اخبار اخبار تکنولوژی

دلایل اصلی لرزش خودرو در بزرگراه

تبلیغات بنری


به گزارش وبسایت رابو، مشکل اینجاست که لرزش خودرو در بزرگراه تنها به یک دلیل ایجاد نمی‌شود، بلکه عوامل مختلفی در بروز آن دخالت دارند. به عنوان مثال، ممکن است تنها هنگام ترمز گرفتن لرزش را احساس کنید یا این مشکل در هنگام شتاب گیری رخ دهد. با این حال، تشخیص علت اصلی این مشکل مستلزم بازرسی دقیق خودرو توسط مکانیک حرفه ای است. اما دانستن برخی از رایج ترین دلایل تکان خوردن خودرو در بزرگراه می تواند به شما در درک بهتر مشکل کمک کند.

به گزارش پدال ریپورت، دو دلیل رایج تکان خوردن خودرو در بزرگراه مربوط به مشکلات چرخ و لاستیک است. این مشکلات معمولاً با ساییدگی ناهموار آج لاستیک و همچنین آسیب دیدن رینگ همراه است و البته در بسیاری از موارد تمام مشکلات به یکدیگر مربوط می شود. به عنوان مثال، ناهماهنگی چرخ خودرو یکی از دلایل اصلی سایش ناهموار آج لاستیک است و این مشکل می تواند باعث لرزش خودرو در سرعت بالا، رانندگی نامناسب و حتی ترکیدن لاستیک شود. همانطور که می بینید مشکلات لاستیک و لاستیک خودرو در شرایط مختلف ایجاد می شود به همین دلیل باید در نگهداری لاستیک و رینگ خود بسیار دقت کنید. بالانس چرخ ها، افست چرخ ها در مقابل یکدیگر و … تاثیر مستقیمی در رانندگی روان و ایمن خودرو دارند.

مشکلات ترمز

یکی دیگر از دلایل رایج لرزش خودرو در سرعت های بالا مربوط به مشکلات سیستم ترمز است. این مشکل زمانی رخ می دهد که لنت ترمز، کفشک یا دیسک ترمز آسیب دیده یا فرسوده شود. به همین دلیل معمولاً هماهنگی قطعات با یکدیگر در تضاد است. دانستن نحوه عملکرد سیستم ترمز می تواند به شما در درک بهتر مشکلات این بخش کمک کند. دو نوع اصلی ترمز در خودروهای امروزی وجود دارد، ترمزهای دیسکی و ترمزهای فنجانی. اگرچه تفاوت هایی بین آنها وجود دارد، اما هر دو از فشار هیدرولیک برای ایجاد اصطکاک و توقف خودرو استفاده می کنند. در این سیستم یک لنت یا کفش به دیسک یا کاسه فلزی فشار داده می شود و سرعت خودرو کاهش می یابد. اما با گذشت زمان و فرسودگی قطعات، هنگام اعمال ترمز، لرزش ممکن است رخ دهد.

مشکلات سیستم تعلیق و فرمان

سیستم تعلیق خودرو وظیفه تحمل وزن آن را بر عهده دارد و به خودرو کمک می کند تا ضربات وارده به بدنه خودرو را جذب و کنترل کند. این سیستم از نزدیک با فرمان هماهنگ است و بسیاری از قسمت های سیستم تعلیق در رده سیستم فرمان قرار می گیرند. این سیستم ها شامل قطعاتی مانند کمک فنرها، فنرها، بازوهای کنترلی، محورها و … می باشد. قطعات ذکر شده دوام بالایی دارند اما به مرور زمان و در اثر حوادثی مانند تصادف یا رانندگی خارج از جاده از ارزش سیستم تعلیق و فرمان کاسته می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، مشکلات مختلفی از جمله لرزش خودرو در بزرگراه ظاهر می شود، زیرا سیستم تعلیق نقش اساسی در کیفیت سواری، جذب ضربه و لرزش در جاده و موارد دیگر دارد.

مشکلات موتور

یکی دیگر از دلایل نسبتا رایج لرزش خودرو در سرعت های بالا، آسیب دیدن موتور است. نارسایی ضربان قلب خودرو می تواند ناشی از مشکلات مختلفی باشد، اگرچه برخی از آنها باعث ایجاد لرزش در شاسی خودرو می شوند. یکی از این دلایل رایج خرابی موتور است. بسته به نوع خودرو، بین دو تا چهار مجموعه موتور روی خودرو نصب می شود. وظیفه بلوک موتور پشتیبانی از موتور و جلوگیری از حرکات بیش از حد آن است. با گذشت زمان شفت موتور فرسوده می شود و موتور حرکات بیشتری خواهد داشت. البته مشکلات دیگری نیز وجود دارد و برخی از قطعات شکسته نیز می تواند باعث لرزش شود. اگر در هنگام شتاب گیری متوجه لرزش خودرو شدید، ممکن است مشکل اشتعال وجود داشته باشد. حتی فیلتر هوای ورودی نیز می تواند بر این مشکل تأثیر بگذارد.

مشکلات گیربکس

در نهایت به آخرین دلیل اصلی که باعث لرزش خودرو در بزرگراه می شود می رسیم که مربوط به گیربکس است. گیربکس نیز از قطعات خاص خود برای حفظ موقعیت ثابت مانند موتور استفاده می کند. این قطعات از حرکات گیربکس جلوگیری کرده و ضربه ها را جذب می کنند. اگرچه قطعات نگهدارنده گیربکس بسیار بادوام هستند، اما خرابی آنها پس از 160000 کیلومتر کارکرد خودرو مشاهده شده است. خرابی این قطعات علائمی مانند افزایش سختی در تعویض دنده، صداهای عجیب در هنگام تعویض دنده و لرزش های اضافی را به همراه خواهد داشت. البته سایر مشکلات را بدون بررسی قطعات گیربکس نمی توان تشخیص داد. گیربکس های مدرن پیچیده تر و پر از قطعات کوچک هستند. اگر یکی از این قطعات خراب شود، می تواند تاثیر زیادی بر روی خودرو داشته باشد.

5858

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *