جنگ ۳۰۰ ساله برای تصاحب ۲۰۰ تن طلا؛ سرنوشت بزرگترین گنج جهان چه می‌شود؟
اخبار اخبار تکنولوژی

جنگ ۳۰۰ ساله برای تصاحب ۲۰۰ تن طلا؛ سرنوشت بزرگترین گنج جهان چه می‌شود؟

تبلیغات بنری


به گزارش رابو، به گزارش رازبقا، کشتی افسانه ای سن خوزه که حامل 200 تن طلا و جواهرات بود، در سال 1708 میلادی توسط نیروی دریایی بریتانیا در نزدیکی ساحل کارتاخنا در کلمبیا غرق شد. اما سوال اینجاست که سلطنت از کجا آمد و چرا غرق شد؟

این کشتی افسانه ای گنج استثنایی که اکنون بین کشورهای کلمبیا، اسپانیا، ایالات متحده و حتی جمعیت بومی بولیوی، ثروت های ناگفته آن مورد اختلاف است، در سال 2015 در آب های عمیق در سواحل کلمبیا کشف شد.

تخمین زده می شود دارایی های این کشتی شامل حداقل 200 تن طلا، نقره، زمرد، جواهرات و سنگ های قیمتی به 17 میلیارد دلار برسد، اما وجود این دارایی ها تنها چیزی نیست که این کشتی را ارزشمند می کند.

موسسه مردم شناسی و تاریخ کلمبیا از راه اندازی یک پروژه تحقیقاتی علمی و فرهنگی با تمرکز بر روی این کشتی بادبانی بزرگ یا به اصطلاح گالیون غرق شده “سان خوزه” بدون توجه به گنجی که در آن محبوس شده است، در می 2024 خبر داد.

شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه این کشتی ممکن است در سال جاری بازیابی شود و منجر به افزایش اختلافات بر سر مالکیت آن شود. گوستاوو پترو، رئیس جمهور کلمبیا، بازیابی کشتی غرق شده را در اولویت قرار داده، بر فوریت دولت خود تاکید کرده و از وزیر خود خواسته است تا قبل از پایان دوره ریاست جمهوری خود در سال 2026، این روند را تسریع بخشد.

کشتی سن خوزه با طول 45 متر و سه دکل تحت فرماندهی نیروی دریایی اسپانیا بود و در حال حاضر یکی از ارزشمندترین کشتی های غرق شده تاریخی جهان است که تا به امروز شناسایی شده است.

ثروت کشتی سن خوزه کجا غارت شد؟

برای درک چگونگی جمع آوری این ثروت، فقط باید به امپراتوری ها و خونریزی های قرن هجدهم نگاه کنیم.

زمانی که کشتی به راه افتاد، قدرت های اروپایی برای کنترل تجارت جهانی و تسلط بر قاره آمریکا در حال رقابت بودند. از این رو، برای تأمین مالی امپراتوری های خود، منابع ارزشمند بسیاری را از آمریکا غارت کردند و به اروپا آوردند.

رقابت شدید بر سر اقیانوس اطلس با جنگ جانشینی اسپانیا (1714-1701) تشدید شد. در این درگیری ها، اسپانیا بوربون در کنار اسپانیا هابسبورگ، امپراتوری مقدس روم، بریتانیای کبیر، جمهوری هلند، پروس و پرتغال با فرانسه روبرو شد. این درگیری پیچیده و جهانی گاهی اوقات به عنوان “جنگ جهانی اول دوران مدرن” شناخته می شود زیرا شامل نبرد در سراسر جهان از جمله در دریاهای آزاد بود.

جنگ 300 ساله برای در اختیار داشتن 200 تن طلا؛  سرنوشت بزرگترین گنج دنیا چیست؟

چرا کشتی غرق شد؟

تا به حال همیشه بحث ها حول اندازه ذخایر و چگونگی کشف این گنج زیر آب بوده است، اما درگیری بین بریتانیا و کلمبیا چه بود که منجر به غرق شدن این کشتی شد؟

دکتر آن کوتس، دانشیار تاریخ نیروی دریایی در دانشگاه پورتسموث، درباره این جنگ‌ها می‌گوید: «بریتانیا و سایر متحدانش می‌خواستند اسپانیا را کنترل کنند و بر سر اروپا و تجارت جهانی با آن مقابله کنند. اروپا، مدیترانه، آفریقا و هند شرقی، به عبارت دیگر، تقریباً کل جهان.

او اضافه می کند:[از همین‌روی]کشتی های حامل محموله های گنج مورد حمله نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا قرار گرفتند. زیرا پول آن برای تأمین مالی نیروی دریایی، جنگ و سایر نیازها بسیار مفید بود.

در بهار سال 1708، هنگامی که سان خوزه به عنوان یک کشتی پرچمدار با محموله ای پر از گنج از پاناما حرکت می کرد، با ناوگان دریایی بریتانیا به فرماندهی چارلز واگر روبرو شد که به دلیل ثروتی که بدون شک در آن وجود داشت، مشتاقانه منتظر ورود او بود. . . انگلیسی ها به امید تصرف کشتی، به ناوگان پر از غنائم حمله کردند، اما نقشه آنها با انفجاری از مسیر خارج شد.

به گفته دکتر کوتس، حمله بریتانیا ظرف یک ساعت کشتی را منفجر کرد. وی افزود: این انفجار در اثر حادثه ای مانند آتش گرفتن مهمات یا اصابت گلوله های توپ به انبار مهمات بوده است. در نتیجه “این کشتی نه به آرامی بلکه خیلی سریع غرق شد.”

کشتی با گنجینه های غارت شده اش غرق شد. محموله ارزشمند این کشتی برای نزدیک به 300 سال از دیدگان پنهان ماند تا اینکه پیشرفت در فناوری زیر آب و اکتشاف بستر دریا امکان مشاهده و حتی بازیابی کشتی غرق شده را فراهم کرد.

در سال 1982، یک گروه نجات به نام گلوکا موریرا ادعا کرد که لاشه سان خوزه را پیدا کرده است. این شرکت بعدها توسط گروهی از سرمایه گذاران آمریکایی به نام “Seasearch Armada” خریداری شد.

در سال 2015، زمانی که دولت کلمبیا اعلام کرد که کشتی غرق شده را در جای دیگری پیدا کرده است، ادعاهای مربوط به کشتی پیچیده تر شد.

جنگ 300 ساله برای در اختیار داشتن 200 تن طلا؛  سرنوشت بزرگترین گنج دنیا چیست؟

کشتی یا محموله طلا و جواهرات آن، کدام گرانتر است؟

با این حال، خود کشف سن خوزه بسیار مهمتر از ارزش مالی آن است. مطالعه و مرمت موفقیت آمیز آن می تواند به مورخان و باستان شناسان بینشی عمیق نسبت به این دوره تاریخی و مردم آن بدهد. دکتر آن کوتس غنای واقعی آن را در دانش تاریخی و آثار فرهنگی حفظ شده و پنهان می بیند.

پیش از این، کشف کشتی انگلیسی مری رز که در سال 1545 میلادی غرق شد، بینش های علمی و تاریخی جدیدی ارائه کرد. یک مطالعه ژنتیکی و آزمایش DNA روی اسکلت های غرق شده نشان داد که خدمه کشتی قرن شانزدهم به طور شگفت انگیزی متنوع بودند، با افرادی از سراسر اروپا و شاید حتی آفریقا.

اگرچه مطالعه کشتی غرق شده سن خوزه بعید است چنین بینش روشنی را ارائه دهد، زیرا در یک انفجار آتشین نابود شد، اما هنوز هم حرف های زیادی برای گفتن دارد.

227227

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *