اخبار اخبار فرهنگی

«حق با مردم بود»؛ نقد رسانه در ممانعت از آگاهی دادن به مردم است

تبلیغات بنری


علی نیکزاد کارگردان نمایش «حق با مینرود باد» که این روزها در کاخ نوول لو شاتو روی صحنه می رود، می گوید این نمایش برداشتی آزاد از نمایشنامه «دشمن مردم» اثر هنریک ایبسن است. که به بیان نقش رسانه ها در فریب افکار عمومی از طریق گسترش شبکه های مجازی «حقیقت با مردم بود» با بازی جواد یحیفی، سعید داخ، یعقوب صباحی، محسن زرآبادی پور، این روزها در حال اکران است. کارگردان سعی کرد در صحنه آهسته نقش متخصصان رسانه، تکنوکرات ها و ذینفعان را ایفا کند.

رسانه ها در برهه های حساس تاریخی گفتمان غلط و منفی می دهند

علی نیکزاد کارگردان این نمایش و یعقوب صباحی بازیگر نقش یک تکنوکرات و مدیر یک شرکت بزرگ دارویی در این نمایش؛ وی در خصوص انتخاب این نمایش برای اجرا در گفت و گو گفت: این نمایش برای اتفاقاتی که امروز در جامعه ایران می گذرد بسیار مفید است و من در نمایش و در جهت کارگردانی نقش رسانه ها و ساختار نهادهای بزرگ اقتصادی تلاش کردم که معمولاً دور از چشم و ذهن مردم هستند. برای نمایش چون معتقدم رسانه ها نقش مهمی در جلوگیری از آگاهی عمومی دارند و در برهه های حساس تاریخی پیامی نادرست و منفی به افکار عمومی می دهند.

این کارگردان تئاتر در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه در طراحی تئاتر از تماشاگران به عنوان ناظر و داور برای پیشبرد داستان استفاده می کرد، خاطرنشان کرد: در طراحی تئاتر از مخاطبان به عنوان ناظر و داور استفاده می شود. وی بیان کرد: طراحی صحنه بسیار ساده و ساده بود و سعی کردم روابط موجود در داستان کاملا واقعی باشد و به نوعی داستان های ما شبیه به هم بود اما یکسان نبود. بنابراین بازیگران روی صحنه از ابتدا مخاطب را مخاطب قرار می دادند و به طور استعاری نسبت به مردم.

فساد انسانی عموماً نامرئی است

نیکزاد در پاسخ به این سؤال که چرا در سریال «مردم راست می‌گفتند» ساختارهای نظام بروکراتیک را به تصویر کشیده است؟ وی بیان کرد: معتقدم رنج بشر همواره با ساختارها و نحوه بهره مندی از آنها در هدایت جوامع مرتبط بوده و نقش رسانه ها در هدایتگری بسیار موثر است. به عنوان مثال تجربه نشان داده است که عموماً رسانه های فارسی زبان در داخل و خارج از کشور افکار عمومی را به نکات و موضوعاتی که در برابر چشم ها مطرح می شود ارجاع می دهند. ضمن اینکه مسائل ساختاری و کلاً مفاسد انسانی جلوی چشم نیست و معمولاً در فضاهایی است که دیده نمی شود و سعی کردم از طریق تیم سازنده خوب و بازیگران حرفه ای این مفاهیم را به مخاطب منتقل کنم. در همین راستا از عموم مردم خواستم برای نقش خود به دنبال عناصر مشابه در جامعه نباشند و از این موضوع پرهیز کنند و به دنبال برابری نباشند. چون از داستان اصلی منحرف می شوند.

برنامه «حق با افراد مناسب» وارد زندگی مردم شد

یعقوب صباحی بازیگر نقش اسکار بولتون، تکنوکرات و مدیر یک شرکت بزرگ داروسازی در این نمایش به معنادار بودن این نمایش برای عموم مردم اشاره کرد و گفت: با توجه به بازخوردهای دریافتی از مخاطبان برنامه، حق با ماندور بودی» برای جان مردم نشست.

او در توضیح این نقش گفت: اسکار بولتن شخصیتی محافظه کار دارد که موقعیت های کاری مهم را به خاطر خودخواهی اش از دست نمی دهد و سعی کردم این شخصیت و تاثیر آن بر جامعه را به خوبی نشان دهم. ضمن اینکه فیلمنامه خیلی خوب بود و نمونه هایی از اتفاقات جامعه ایران را در این نمایش می بینید.

5757

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *