمای جنگنده مقاوم استفاده کند. دریاسالار جان لمون در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: “سوپر هورنت هواپیمای مناسب برای ناوهای هواپیمابر است و تا دهه 2040 به ارائه قابلیت های رزمی قابل توجهی ادامه خواهد داد.” البته خدمت این جنگنده به این معنا نیست که نیروی دریایی به آینده نگاه نمی کند و ما معتقدیم سلاح های قدرتمند و بزرگ روزی باید به کار خود پایان دهند. به احتمال زیاد، سوپر هورنت با یک جنگنده نسل ششم جایگزین خواهد شد.

لاکهید مارتین، بوئینگ و نورث روپ گرومن در حال حاضر برای عقد قراردادی برای طراحی جنگنده نسل بعدی نیروی دریایی که در حال حاضر F/A-XX نامیده می شود، رقابت می کنند. هنوز هیچ برنامه ای وجود ندارد و تنها چند نمونه از برخی پیمانکاران دیده شده است که حسگرهای پیشرفته، برد بیشتر، پیشرانه قدرتمند و قابلیت های بدون سرنشین را نشان می دهد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، نیروی دریایی می تواند نسل جدیدی از جت های جنگنده نیروی دریایی را تا سال 2030 دریافت و وارد خدمت کند. از آنجایی که نیروی هوایی ایالات متحده تحقیقات و توسعه جنگنده های نسل ششم را به دلیل هزینه های بالا متوقف کرده است، نیروی دریایی این کار را انجام خواهد داد. احتمالا جنگنده خود را سریعتر دریافت می کند.

227227

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *