حزب راست افراطی لوپن در آستانه قدرت/ شفاف سازی مکرون به زیان او تمام شد
اخبار اخبار جهان

حزب راست افراطی لوپن در آستانه قدرت/ شفاف سازی مکرون به زیان او تمام شد

تبلیغات بنری


به گزارش رابو، این خبرگزاری افزود: مکرون با عنوان شفاف سازی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد. پس از دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه که منجر به پیروزی قدرتمند حزب راست افراطی به رهبری مارین لوپن شد، اگرچه نتایج هنوز مشخص نیست، این سوال مطرح شد که او دقیقاً باید قدرت را با چه کسی تقسیم کند؟ ماکرون؟

حزب جامعه ملی ضد مهاجرت در دور اول انتخابات پیشتاز بود. این نتیجه ای است که می تواند برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم، دولت فرانسه را در دست یک حزب راستگرا قرار دهد.

بر اساس گزارش این آژانس، لوپن از رای دهندگان خواست تا با رای دادن به حزبش به او کمک کنند تا اکثریت پارلمان را به دست آورد. در این صورت، مکرون باید قدرت را با جردن باردلا به عنوان گزینه نخست وزیری لوپن تقسیم کند.

حزب راست افراطی لوپن مغلوب ماکرون شد و در آستانه قدرت/روشن شدن است

یکی دیگر از نتایج انتخابات، که اکثر نظرسنجی‌ها آن را محتمل می‌دانند، پارلمان بزرگی است که در آن هیچ ائتلافی نمی‌تواند اکثریت را به دست آورد، که دومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا و قدرت نظامی پیشرو آن را با مشکل مواجه می‌کند.

آیا سد موج راست افراطی شکسته خواهد شد؟

حزب لوپن به لطف موفقیت های خود در دور اول انتخابات فرانسه و انتخابات پارلمان اروپا در ابتدای ماه جاری با قدرتی بی سابقه وارد دور دوم انتخابات می شود.

روز یکشنبه (دور اول انتخابات) نامزدهای حزب مجلس ملی و متحدانش در ۲۹۶ حوزه انتخاباتی از مجموع ۵۷۷ حوزه انتخاباتی فرانسه پیروز شدند و در ۳۹ حوزه انتخاباتی بیش از ۵۰ درصد آرا را به دست آوردند. این دستاوردی است که تاکنون هیچ نامزد راست افراطی به آن دست نیافته است.

به گفته مؤسسات نظرسنجی، این نتایج جناح راست افراطی را در مسیر کسب 240 تا 300 کرسی در مجلس ملی 577 کرسی قرار می دهد. این امر به حزب لوپن بیشترین تعداد کرسی ها را در مجلس سفلی پارلمان فرانسه می بخشد و آن را در معرض خطر کسب اکثریت مطلق قرار می دهد.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به پویایی انتخابات فرانسه نوشت که توانایی حزب لوپن برای غلبه بر مانع نهایی به توانایی مخالفانش برای بسیج نیروهای خود در دور دوم انتخابات بستگی دارد.

حزب راست افراطی لوپن مغلوب ماکرون شد و در آستانه قدرت/روشن شدن است

انتخابات دو دوره ای در فرانسه به طور سنتی مانع از به قدرت رسیدن راست افراطی می شود و رای دهندگان راست و چپ “جبهه جمهوری خواه” را تشکیل دادند تا کمپین لوپن را در آنچه به عنوان حایلی در برابر راست افراطی توصیف می شود، شکست دهند.

با این حال، این مانع در سال‌های اخیر ضعیف شده است و موج راست افراطی با هر انتخابات جدید قوی‌تر شده و به رای‌دهندگان جریان اصلی سابق حمله می‌کند.

سلین بروک، رئیس آژانس نظرسنجی Audax، گفت که نظرسنجی ها نشان می دهد که رای دهندگان محافظه کار “احتمال بیشتری برای رای دادن به مجلس ملی دارند تا به یک نامزد چپ”.

حزب لوپن نزدیک به 289 کرسی است که می تواند برای این حزب کافی باشد. لوپن روز سه‌شنبه گفت که اگر حزبش موفق به کسب اکثریت نشود، با افراد مستقل همفکر تماس خواهد گرفت.

تا به حال، همکاری با حزبی که توسط ژان ماری لوپن، سیاستمدار نژادپرست و یهودی ستیز تأسیس شده بود، تابو بوده است. اما مجلس ملی شکافی در جریان اصلی جناح راست ایجاد کرده است و افرادی مانند اریک سیوتی، رهبر محافظه کار و دیگران را به خود جذب کرده است.

بعد از این چه خواهد شد؟

این گزارش می افزاید: اگر حزب لوپن موفق به کسب اکثریت و نامزدی نخست وزیری شود، موقعیت مکرون در داخل و خارج فرانسه تضعیف می شود و او با سیستم تقسیم قدرت موسوم به «جامعه» در فرانسه مواجه می شود و مجبور می شود. به حزب افراطی که سابقه تاریخی در روابط با روسیه دارد بپیوندید تا اقتدار را تقسیم کنید.

با در دست گرفتن کنترل دیپلماسی ماکرون، باردلا متعهد شد از قدرت خود برای جلوگیری از ارسال سلاح های دوربرد به اوکراین استفاده کند.

نخست‌وزیر راست افراطی همچنین می‌تواند برنامه‌های حزب از جمله محدود کردن مهاجرت، افزایش اختیارات پلیس و محدود کردن حقوق افراد دوتابعیتی برای کار در زمینه‌های دفاعی، امنیتی، هسته‌ای و صنعتی را با اختیارات خود بر سیاست داخلی اجرا کند.

کارشناسان خاطرنشان می کنند که بخش هایی از این پلتفرم غیرقانونی است و دولت باردلا را در مسیر مقابله با شورای قانون اساسی کشور قرار می دهد. برخی از سیاستمداران ارشد در حزب مجلس ملی از نادیده گرفتن محدودیت های قانون اساسی و کنار گذاشتن آنچه که آنها «دولت قضات» می نامند، حمایت کرده اند. این اقدامی است که به خودی خود می تواند منجر به اتخاذ تدابیر انضباطی اتحادیه اروپا علیه فرانسه شود، همانطور که با دولت مجارستان به رهبری ویکتور اوربان انجام داد.

اگر مجلس ملی نتواند اکثریت پارلمان ملی را به دست آورد، ماکرون همچنان می تواند باردلا را برای تشکیل دولت منصوب کند، اما لوپن گفت حزب او تنها در صورتی حکومت می کند که ابزاری برای اجرای برنامه های خود داشته باشد.

آیا می توان جلوی راست افراطی را گرفت؟

روزنامه فرانسوی لوموند روز سه‌شنبه در سرمقاله‌ای نوشت: «تنها یک جبهه قوی جمهوری‌خواه، که چپ، مرکز و محافظه‌کاران را متحد می‌کند، می‌تواند راست افراطی را دور نگه دارد و از جدا شدن فرانسه جلوگیری کند».

با پایان یافتن آخرین مهلت ثبت نام نامزدهای انتخاباتی در روز سه شنبه، بیش از 200 نامزد – عمدتاً از جناح چپ – از رقابت آتی انصراف دادند تا از شکستن رای مخالفان لوپن جلوگیری کنند. چپ، به ویژه، نامزد خود را در منطقه نرماندی، جایی که الیزابت بورن، نخست وزیر سابق، پس از رقیب راست افراطی خود در جایگاه دوم قرار داد، کنار کشید.

حزب راست افراطی لوپن مغلوب ماکرون شد و در آستانه قدرت/روشن شدن است

متحدان مکرون از کنار کشیدن نامزدهای خود در برابر ژان لوک ملانشون، نامزد حزب فرانسه شکست ناپذیر خودداری کردند. آنها سپس با اتهام تلاش برای تضعیف سدی که برای جلوگیری از پیروزی لوپن ایجاد شده بود، مواجه می شوند.

برونو لماری، وزیر دارایی فرانسه، حزب “فرانسه سرسخت” را مانند حزب مجمع ملی “تهدیدی برای کشور” توصیف کرد.

آیا چپ موفق خواهد شد؟

قمار ماکرون برای برگزاری انتخابات زودهنگام به اتحاد مجدد چپ عمیقاً تقسیم شده فرانسه کمک کرد و پایه و اساس توافقی را ایجاد کرد که می توانست با هفته ها مذاکرات پرتنش خنثی شود.

جبهه مردمی جدید در دور اول انتخابات در جایگاه دوم قرار گرفت و بسیار جلوتر از اردوگاه ضعیف رئیس جمهور قرار گرفت. این حزب در دور اول انتخابات شاهد پیروزی 32 نفر از نامزدهای خود بود که قدرت پایه چپ در پاریس و حومه شمال شرقی پایتخت این کشور را به نمایش گذاشت.

حتی پس از انصراف تاکتیکی بیش از 120 نامزد چپ، حزب چپ‌گرای جبهه مردمی همچنان برای کسب 285 کرسی رقابت می‌کند و باعث می‌شود برخی از اعضای ائتلاف به پیروزی غافلگیرکننده امیدوار باشند.

نتیجه پیروزی ائتلاف چپ چه خواهد بود؟

در شرایطی که احتمالاً چپ ها اکثریت را به دست خواهند آورد، اردوگاه ماکرون حمایت خود را از دست خواهد داد. محتمل ترین گزینه برای اکثریت جناح راست، پارلمانی بزرگ است که هیچ ائتلافی به تنهایی نمی تواند در آن حکومت کند.

حزب راست افراطی لوپن مغلوب ماکرون شد و در آستانه قدرت/روشن شدن است

روز دوشنبه، نخست وزیر فرانسه خواستار «تکثرگرایی» در میان نیروهای سیاسی برای همکاری در پارلمان آینده شد. با حرکت به سمت دیدگاه های چپ کارایان، او وعده داد اصلاحات بحث برانگیز مربوط به مزایای بیکاری را به حالت تعلیق درآورد. سایر سیاستمداران ارشد نیز از دولت «وحدت ملی»، از جمله در سراسر طیف سیاسی به جز مجلس ملی، حمایت کردند.

گزینه دیگری که برای مکرون باقی می‌ماند، انتصاب یک «دولت کارشناسان» غیرسیاسی است. ایتالیا دو بار در این قرن این کار را انجام داده است، اما چنین نتیجه ای کاملاً با سنت سیاسی فرانسه در تضاد است، که قانونگذاران را ملزم می کند در اولین فرصت از سرنگونی دولت خودداری کنند.

ژان پیر دارنایس، تحلیلگر سیاسی، استاد دانشگاه کوت دازور و نویسنده وب سایت مکالمه گفت: استفاده از راه ایتالیایی برای خروج از بحران فرانسه به معنای اتخاذ فرهنگ سازش و مذاکره است. این راه حل مطمئناً بسیار دشوار خواهد بود، اما ممکن است ضروری باشد.»

310310

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *