اخبار اخبار جهان

خطر ائتلاف روسیه و کره شمالی برای امریکا و اروپا

تبلیغات بنری


رسول السلیمی: اگرچه سفر رئیس جمهور روسیه به کره شمالی که یک ماه پیش انجام شد، همچنان مورد توجه تحلیلگران غربی است. روسیه توانسته است قدرت نظامی کره شمالی را در جنگ علیه اوکراین به دست بگیرد که اروپایی ها را بیش از هر زمان دیگری نگران کرده است. خبرگزاری اسپوتنیک در توصیف موفقیت‌های پوتین در این سفر به نقل از کارشناسان اعلام کرد که سفر پوتین به کره شمالی احتمالاً راه را برای تعمیق همکاری‌های نظامی فراتر از قراردادهای تسلیحاتی دو کشور و در عین حال تقویت همبستگی آنها علیه ایالات متحده هموار خواهد کرد. این کارشناسان سخنان پوتین را در سفر سال گذشته زیر نظر داشتند و گفت: در برقراری روابط بین دو کشور به پیشرفت‌های بزرگی دست یافته‌ایم روابط مسکو و پیونگ یانگ.”

در این سفر، ولادیمیر پوتین و کیم جونگ اون توافقنامه جامعی را بین روسیه و کره شمالی امضا کردند، در حالی که کیم جونگ اون این توافق را “مسالم‌آمیز و دفاعی” توصیف کرد و پوتین نیز به نوبه خود گفت که مفاد آن شامل یک تعهد متقابل است. برای کمک به این امر که نقض هر یک از امضاکنندگان توافقنامه تلقی می شود. علاوه بر این، کیم جونگ اون در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه از «حمایت بی‌قید و شرط» از «همه سیاست‌های روسیه» از جمله «حمایت کامل و اتحاد قاطع» از جنگ پوتین با اوکراین صحبت کرد.

خروج از انزوا هدف مشترک دو کشور است

ناظران سیاسی بر این باورند که سفر پوتین به کره شمالی روابط چند دهه ای روسیه و کره شمالی را به طور قابل توجهی تغییر داده است، به خصوص که این دو کشور با انزوای بین المللی روبرو هستند. خبرگزاری دولتی کره شمالی شراکت بین دو کشور را نیروی محرکه ای برای ایجاد “جهان چندقطبی جدید” توصیف کرد و اظهار داشت که سفر پوتین بر انعطاف پذیری و تداوم دوستی و اتحاد بین دو کشور تاکید می کند و روسیه نیز علاقه مند به بهبود روابط با کره شمالی برای به چالش کشیدن واشنگتن است. در مقابل، کره شمالی که تحت تحریم های شدید قرار دارد، حمایت سیاسی و همچنین وعده های کمک های اقتصادی و تجاری از مسکو دریافت کرده است.

اتحاد نگران کننده برای غرب

اما یکی از پیامدهای این سفر نگرانی غرب از اتحاد روسیه و کره شمالی بود. خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت: اتحاد بین مسکو و پیونگ یانگ از زمان تأسیس کره شمالی پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شد کشورها برنامه گسترده ای را برای محاصره روسیه و منزوی کردن پوتین اجرا کردند.

یکی از نکات برجسته این است که کره شمالی به همراه چند کشور محدود مانند بلاروس، سوریه و کوبا تنها کشورهای جهان هستند که از حمله نظامی روسیه به اوکراین حمایت می کنند و آن را جنگ یا تهاجم نظامی نمی دانند. بلکه بیشتر شبیه مسکو است. آنها “عملیات نظامی ویژه روسیه” را توصیف می کنند. در همین حال، وزارت دفاع آمریکا تایید کرد که روسیه از موشک هایی که از کره شمالی دریافت کرده بود برای حمله به اوکراین استفاده کرده است. آمریکا و کره جنوبی می گویند روسیه به دریافت موشک از کره شمالی در زمینه برنامه های ماهواره ای و ارسال کمک برای رفع کمبود مواد غذایی پاسخ خواهد داد.

اهمیت سفر پوتین به کره شمالی

ناظران سیاسی معتقدند سفر پوتین به کره شمالی با هدف دستیابی به دو هدف مهم انجام شده است. نخست، این سفر نمادی از این واقعیت بود که جامعه بین المللی و به ویژه سیاست ایالات متحده در انزوا و مجازات رژیم های رقیب، با چالش هایی مواجه بوده و خواهد بود. ثانیاً، کره شمالی یک معاهده دفاعی متقابل با روسیه دارد و هرگونه اقدام نظامی علیه آن دیگر یک گزینه نیست و روسیه را نیز به درگیری غرب با کره شمالی می کشاند. مشکل اصلی اینجاست که سیاست غرب در انزوا و مجازات هر رقیب به گونه ای عمل کرده است که تعداد رقبا را افزایش داده است. تعداد رقبای غربی آنقدر زیاد است که در حال حاضر سعی در ایجاد فضای جایگزین برای خود دارند. به نظر می رسد پوتین و کیم جونگ اون اکنون وارد بخش جدی تری از روابط خود شده اند و توافقنامه حمایت از دفاع متقابل برای به اشتراک گذاشتن تسلیحات و سایر اشکال حمایت نظامی “در صورت هرگونه تجاوز” مهمترین محور را تشکیل داده است. همکاری های دو کشور است. دو کشور

در همین حال، گزارش هایی منتشر شده است که کره شمالی ممکن است نیروهای خود را برای حمایت از روسیه در عملیات اوکراین اعزام کند. گزارش ها حاکی از اعزام واحدهای مهندسی کره شمالی به مناطق مورد مناقشه است. طبیعتاً می توان از این نیروها برای اهداف اولیه بازسازی استفاده کرد و در عین حال می توان از آنها برای نصب سلاح های جدید در میدان نبرد کره شمالی استفاده کرد که نیاز به آموزش طولانی مدت برای کاربران روسی دارد.

تحلیلگران می گویند نزدیک شدن روسیه به کره شمالی بخشی دیگر از فشار پوتین بر غرب بود تا نشان دهد روسیه در واقع از سوی دیگر قدرت های اقتدارگرا با اهداف مشابه حمایت می شود. این بدان معناست که هرگونه تلاش ائتلاف به رهبری ایالات متحده برای منزوی کردن و شکست پوتین در اوکراین پیچیده تر شده است. پوتین به صراحت گفته است که قصد دارد برخی استان های اوکراین را حفظ کند و متحدانش از این موضع حمایت می کنند.

ناظران سیاسی معتقدند که مشارکت روسیه کره شمالی در جنگ اوکراین آشکارا خطرات تنش در اروپا را افزایش می دهد، زیرا دموکراسی های لیبرال در اقیانوس آرام منافع خود را مستقیماً تحت تأثیر جنگ اوکراین می بینند و در سفر پوتین به غرب و … اشاره می شود. کشورها و متحدان آنها همزمان با سه قدرت هسته ای در اقیانوس آرام روبرو هستند. چین، روسیه و کره شمالی. یعنی هر لحظه احتمال جنگ هسته ای وجود دارد.

311213

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *