اخبار اخبار عمومی

حضور گشت ارشاد در این روزها و ساعت‌ها بیشتر می‌شود/ «یه مدته شل می‌گیرن؛ تذکر می‌دهند اما کسی را نمی‌برند»

تبلیغات بنری


به گزارش آنلاین سایت انصاف نیوز، دختری با حجاب نسبتاً پر از روی کنجکاوی از یکی پرسید که گشت ارشاد را در کجای شهر پیدا کند؟ شنونده در پاسخ می گوید سوال شما یعنی حضور گشت ارشاد کم شده تا جایی که باید به دنبال آن ها بگردید!

به طور کلی، برخی از شهروندان حضور زنان محجبه را به زمان (ساعت های معینی از روز مثلاً از ساعت 16 تا 19) و چند روز قبل از برگزاری همایش های عقیدتی (مراسم مربوط به حمایت از غزه و غیره) می دانند. . .) یا برگزاری مراسم مذهبی می گویند در این صورت حضور قوای عفاف و حجاب بیشتر است.

از سوی دیگر، تعدادی از شهروندان بر این باورند که شرایط منطقه برای افسران زن برای عدم «نظر دادن» در مورد حجاب مناسب است. آقای آقایی می‌گوید زمانی که نیاز به افزایش حمایت عمومی وجود دارد، محدودیت‌ها «انعطاف‌پذیرتر» هستند.

مقایسه سال گذشته و امسال در مترو شهدا

بر اساس مشاهدات خبرنگار و به گفته یکی از مسئولان مترو، حساسیت در ایستگاه شهدا بیشتر است. این ایستگاه تقریباً نزدیک میدان امام حسین و خیابان ایران قرار دارد و حسینیه های بزرگ و مهمی در این مناطق وجود دارد. بافت مذهبی این خیابان ها معیارهای حجاب را متفاوت کرده است.

سال گذشته همزمان چند نیروی خودجوش (زن و مرد) با دوربین در مترو شهدا لباس مردم را چک می کردند و به آنها تذکر می دادند. در فاصله کوتاهی می ایستادند تا اگر زنی به هشدار نیروی محجبه توجهی نکرد، دیگری به او یادآوری کند که چادرش را بپوشد و زنجیر ادامه یابد.

اما امسال به نظر نمی رسد که هیچ محافظ محجبه ای در ایستگاه شهدا وجود نداشته باشد و فقط گاهی عصرها از ساعت 4 تا 7 صبح تذکر می دهند. جو این ایستگاه طوری تغییر کرده که به قول یکی از کارمندان ایستگاه: «یه مدت استراحت میکنن!»

ساعت حدود 7 بعد از ظهر است. دختری که شالش افتاده است با پلیسی که در تماشاخانه مترو شهر توقف کرده صحبت می کند. آنها گفتگوی آرامی داشتند و پس از اتمام آنها، دختر گفت که پلیس کاری به پوشش او ندارد و می خواهد با پلیس صحبت کند و از آنها بخواهد که مانع یا محافظی را که زنان را از وسایل نقلیه مردانه جدا می کند، بردارید. . او برای رفتن عجله داشت، بیشتر از اینکه بخواهد جزئیات را با تامانناینا توضیح دهد.

تجربه یک دستفروش در مترو باعث شد یگان حفاظت مترو در ایستگاه شهدا مثل قبل به مردم هشدار دهد. البته به نظر او برای دستفروشان خطرناکتر است و شاید مردم آن را جدی نگیرند; چرا که به نظر او فروشنده ها باید بیشتر مراقب روسری خود باشند و مسئولان مترو می گویند اگر روسری بر سر نداشته باشید مسافران از شما یاد می گیرند.

تأثیر پزشکیان بر حضور زنان محجبه

در همین حین زنی می گذرد که شالش افتاده و صحبت هایی می شنود که گشت ارشاد خیلی کمتر شده است. برخی معتقدند حضور گشت‌ها در شهر دیگر مانند چند ماه پیش نیست و پس از انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور وضعیت را بسیار بهتر ارزیابی می‌کنند و در اظهاراتی از جمله: خدا را شکر کمتر گرفتار شدند، اوضاع خیلی تغییر کرده و من دیگر خبری از گشت ارشاد ندیدم و…» آنها شرایط را توصیف می کنند.

آقای مسینی گفت: ما بودیم که در گذشته چیزهایی را قبول داشتیم، اما جوانان امروزی مثل ما نیستند، نمی پذیرند.

زنی از تجربه شب گذشته خود در ساعت 20 تا 21 در میدان ولی عصر می گوید که پلیس به او تذکر داد که شال خود را نپوشد اما پس از بی توجهی به هشدار پلیس حرفی برای گفتن نبود و حتی پلیس از نگاه کردن به او منصرف شد. ببینید چقدر حرف می زد و موضوع را جدی گرفتند.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، طی سه ساعت از گزارش میدانی، زنان محجبه در ایستگاه های مترو و خیابان حضور نداشتند و شهروندان زن بی حجابی هم بودند که هیچکس به آنها تذکر نداد. و در نتیجه درگیری خاصی وجود نداشت. البته به گفته مردم، نیروهای پروژه نور در سایر ساعات شبانه روز حضور دارند.

حضور گشت ارشاد این روزها و ساعت ها در حال افزایش است/

احساس خوبی از کاهش تنش و خشونت در شهر

دختر 15 ساله ای که در متروی تماشاخانه شهر بی حجاب بود و در حال تایپ با گوشی خود بود، گفت: مردانی هستند که به زنان نسبت به حجاب هشدار می دهند اما بعد از انتخابات تذکرات کمتر شد و کمتر “جذاب” است.

بعد از کمی فکر وقتی می خواست بگوید خانم های طراح نور را کجا دیده است، به خروجی مترو روبروی بارت، خیابان فلسطین و میدان والیسر اشاره کرد. او گفت که چند روز پیش و بعد از سالگرد مهسا امینی، نیروها را در خیابان دیدم.

ساعت 11:20 است و زنی 45-50 ساله وقتی از تور راهنما صحبت می شود حاضر می شود، می ایستد و با شک می گوید: من قبلاً آنها را ندیده بودم. خانم دیگری معتقد است حدود یک ماه است که از نیروهای گشت خبری نیست.

کارگری در محوطه تئاتر مترو شهر خوشحال بود که پلیس فقط اخطار نداده و دیگر تنش و خشونت مانند گذشته وجود ندارد. به نظر او کارها را باید با فرهنگ کرد و اثر تذکر چند ثانیه است.

بسیاری دیگر از جمله پلیس بر این باورند که فضا نسبت به گذشته آرام شده است و کسی را به اتهام افترا دستگیر نمی کنند، مگر اینکه شهروند “بی ادب” باشد یا “با مشاجره و جسارت آشکار” بخواهد اوضاع را به هم بزند. ”

یک زن فکر می کرد که ممنوعیت حجاب در ایستگاه تئاتر مدینه در ساعات شلوغی مانند 1 تا 2 بعد از ظهر و 4 تا 5 وجود دارد، اما یک یادآوری «ساده» کافی است. برخی متوجه شده اند که این نیروها در روزهای پنجشنبه و جمعه بیشتر فعال هستند.

اطلاعیه حجاب یعنی چه؟ | نیروهای خودجوش چه کسانی هستند؟

مردی 73 ساله در نزدیکی خروجی پارک دانشجو بود و با مردی درباره سنش صحبت می کرد. گفت: چرا یک نفر به خاطر بی حجابی دستگیر می شود، این کارها یعنی چه؟

زمانی که از او توضیح بیشتری خواستند، گفت که از مشاهداتش نسبت به گذشته گشت ارشاد کاهش یافته است، اما چندی پیش مشاهده کرد که فردی را با «زور و لگد» به سمت ولیسار برده اند. وی این اقدامات را بد دانست و گفت: من به عنوان فردی که به جبهه رفتم، در بسیج فعالیت داشتم و در حرم امام خمینی(ره) فعالیت می کردم، می گویم این کارها اشتباه است.

پیرمردی با ظاهر سفید با بیان اینکه زنان محجبه بعد از انتخابات کمتر در خیابان حضور داشتند، اما وقتی خواست بیشتر توضیح دهد با نگرانی گفت: البته هر لحظه ممکن است مشکلی پیش بیاید. کسی میدونه جریان چیه؟ این نیروهای خودجوش که به زنان هشدار می دهند چه کسانی هستند؟ هویت آنها چیست؟ از کجا بفهمیم که قرص خواب نیست؟

یکی پس از دیگری شکایت می کرد: چرا ایرانی ها سرپناه ندارند؟ چرا یک نفر باید 9 میلیون از حقوق 15 میلیونی خود را خرج اجاره خانه کند؟ چرا باید این همه افغانی به ایران بیایند؟ آیا ما ایرانی ها دشمن هستیم که به نیازهای خود کم توجهی می کنیم و از ظاهر مردم کشورهای دیگر لذت می بریم؟ من در جنوب شهر ذهتابی زندگی می کنم و هر بار می بینم که افغان ها بازار را در محل ما گرفته اند!

حضور گشت ارشاد این روزها و ساعت ها در حال افزایش است/

کاهش دستورات مربوط به حجاب به نیروی انتظامی

در هیچ یک از خروجی های تئاتر و خیابان اثری از نیروهای پروژه النور نیست. یکی از پلیس ها با خوشحالی می گوید که «فشار» و «فرمان» از بالا کم شده است. پیش از این، دوربین های خیابانی صحنه را زیر نظر داشتند و مجبور بودند “پاسخ دهند”. به عنوان مثال، اگر به وظیفه خود عمل نکنند، «بازداشت خواهند شد».

به نظر او این تذکرات بی فایده است و خطر آن به شخصیت پلیس مرتبط است. برخی با آرامش رفتار می کنند در حالی که برخی دیگر پرخاشگرتر هستند و ممکن است به دلیل جدی نگرفتن هشدار از شهروندان پیروی کنند.

به نظر می رسد نیروهای پلیس برای انجام ماموریت در صورت لزوم و حرکت از همان مبدا در خیابان ولیعصر مستقر بودند و وظیفه اصلی آن ها عدم هشدار نسبت به حجاب است مگر اینکه دستوری صادر شود.

یک شهروند نگران و یک پلیس با خونسردی می گویند جای نگرانی نیست!

یک شهروند به دلیل بی حجابی نگران عبور ماشین پلیس است و می خواهد از پلیس بپرسد که آیا می توانند او را دستگیر کنند؟ خانم با پلیس صحبت می کند و صحبت آنها به خوبی پیش می رود. افسر پلیس می گوید: اشکالی ندارد. بذار راحت بره کاری نداریم و سفارشات کمتر است. هیچ کس نیازی به نگرانی ندارد.

با خنده می گوید، می دانید تابستان ها لباس ها بازتر بود، اما حالا هوا کمی خنک شده و روکش ها کم کم عوض می شوند.

ما درگیر نمی شویم، در صورت لزوم هشدار می دهیم و اغلب همکاران ما اصلاً چیزی نمی گویند. مگر اینکه کسی بد حرف بزند و به افسران توهین کند. در غیر این صورت افراد زیادی هستند که پس از اخطار شال خود را می پوشند.

وی با اشاره به طرح عفاف و حجاب می گوید وضعیت بعد از قانون گذاری آن فرق می کند و هرکس رعایت نکند نمی تواند از کسانی که به او تذکر داده اند شکایت کند، زیرا خودش متهم محسوب می شود!

تجربه فروشندگان: این فقط یک یادآوری شفاهی است

یکی از فروشندگان می گوید که این پلیس ها در واقع “پشتیبانی” نیروهای عادی هستند. اما در مجموع حضور گشت ارشاد کاهش یافته است و اگر هم باشد به «تذکرات زبانی» محدود شده است. برخی از فروشندگان معتقدند که تعداد جلسات با سال گذشته قابل مقایسه نیست و شرایط تغییر کرده است. یکی از آنها می گوید: بعد از انتخابات یک ماه در منطقه ولیعصر بودند و یادم هست یک ماه پیش یک نفر را به کلانتری بردند. الان چند هفته ای می گذرد و شرایط تغییر کرده است.

چند دهه 80: اوضاع خیلی خوب می شود!

سه دختر 80 ساله همدانی می‌گویند آنجا «نزدیک‌تر» است و مثلاً در خیابان ارم همیشه نیروهایی جلوی راهروها هستند که به خانم‌ها هشدار می‌دهند که حجاب نداشته باشند.

قبلاً دو تا از آنها را گرفته بودند، اما بعد از ارتکاب، کاری به آنها نداشتند. دوستش به یاد دارد که در بهار 1403 دوستش را به خاطر شلوارش دستگیر کردند، با همان کامیون از او گرو گرفتند و سپس آزادش کردند. هر سه نفر گفتند که «خشونت» خیلی کمتر از قبل شده است.

یکی گفت: پلیس خیلی “خوب” است و وضعیت قطعا بهتر شده است. من قبلا اینجوری بودم و باز هم اینجوری خواهم بود!

تجربه دو مسافر

دو خانمی که از قزوین آمده بودند به خبرنگار انصاف نیوز در خیابان فلسطین گفتند که نگرانی خاصی برای رفت و آمد بدون شال ندارند و در مدت سه ساعتی که در تهران گذرانده اند، گشت راهنما ندیده اند و هیچکس به آنها تذکر نداده است. آنها شرایط شهر زیبای قزوین را اینگونه توصیف کردند: کم کم «گیر می کنند». به نظر می رسد که انتخابات تأثیر مثبتی داشته است.

جنبش «افتخار» بود.

مردی در میدان فلسطین یادی از دوران جنگ می‌کرد و به عقیده‌ی او در آن زمان گردهمایی «ادای احترام» دیگری برگزار می‌شد، اما اکنون گویا از او انتظار می‌رود که عقاید و باورهای خاصی را منتقل کند! او معتقد است شرایط محیطی که کشور دارد چند وقت پیش فیله یادآوری حجاب را به زمین انداخته است.

برخی از دوستان زن 45 تا 50 ساله احساس بهتری نسبت به وضعیت فعلی داشتند و گفتند که بعد از رئیس حرفه پزشکی وضعیت بهتر شده است. یکی از آنها که یکی از اهالی میرداماد بود، «گاهی» گشت ارشاد را به سمت منزلشان و اطراف فینک می دید، اما به نظر او حضورشان مثل گذشته سنگین نبود.

متن یادآوری حجاب همچنان در راه است

در حالی که یکی از آنها از وضعیت موجود ابراز رضایت می کرد، بدون توقف ادامه داد که دوربین های راننده همچنان فعال هستند. چند شب پیش که باران می بارید و من به سختی روبروی خود را می دیدم، پیامی مبنی بر حجاب دریافت کردم. اما معمولا متوجه می شوم که سرم پشت فرمان است.

233233

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *