اخبار اخبار عمومی

دوست و دشمن می‌دانند دکتر ظفرقندی کاملا سلامت است/ حضورش در تیم‌های اضطراری زمان جنگ معروف بود/او هم مانند خیلی‌ها از اعتراضات به حق حمایت کرد

تبلیغات بنری


به گزارش وبسایت رابو، محمدرضا ظفرکندی متولد 1337 در تهران که از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شورای اسلامی معرفی شد، پزشک و سیاستمدار است. وی که از 12 اسفند 1397 تا 19 مهر 1400 در اوج بیماری همه گیر کووید-19 رئیس نظام پزشکی ایران بود.

ظفرکندی فوق تخصص جراحی عروق و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران است. وی هم اکنون دبیرکل جامعه اسلامی جامعه پزشکی ایران است.

علی جعفریان، رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران که رئیس کارگروه تخصصی انتخاب نامزدهای وزارت بهداشت در دولت چهاردهم بود، در گفت و گو با خبر، توضیحاتی در خصوص نحوه انتخاب دکتر ظفر قندی در انتخابات ارائه کرد. خبرگزاری رابو.

این گفتگو را در ادامه بخوانید:

آیا آقای الظفرکندی توسط کمیته وزارت بهداشت انتخاب شد؟

بله، در مرحله گزینش اولین نفری بود که از سوی کمیته وزارت بهداشت انتخاب شد. در مورد آنها اتفاق نظر وجود داشت و آنها بسیار انتخاب شدند.

چه شاخص هایی باعث شد که آقای الظفرکندی برای اولین بار انتخاب شود؟

آقای دکتر ظفرکندی ویژگی های کمیاب دارند. او را از سال 54 که دانشجو بود می شناسم. او در مبارزات قبل از انقلاب فعال بود. در دوران جنگ در نیروهای داوطلب بود و بعد از سالها همدیگر را در جبهه دیدیم. تدریس می کرد و یکی از تیم های نظامی بود. حضور او در تیم های اورژانس زمان جنگ زبانزد است. زمانی جزو تیم پزشکی امام راحل بود. او از نظر علمی در زمینه جراحی عروق تخصص دارد و پایه گذار رشته جراحی عروق داخلی است. وی به مدت 8 سال رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بود که با موفقیت به پایان رسید. یکی از ویژگی های آن در آن زمان استفاده از نیروهای مختلف با دیدگاه های مختلف بود.

وی دو دوره رئیس سازمان نظام پزشکی تهران بوده است. از جایگاه علمی و اخلاقی ممتازی برخوردار است و بعید است که حاشیه ای برای آن وجود داشته باشد. هر جا کار می کرد خالصانه کار می کرد. او یک عضو هیئت علمی تمام وقت استاندارد است. او در زمینه تحصیل، تحقیق و بزرگواری تبحر دارد. او بیش از 30 سال است که در بخش دولتی و خصوصی کار می کند. به دلیل ریاست دانشگاه در زمینه شبکه بهداشت و درمان بسیار خبره است. این اصالت موضوع و سلامت شخصی را ترکیب می کند. به همین دلیل، اعضای پانل تقریباً به اتفاق آرا به آن نمره بالایی دادند.

اگر مجلس بخواهد با او سخت گیری کند، بحث در چه حوزه ای خواهد بود؟
دکتر ظفرکندی مشکل خاصی ندارند. اگر می خواهند سخت گیر باشند باید به مسائل سیاسی روی بیاورند. دوستان و دشمنان می دانند که او سالم است. از نظر اخلاقی و کارهای اجرایی هیچ ابهامی در عملکرد او وجود ندارد. در عرصه سیاسی اصلاح طلب بوده و هست. هرکس او را دیده باشد می داند که دکتر ظفر قندی مواضع اصلاح طلبانه و خردمندانه ای دارد و تندرو و تند نیست. ممکن است مجلس در این زمینه ها موضع اصولی داشته باشد اما اگر داشته باشد. عملکرد او نشان می دهد که به کشور خدمت کرده است. مهمترین اصل ما باید این باشد که در خدمت پیشرفت کشور باشد. او در چارچوب اخلاقی خود حرکت می کند.

دوستان و دشمنان می دانند که دکتر ظفر قندی در دوران جنگ به دلیل حضور در تیم های اورژانسی معروف بود.

آیا ممکن است مجلس در سال هایی مانند سال ۱۳۷۸، حادثه دانشگاه یا اعتراضات ۱۴۰۱ به مواضع دکتر ظفر قندی واکنش منفی نشان دهد؟

وی در 27 تیر 1378 ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران را بر عهده داشت و سعی کرد هر دو طرف را آرام کند و آسیب را به حداقل برساند. در سال 2008 مواضع او روشن بود. او مواضع افراطی نداشت و دستگیر و شکایتی از او نشد. او از طرفداران سید میرحسین موسوی بود، اما مواضعش به گونه ای نبود که بتوان گفت بر خلاف مصالح کشور کار می کرد. در سال 1401، بسیاری از ما وظیفه خود را روشن کردیم. تظاهرکنندگان جمعیت زیادی بودند و در جایی معترض بودند، هرچند صف آنها از اغتشاشگران جدا بود. او مانند بسیاری دیگر از اعتراضات حمایت کرد. اگر کشور متعلق به همه مردم است، باید طبق خواست اکثریت مردم اداره شود. در انتخابات گذشته مشارکت بسیار کم بود و در انتخابات گذشته این منحنی اندکی متوقف شد. دکتر ظفرکندی در این مورد موضع داشتند.

مشکلاتی از جمله محرمانه بودن و ناقص بودن طرح تحول سلامت داریم. در آینده چه برنامه هایی به وزارت بهداشت پیشنهاد می کنید؟

ما هم مثل جاهای دیگر با وزارت بهداشت مشکلی نداریم. بسیاری از مشکلات حوزه سلامت با وزارت بهداشت قابل حل نیست. وقتی تعرفه غیرواقعی باشد، نمی توان با پدیده «زیر میز» مقابله کرد. تنظیم تعرفه مبتنی بر منابع نیز یک مسئله حاکمیتی است. پزشک خانواده هم نقشه شکست خورده ای بود. ابتدا باید بدانیم مشکل چیست و سپس به دنبال راه حل باشیم. کمیته تعیین وزیر بهداشت پیش نویس این طرح را تهیه کرد که منتشر شد. این برنامه عمومی است و در مدت 4 سال قابل اجرا نیست اما امیدواریم دکتر ظفرکندی رای اعتماد بگیرند و این برنامه را ویرایش و اجرا کنند. باید ببینیم چه مدلی با شرایط کشورمان مناسب است تا اوضاع را بهتر کنیم. البته کارشناسان به وزارت بهداشت کمک خواهند کرد. 4 چالش عمده در حوزه وزارت بهداشت داریم. اولین مشکل بهداشت و درمان است که به وزارت بهداشت سپرده شده است اما می بینیم که خیلی از مسائل زیر نظر وزارت بهداشت نیست. به عنوان مثال شورای انقلاب فرهنگی در مخالفت با وزارت بهداشت بر لزوم افزایش ظرفیت دانشگاه ها توافق کرد. این تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی است. وزارت بهداشت مسئول حوزه سلامت است اما نهاد دیگری هم هست که تصمیم می گیرد. چالش دوم منابع انسانی است. مهاجرت شغلی، ترک و بسیاری از مسائل دیگر، از جمله رویدادهای کارکنان، یک چالش هستند.

دوستان و دشمنان می دانند که دکتر ظفر قندی در دوران جنگ به دلیل حضور در تیم های اورژانس شهره بود.

موضوع خودکشی پزشکیان و سیاست های غلط در معاونت آموزشی وزارت بهداشت به یک بحران جدی تبدیل شده است. با این چالش ها چه باید کرد؟

ما چالش های حرفه ای زیادی داریم. ما اختلاف نسلی داریم و روی مسائلی که شما می گویید خیلی موثر است. بسیاری از مسائل در یک نسل فوری تلقی نمی شدند، اما برای نسل امروز بسیار فوری تلقی می شوند. نه می توانیم بگوییم این نسل خودخواه است و نه می توانیم بگوییم نسل قبلی اشتباه می کند. ما امروز در پرستاری با بحران مواجه هستیم و اگر به همین منوال ادامه دهیم به زودی در پزشکی نیز با چالش های عمیقی مواجه خواهیم شد. ما سالانه 5000 نفر را جذب می کنیم، اما 1000 صندلی خالی می ماند. چالش بعدی مواد مخدر و قاچاق مواد مخدر است که بسیار پیچیده و دشوار است. چهارمین چالش پیش روی وزارت بهداشت، زیرساخت های فیزیکی ناکافی و فرسوده است. در طرح تحول تلاش شده و بسترهایی اضافه شده است اما همچنان مشکلات زیرساختی داریم.

این چالش ها به رشد اقتصادی کشور بستگی دارد و تا زمانی که منابع اقتصادی تامین نشود این چالش ها باقی خواهد ماند. شاید بتوانیم با دخالت های 15 تا 20 درصدی اداری تاثیر بگذاریم، اما باید رشد اقتصادی کشور افزایش یابد تا بتوانیم خدمات بهداشتی و درمانی خوبی داشته باشیم و خدمات بهداشتی خوب در همه جای دنیا گران است. ما تولید ناخالص داخلی بسیار کمی داریم، و با توجه به وضعیت فعلی، تولید ما حدود یک سوم جمعیت، یعنی 35 درصد از کل جهان است. وقتی بودجه ساخت و ساز به صفر نزدیک می شود به این معنی است که ما مشکلات اقتصادی داریم و نیروی انسانی به سرعت کشور را ترک می کند و در آلمان، استرالیا و کشورهای عربی خلیج فارس کار می کند.

آیا دولت آقای الظفرکندی شبیه هیچ کدام از وزرای بهداشت قبلی خواهد بود؟

هیچ شباهتی بین او و هیچ یک از وزرای سابق وجود نخواهد داشت. من با اکثر وزرای بهداشت کار کرده ام. مدیریت دکتر ظفرکندی مانند هیچ مدیریت دیگری نخواهد بود.

عملکرد او در چه زمینه ای مثبت خواهد بود؟

موفقیت های قبلی تابع شرایط آن زمان بود. در دوره دکتر مرندی روابط خوبی با سازمان بهداشت جهانی داشتیم که باعث شد در ارتقای سلامت در کشور حمایت های زیادی از ما شود. فرض کنید او متهم به کنترل جمعیت است. دکتر ظفر قندی اشراف خوبی در عرصه آموزشی و پژوهشی دارد و گام های خوبی برخواهد داشت. در حوزه سلامت این توانایی را دارد که در صورت اقتضای شرایط قدم بردارد. من مطمئن نیستم که آیا منابع وزارت بهداشت این امکان را می دهد یا خیر. اما در رده دانش آموزی و در زمینه آموزشی و پژوهشی به عنوان معلم موفق شش ساله شناخته می شود.

اولویت 2-3 بیشتر نیست. 20 اولویت را نمی توان انتخاب کرد. وزیر باید بتواند گزارش خوبی از 2-3 اولویتی که در طول 4 سال خود روی آنها تمرکز کرده است ارائه دهد. منابع دولتی محدود است. مسائل زیادی وجود دارد و باید 4 سال از وزیر بهداشت منتظر باشیم تا تحولی رخ دهد.

4747

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *