اخبار اخبار جهان

دبیرکل جدید حزب‌الله کیست؟

تبلیغات بنری


رسول سلیمانی: به گفته ناظران، دیگر نامزد احتمالی جانشینی حسن نصرالله نعیم قاسم، معاون دبیرکل است. هاشم صفی الدین از چند جهت به حسن نصرالله شباهت دارد که از آن جمله می توان به ظاهر و طرز گفتار او اشاره کرد.

علاوه بر این، رسانه های اسرائیلی مانند یدیعوت آحارونوت نیز چنین انتظاری دارند و این رسانه ها اخباری را منتشر کردند که به احتمال زیاد هاشم صفی الدین دومین مرد حزب الله لبنان در دوره حسن نصرالله است که نزدیکان نیز دارد. روابط با جمهوری اسلامی ایران این گروه را رهبری خواهد کرد.

به گفته این رسانه ها، هاشم صفی الدین بر سیستم آموزشی و امور مالی حزب الله لبنان از جمله سرمایه گذاری این گروه در «تامین مالی فعالیت ها» نظارت می کرد. او از سال 2017 در لیست تروریستی آمریکا قرار دارد. به گفته رسانه های اسرائیل، هاشم صفی الدین که رئیس شورای اجرایی حزب الله بود، یا از حمله روز جمعه اسرائیل به پناهگاه حزب الله جان سالم به در برد و یا از ابتدا در آن مکان حضور نداشت. . نیویورک تایمز به نقل از سه مقام ارشد رژیم صهیونیستی نوشت: هاشم صفی الدین، دبیر شورای اجرایی حزب الله لبنان که نقش عمده ای در تشکیلات سیاسی و اجتماعی مقاومت حزب الله دارد، نبود. حاضر در ساختمان.» که توسط ارتش اسرائیل در حومه شهر مورد حمله قرار گرفت.

این در حالی است که در حمله به مقر حزب الله لبنان در حومه بیروت، گمانه زنی هایی مبنی بر حضور اعضای برجسته حزب الله در آن جلسه مطرح شد. کارشناسان سیاسی می گویند: چند سالی است که دبیرکل توسط شورایی انتخاب می شود و خود او نیز توسط اعضای شوراهای احزاب و مقامات حزبی از جمله مقامات سطح دوم و سوم انتخاب می شود.

سید حسن نصرالله در سال 1992 پس از ترور سید عباس موسوی از سوی شورای تصمیم گیری حزب الله به این عنوان انتخاب شد. اکنون این سازوکار هر چه باشد، احتمالاً انتخاب دبیرکل با مشورت اعضای ارشد این حزب و نظر آنها انجام خواهد شد.

به نظر می رسد شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله و از چهره های قدیمی جنبش سیاسی شیعه در لبنان یا آقای هاشم صفی الدین، معاون اجرایی حزب و یکی از نمادهای قدیمی مقاومت. ، گزینه های موجود برای جانشینی سید حسن نصرالله هستند.

دبیرکل جدید حزب الله کیست؟

هاشم صفی الدین در سال 1964 در جنوب لبنان در خانواده ای سرشناس در این منطقه به دنیا آمد. در دهه هشتاد به همراه بستگانش حسن نصرالله برای تحصیل علوم دینی به شهر قم رفت. در سال 1983 با دختر محمد علی الامین از اعضای شورای قانونگذاری شورای اسلامی شیعیان لبنان ازدواج کرد. در سال 1994، نصرالله هاشم صفی الدین را به عنوان رئیس منطقه بیروت حزب الله منصوب کرد. سپس در سال 1995 ریاست شورای جهاد را بر عهده گرفت که مسئولیت فعالیت های نظامی حزب الله را بر عهده داشت. صفی الدین در سال 1998 به سمت مسئول شورای اجرایی ارتقا یافت.

او در کنار حسن نصرالله و نعیم قاسم یکی از سه رهبر اصلی حزب الله است و از سال 2006 به عنوان جانشین احتمالی نصرالله شناخته می شود.

ناظران سیاسی می گویند که به دلیل وخامت اوضاع امنیتی در لبنان، ممکن است انتخاب و اعلام جانشین حسن نصرالله به تعویق بیفتد. چه اینکه انتخاب دبیرکل حزب الله مستلزم برگزاری جلسه شورای این حزب است و با توجه به شرایط فعلی لبنان و تهدیدات اسرائیل، برگزاری چنین نشستی با ملاحظات مهمی همراه است.

311213

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *