اخبار اخبار اقتصادی

خبر مهم همتی درباره تصمیم بنزینی دولت/ با تورم ۴۰ درصدی، کدام اسب زین‌شده به ما تحویل داده شده است؟

تبلیغات بنری


به گزارش -، عبدالناصر همتی در گفت و گوی اختصاصی مطبوعاتی تایید کرد: خوشحالم که پس از سه سال تحریم خبری مادرشوهرم در رسانه ملی شکسته شد و این را ناشی از آن می دانم. اقدامات رهبر معظم انقلاب و دولت وفاق ملی. امیدوارم از این پس زمینه را برای منتقدان فراهم کنید.»

برخی از مهمترین سخنان همتی در گفتگوی ویژه مطبوعاتی با صدا و سیما را در زیر می خوانید:

* ما با 14 چالش مهم اقتصادی مواجه هستیم که برخی از آنها بسیار مهم هستند و تلاش ما باید بر روی 4 متغیر مهم کلان اقتصادی متمرکز شود که عبارتند از: کنترل تورم، ثبات اقتصادی، رشد اقتصادی، توزیع عادلانه درآمد، کاهش فقر و کاهش نرخ بیکاری. . اگر در چهار مورد نتیجه نگیریم، تلاش ها بهتر می شود.

*برخی می گویند اسب زین به دولت چهاردهم سپرده شده اما رشد اقتصادی ما هنوز با 8 درصد فاصله دارد، تورم همچنان نزدیک به 40 درصد است و نرخ بیکاری را اگر بگیریم به صورت واقعی نزدیک به 13 درصد است. مشارکت در نظر گرفته شود میانگین در طول دوره کرونا

* در شرایط تسهیلات ازدواج تغییری ایجاد نشده است و در انعکاس اخباری که مبنی بر پیشنهاد اعطای بخشی از تسهیلات ازدواج به صورت کالا منتشر شده بود، لغو و مخدوش شد.

* باید به سمت ثبات اقتصادی حرکت کنیم و مداخلات اجباری و رانت های اطلاعاتی ناشی از قیمت گذاری اجباری را حذف کنیم. ما نیاز به بازگرداندن اعتماد به بازار سهام داریم و این مستلزم اقدامات متعددی است که مطمئناً با تصمیماتی که بر برنامه ریزی میان مدت سرمایه گذاران تأثیر می گذارد، مخالفم. ما ریسک سرمایه گذاران را کاهش خواهیم داد.

*میانگین سود شرکت های بورسی از 26 درصد به نصف کاهش یافت.

* تسهیل در صدور مجوزها و تسریع در روند راه اندازی همزمان، بر اساس قانون تسهیل در محیط کسب و کار، پایش پیشینه را انجام خواهیم داد.

*بانک مرکزی مسئول تورم است و ما به بانک مرکزی کمک می کنیم تا وظایف خود را در این زمینه برای کنترل تورم انجام دهد. رفع عدم تعادل بودجه و عدم تعادل بانکی یکی از مهمترین موضوعاتی است که به طور جدی برای کمک به کاهش تورم در دستور کار قرار دارد.

*از روزی که وارد شدیم روی کاهش کسری بودجه تمرکز کردیم. ما بودجه سال آینده را با دقت بیشتر و تعادل بین هزینه ها و درآمدها تهیه خواهیم کرد. کاهش کسری بودجه منجر به کاهش تورم می شود.

* وزارت اقتصاد باید در تنظیم سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی نقش اساسی داشته باشد، زیرا در بین بانک مرکزی، سازمان برنامه و وزارت اقتصاد تنها وزارت اقتصاد است که پاسخگوی مجلس است. این هماهنگی در دولت انجام خواهد شد.

* افزایش درآمدهای مالیاتی با تکمیل سامانه مالیاتی و جایگاه های انبار ادامه خواهد یافت. ما همزمان با شناسایی فراریان مالیاتی به دنبال عدالت مالیاتی هستیم. کاهش 5 درصدی مالیات برای تولیدکنندگان اجرا می شود. سهم مالیات در تولید ناخالص داخلی 7 درصد است در حالی که میانگین جهانی 15 درصد است.

* محاصره، شتاب توسعه ما را کاهش داده و قدرت رقابت ما را تضعیف کرده است و عدم پیوستن ما به FATF، تعامل بانک های ما را محدود کرده است. ما باید تلاش کنیم تا با تفاهم عمومی و بر اساس شرایط ملی این مسائل را حل کنیم.

* مدیریت اقتصادی ما اشتباه است. ما سال گذشته 1700 دلار اجاره بها با نرخ ارز پرداخت کردیم. با همکاری بانک مرکزی با هم نرخ ارز را کاهش می دهیم. تراز تجاری غیرنفتی منفی 17 میلیارد دلاری ناشی از این شکاف در نرخ ارز است.

* ارز ترجیحی باید مدیریت شود تا فقط به کالاهای اساسی تخصیص یابد. اطمینان حاصل کنیم که منافع آن به سبد کالاهای اساسی برای مردم برسد و نه با ارز ترجیحی و نه با بنزین کارهای تکان دهنده ای برای اقتصاد انجام نخواهیم داد.

* در ستاد اقتصادی دولت وظیفه تامین مالی برنامه بدون تورم تولید به وزارت اقتصاد محول شد. برای تامین مالی نباید به بانک ها فشار بیاوریم. بانک ها باید از کارآفرینی خارج شوند و به سمت کارآفرینی با بازدهی سریع بروند. بهترین راه تامین مالی از بازار سرمایه است و باید اعتماد را به بازار سرمایه بازگردانیم.

223223

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *