اخبار اخبار تکنولوژی

دریا برای زیردریایی‌های آمریکا ناامن شد

تبلیغات بنری


به گزارش رابو، این دستگاه که گفته می شد در اعماق دریای چین جنوبی آزمایش شده بود، توانایی شناسایی ساکت ترین زیردریایی ها را در مسافت طولانی نشان داد، شاهکاری که پیش از این غیرممکن به نظر می رسید.

پیشرفت در تشخیص الکترومغناطیسی

به گزارش ایسنا، این فناوری جدید تشخیص تقریباً به اندازه یک پیکاپ تراک است و از آنتن هایی برای تشخیص سیگنال های الکترومغناطیسی بسیار ضعیفی که از پروانه های زیردریایی ساطع می شود، استفاده می کند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، آخرین آزمایش شامل یک فن چرخان بود و آشکارساز موفق شد سیگنال های فرکانس پایین خود را در فاصله حدود 12 مایلی (20 کیلومتری) شناسایی کند.

جیانگ ویکانگ، استاد آزمایشگاه سیستم مکانیکی و ارتعاش در دانشگاه شانگهای جیائوتنگ، اهمیت این پیشرفت را توضیح داد.

وی بیان کرد: با وجود اینکه برد کشف و موقعیت یابی 3 کیلومتری در حال حاضر پیشرفت قابل توجهی دارد، اما هنوز نتوانسته الزامات شناسایی و مکان یابی اهداف را در دریاهای آزاد برآورده کند.

وی تاکید کرد که این فناوری جدید می تواند برد تشخیص این سیگنال های الکترومغناطیسی را به بیش از 31 مایل (50 کیلومتر) افزایش دهد که فاصله ای مشابه با اژدرهای مدرن است.

این دستاورد نسبت به رکوردهای قبلی پیشرفت چشمگیری را نشان می دهد. تا به امروز، دورترین کشف زیردریایی با استفاده از فناوری مشابه کمی بیش از 2.5 کیلومتر بوده است. این نقطه عطفی است که دانشمندان چینی نیز به آن دست یافته اند.

تشخیص در کف دریا

به طور سنتی، تشخیص و تشخیص زیردریایی ها با استفاده از سیگنال های الکترومغناطیسی به دلیل ماهیت آب دریا که تمایل به کاهش امواج الکترومغناطیسی دارد، همیشه یک چالش بوده است. هنگامی که ملخ ها میدان های الکتریکی را از اطراف کشتی های دریایی عبور می دهند، تابش الکترومغناطیسی تولید می کنند، اما این سیگنال ها در آب دریا کوتاه مدت هستند.

با این حال، دانشمندان رویکرد متفاوتی در پیش گرفتند. آنها به جای دریافت سیگنال از آب، آنها را از کف دریا جمع آوری کردند.

هنگامی که زیردریایی حرکت می کند، ملخ های آن هر ثانیه یک بار می چرخند و امواج الکترومغناطیسی با فرکانس پایین تولید می کنند که به کف دریا می روند و در امتداد لایه های سنگ پخش می شوند. در مقایسه با آب دریا، این امواج با سرعت بسیار کمتری در کف دریا ضعیف می شوند، بنابراین دامنه تشخیص را به شدت افزایش می دهند.

به گفته دانشمندان، میرایی در کف دریا از 0.173 دسی بل در هر کیلومتر تجاوز نمی کند.

دانشمندان خاطرنشان کردند که زمین شناسان دریایی سال ها از این روش برای اکتشاف ذخایر نفت و گاز زیر دریا استفاده کرده اند.

پتانسیل این رویکرد بسیار زیاد است، اما چالش‌های زیادی را نیز به همراه دارد، به‌ویژه از آنجایی که امواج الکترومغناطیسی ساطع شده از پروانه‌ها با رسیدن به کف دریا بسیار ضعیف می‌شوند.

علاوه بر این، بستر دریا مملو از نویزهای الکترومغناطیسی از منابع طبیعی و غیر نظامی است.

غلبه بر چالش ها با استفاده از الگوریتم های پیشرفته

تیم تحقیقاتی یک الگوریتم پیشرفته برای جداسازی سیگنال های بسیار ضعیف در محیط های پر سر و صدا و پیچیده بستر دریا توسعه دادند.

موقعیت یابی دقیق مانع دیگری بود. برای تعیین دقیق هدف، آشکارساز نیاز به چندین حسگر با وضوح بالا دارد که در یک منطقه یک کیلومتری پخش شده اند.

این مقاله تاکید می‌کند که: امواج الکترومغناطیسی با فرکانس پایین داده‌های فیزیکی محدودی را حمل می‌کنند و محققان همچنان در تلاش هستند تا استفاده از آنها را برای شناسایی دقیق‌تر و مکان‌یابی هدف بهبود بخشند.

با وجود این، محققان بر این باورند که این فناوری نویدبخش است، به ویژه در شناسایی زیردریایی هایی که به طور فزاینده ای تشخیص آنها با استفاده از روش های صوتی سنتی دشوار است.

این دستگاه مجهز به ابزار و محفظه باتری برای عملیات طولانی مدت زیر آب بوده و به عرشه شناور متصل می شود.

در حالی که این سیستم اساساً برای شناسایی زیردریایی ها طراحی شده است، اما می تواند کشتی های سطحی را با تشخیص فرکانس های ساطع شده از پروانه های آنها ردیابی کند.

در این مقاله آمده است: ما به شناسایی دقیق هدف در آب های آزاد دست یافته ایم.

پیامدهای جنگ جهانی زیر دریا

این فناوری جدید در زمان حساسی به دست می آید زیرا جنگ زیر آب به کانون اصلی قدرت های نظامی بزرگ تبدیل شده است. زیردریایی ها به طور فزاینده ای مخفی می شوند و صداهایی تولید می کنند که تقریباً از صدای پس زمینه اقیانوس قابل تشخیص نیستند. این یک چالش بزرگ برای سیستم های تشخیص صدای سنتی است.

با ادامه تشدید تنش ها در دریای چین جنوبی و تنگه تایوان، هم چین و هم ایالات متحده سرمایه گذاری زیادی بر روی قابلیت های جنگ ضد زیردریایی انجام می دهند.

در حالی که ایالات متحده پیشرو در فناوری زیردریایی تلقی می شود، چین پیشرفت های زیادی در زمینه های مرتبط از جمله آشکارسازها، رادارهای تراهرتز، وسایل نقلیه زیردریایی بدون سرنشین (UUV) و ماهواره های ضد زیردریایی مجهز به هوش مصنوعی داشته است.

5858

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *