اخبار اخبار اقتصادی

دست رد 46.6 میلیون ایرانی به وعده طلا ، گوشت، زمین رایگان و سفر مجانی/ وعده‌های عجیب دیگر خریدار ندارند

تبلیغات بنری


زهرا علی اکبری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 17 تیرماه در حالی برگزار شد که نامزدهای فعلی و انصرافی با وعده های وسوسه انگیز سعی در کسب آرای واجدین شرایط داشتند.

موضوع مهم در اینجا بررسی رفتار رأی دهندگانی است که به مرحله بلوغ رسیده اند و چندان به وعده های عجیب و غریب انتخاب خود اعتقاد ندارند.

بر اساس آمار رسمی از مجموع 61 میلیون و 452 هزار و 321 نفر حق رای 24 میلیون و 535 هزار و 185 نفر در انتخابات شرکت کردند. از این تعداد 10 میلیون و 415 هزار و 991 نفر به مسعود پزشکیان کاندیدای نزدیک به طیف اصلاح طلب رای دادند. سعید جلیلی نیز با کسب 9 میلیون و 473 هزار و 298 رأی وارد دور دوم انتخابات شد.

همچنین اعلام شد قالیباف 3 میلیون و 383 هزار و 340 رای و مصطفی پورمحمدی 206 هزار و 397 رای کسب کردند. بر اساس این آمار 36 میلیون و 917 هزار و 136 واجد شرایط در انتخابات شرکت نکردند. این افراد در کنار 10 میلیون و 451 هزار نفری که به پزشکان رای دادند، وعده های داده شده در سبد اصولگرایان به جامعه را به شدت رد کردند. به این ترتیب 46 میلیون و 649 هزار و 127 نفر از واجدین شرایط رای دادن در ایران وعده های بزرگ را باور نکردند و این حرف ها انگیزه ای برای آنها نبود. از وعده سه روز سفر رایگان سالیانه خانواده های ایرانی که سعید جلیلی اعلام کرد تا نصف شدن قیمت بنزین، پرداخت یارانه طلا به مردم و واگذاری زمین بلاعوض.

که دیگر نیست

مسعود مازیکیان در صدر فهرست آرای اعلام شده قرار دارد. او جمعه آینده شانس خود را برای ورود به دفتر کشیش امتحان خواهد کرد. مسعود مازیکیان تاکنون کمترین وعده را به مردم داده است. در ادبیات او هیچ اشاره ای به تخصیص چنین حمایتی، اعطای میلیاردها دلار وام و واگذاری زمین به صورت رایگان نشده است و همچنین قولی مبنی بر رایگان شدن خدمات دولتی وجود ندارد.

مسعود مازیکیان همه چیز را به کار کارشناسان اشاره کرد و البته در سخنان خود به نارضایتی اشاره کرد و اعلام کرد که در صورت حضور کشیش، دولت خود را متعهد به برنامه ریزی برای کاهش نارضایتی ها می داند.

سال‌هاست که اقتصاد ایران درگیر جنجال‌هایی است که اکنون به عنوان یک بحران جدی در اقتصاد مطرح شده است.

نارضایتی از سیستم بانکی، نارضایتی از انرژی، نارضایتی از صندوق های بازنشستگی و… همراه با تداوم تحریم ها و عدم عضویت در گروه ویژه اقدام مالی، شرایط پیچیده ای را برای اقتصاد ایران ایجاد کرده است.

مهمترین قولی که پزشکان اعلام کردند اجرای کامل برنامه هفتم توسعه است. او اعلام کرده است که به اجرای قوانین موجود متعهد است. شاید اساسی ترین وعده پزشکان تلاش برای تطبیق افزایش حقوق با تورم باشد. طبیعتاً این قانونی است که در ایران تصویب شده اما دولت ها همواره از اجرای آن کوتاهی کرده اند.

وی در خصوص قیمت بنزین نه قولی برای تغییر روند یارانه داد و نه اعلام کرد که توانسته قیمت بنزین را کاهش دهد. پزشکان نیز در این خصوص گفتند: هر مداخله و هر تصمیم مردم بر اساس نظر آنها خواهد بود. اگر روزی قیمت بنزین گران شد، خودروهایی را وارد کنیم که سوخت کمتری مصرف می کنند و مردم را مجبور به خرید خودروهایی با مصرف سوخت بالا نکنیم.

بنابراین رای دهندگان دکتر شباهت مهمی با کسانی دارند که در این انتخابات شرکت نکرده اند. هر دو گروه به وعده های عجیب و وسوسه انگیز «نه» گفتند. این 9 نفر برتر می توانند درس مهمی برای نامزدها در انتخابات آینده در سال های آینده باشند. تصویب وعده های بزرگ به جامعه و بلندتر بودن آرای پزشکان نسبت به سایر کاندیداها نشان می دهد که جامعه ایران به شدت خواستار بازگشت به روند علمی و تجربه است.

وعده هایی که جامعه به آن نه گفت چیست؟

هم علی رضا زاکانی، شهردار تهران و هم امیرحسین قاضی زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و معاون رئیس جمهور در این انتخابات وعده های عجیبی داده اند. زاکانی که تاکید می‌کرد تا پایان رقابت‌های انتخاباتی روی صحنه می‌ماند و اجازه نمی‌دهد پزشکان رئیس‌جمهور شوند، قول داده بود برای در امان ماندن از تورم، یارانه انرژی معادل طلا بپردازد. او گفت که در دولتش به هر خانواده 5 نفره سالانه 110 میلیون تومان یا 20 گرم طلا پرداخت می شود. وی در حالی که ایران از کمبود شدید بنزین رنج می برد، وعده کاهش قیمت بنزین به نصف را داد و گفت که قیمت های دیگر نیز تغییر نخواهد کرد. در این میان تحویل گوشت به منازل مردم و بیمه رایگان زنان خانه دار و پدربزرگ و مادربزرگ و همچنین کودکان زیر هفت سال با واکنش منفی مردم مواجه شد. البته تنها چند ساعت پس از تایید ثبات خود در صحنه، از انتخابات انصراف داد و پرونده وعده های عجیب خود مبنی بر کناره گیری از انتخابات را بست و با خود برد.

قاضی زاده هاشمی، یکی دیگر از نامزدهای انتخاباتی که در روزهای اخیر ابتدا خبر انصراف او منتشر شد، نیز وعده اعطای وام یک میلیارد تومانی به جوانان، اعطای زمین رایگان یا ارزان قیمت و پرداخت یارانه چند ده میلیونی به خانواده ها را داد. او با خروج از شورا، انتخابات را از روی میز حذف کرد. با این حال دو کاندیدای باقی مانده اصولگرایان نیز وعده های سنگینی دادند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نمایندگان وعده اختصاص دویست متر مربع زمین مسکونی به هر یک از سرپرستان خانوار را به صورت رایگان و افزایش حقوق و حمایت همزمان داد و اعلام کرد که در صورت تشکیل دولت وی. ، جدید خواهد بود. متعهد به دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصدی و همچنین کاهش زمان خرید خانه برای اولین بار به مدت 7.5 سال. او همچنین به فقرا قول داد که دولت صددرصد آنها را تحت پوشش قرار دهد.

سعید جلیلی در سخنرانی دور اول خود با تایید سیاست های دولت سیزدهم و انتقاد شدید از دولت یازدهم و دوازدهم، دور زدن حصر را بزرگترین اقدام دانست و اعلام کرد که با ادامه سیاست با دور زدن محاصره، حتی امکان فروش دو میلیون بشکه نفت در روز وجود داشت و او قول داد برای هر خانواده ایرانی سه روز در سفر رایگان در مسکن دولتی صرفه جویی کند.

البته او برنامه ای هم در حمایت دارد. وی معتقد است از یارانه بنزین فقط خودروسازان بهره مند می شوند و سال هاست که اجرای طرح اختصاص سهم بنزین به نمادهای ملی مردم به جای خودرو را دنبال می کند. وی معتقد است در صورت اجرای این طرح همه از سهمیه بندی بنزین بهره مند می شوند.

حمید حسینی، اقتصاددان، عضو اتاق بازرگانی و فعال در بازار نفت، گاز و محصولات پتروشیمی با انتقاد از این سیاست معتقد است اگرچه در ابتدا ممکن است مردم از گرفتن سهمیه خوشحال شوند، اما نکته مهم این است که این سهمیه وجود ندارد. مکان دیگر. در دنیا بنزین یک مؤسسه محسوب نمی شود. در دنیا به طرز فکر ما می خندند که معتقدند بنزین و وام بانکی تسهیلات است و باید به همه مردم اختصاص داده شود. بنزین در دنیا یک کالاست و مردم برای خرید آن پول می پردازند، اما در ایران هنوز عده ای به طور عجیبی بر لزوم توزیع این تسهیلات بین مردم اصرار دارند.

سعید جلیلی که مدعی است دولتش قادر است صدها سال انباشت را در چهار سال جبران کند، قول داد طرحی برای سبد غذایی تهیه کند که ۱۳ نوع غذا در اختیار مردم قرار دهد. برنامه های او نیز بر اساس تغییر در روند پرداخت یارانه است.

جامعه بیش از حد وعده داده است

اکنون جامعه ای که از سال 1383 در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با وعده های معیشتی مواجه شده و امروز پس از گذشت 19 سال، در محاسبات و مناسبات خود در زمان انتخابات به این وعده ها توجه نکرده است.

برخی از کارشناسان معتقدند جامعه به این نتیجه رسیده است که دریافت هر چیزی به صورت رایگان هزینه بیشتری برای کل جامعه خواهد داشت.

مرتضی اوفاجه در این زمینه می گوید: امروزه مردم دریافته اند که حمایت بیشتر به معنای تورم بیشتر است و در سال 1401 هجری قمری جراحی اقتصادی و پرداخت حمایت بیشتر تورم را بسیار بیشتر از گذشته بر مردم تحمیل کرد و به نظر می رسد که این آگاهی باعث شده است. در جامعه شکل گرفته است، اما هنوز برخی از کاندیداها به این سطح از شناخت وعده های کارشناسی و قابل اجرا نرسیده اند.

223223

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *