دوقطبی اجرای علیرضا قربانی در تخت‌جمشید، ربطی به میراث و موسیقی ندارد/  بهترین اجراهای ایرانی جشن‌های ۲۵۰۰ ساله در تخت‌جمشید بود
اخبار اخبار فرهنگی

 دوقطبی اجرای علیرضا قربانی در تخت‌جمشید، ربطی به میراث و موسیقی ندارد/  بهترین اجراهای ایرانی جشن‌های ۲۵۰۰ ساله در تخت‌جمشید بود

تبلیغات بنری


حسین قره: موضوع داغ این روزها در دنیای هنر، اجرای علی رضا قربانی در تخت جمشید است، کافی است در کنار ترند باشید و ببینید جریان به چه چیزی فکر می کند; ماموریت مشخص است، یا حمله می کنیم یا دفاع می کنیم، فرقی نمی کند چه شرایطی داریم، همه در هنگام حمله پشت هم می ایستیم. این اتفاق به خودی خود موضوع مهمی در جریان رسانه ها و شبکه های اجتماعی است و تحقیقات زیادی پیرامون آن انجام شده است که چگونه موجی در یک جریان فکری شدت گرفت و قدرت اندیشه را از پیروان یک جریان اجتماعی و سیاسی گرفت. روند.

علاقه اصلی کارشناسان در زمینه میراث، مرمت و احیای بناهای باستانی نیست. نظر تخصصی خود را ارائه می دهند. مشکل اینجاست که بعضی ها فقط مجبور بودند به جای نام علیرضا قربانی از هنرمند دیگری استفاده کنند و بعد در صف خرید بلیت ایستادند. شناورکردن نظرات افراد غیرکارشناس چیزی است که میدان را می بندد و عرصه را برای کارهایی که باید از فیلترهای تخصصی عبور کند مختل می کند.

تاریخچه تاریخی اجرا در تجزیه (تخت جمشید)

صرف نظر از اینکه کنسرت ها و اجراها هنوز در تمام بناهای تاریخی جهان زنده و در حال اجراست، می توان نمونه های خوبی را یافت و به آن اشاره کرد، اما نکته اصلی این است که اجرای در تخت جمشید از جشنواره هنر شیراز در سال جاری جان گرفت. ایران. یکی از اهداف جشنواره هنری شیراز احیای چهره بنای تاریخی بود که به دلیل قرن ها بی توجهی و تلفظ نادرست نام آن باید به چرخه حیات خود باز می گشت (1). نمایش «راه ها و رامین» به نویسندگی «محین تگند» و کارگردانی «عربی اوانسیان» در منطقه تخت جمشید ارائه شد و البته در آن زمان نویسندگان چپ به کار هجوم آوردند. همچنین پیتر بروک، مشهورترین کارگردان تئاتر جهان، نمایش «ارگاست» را که با حضور جمعی از بازیگران ایرانی و بین‌المللی در جشنواره هنر شیراز از نقش رستم تا تخت جمشید تدارک دیده شده بود، ارائه کرد. غروب آفتاب و با طلوع آفتاب در تخت جمشید به پایان رسید.

اگر افتتاحیه جشن های 2500 ساله، مراسم روز دوم را به خاطر دارید. یعنی رژه معروف سربازان تاریخی در مقابل تخت جمشید (پارسی) برگزار شد و انواع موسیقی و راهپیمایی های نظامی پخش شد. این اولین بار نیست که از این محوطه تاریخی برای برگزاری مراسم فرهنگی استفاده می شود.

جان بخشیدن به تاریخ و بازنمایی زندگی

یکی از دلایل اجرای موسیقی و تئاتر در محوطه های باستانی زنده کردن تاریخ است. مسلماً یونانی‌ها برای گرفتن و نواختن آن ارکستر عظیم در آکروپولیس به یانیس کریزومالیس، که عموماً به نام یانی شناخته می‌شود، نیازی نداشتند. به خاطر تمام اعمال و کردار یونان باستان، آنها بقیه ماجرا را می دانستند. اما نکته اینجاست که اجرا در یک منطقه تاریخی به جان بخشیدن به روایت جدیدی از تاریخ کمک می کند.

یکی از کارشناسان میراث فرهنگی کشور، احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران است که یک سال پیش وقتی بحث برگزاری کنسرت در تخت جمشید مطرح شد، گفت: در همه جای دنیا و در همه اماکن تاریخی ایران. جهان با حفظ آنچه منجر به حفظ بنا و جلوگیری از خرابکاری و آسیب آن می شود، می توان برنامه ها و رویدادهای فرهنگی را بر اساس آن ترتیب داد و این رویداد می تواند کنسرت یا موارد دیگر باشد.

طباطبایی در گفتگو با رابو تایید کرد: برنامه، گروه و ساختمان به هم پیوند خورده است و باید مورد توجه قرار گیرد و مکان، فضا و صدا باید به گونه ای باشد که به ساختمان آسیبی وارد نشود. فعالیت در اماکن و اماکن تاریخی مانند «معرفی، چاپ کتاب و تبلیغات برای حفاظت از بنا».

چیزی که باعث نگرانی برخی کارشناسان می شود این است که پس از علی رضا قربانی بسیاری از گروه های موسیقی مدعی خواهند شد که می خواهند در این محوطه باستانی کنسرت اجرا کنند و نباید این اتفاق بیفتد و به همین دلیل این موضوع باید از سوی نهادهای مسئول تبدیل آن به این مکان جدی گرفته شود. یک استادیوم فوتبال برای هر مسابقه

  دوقطبی بودن اجرای علی رضا قربانی در تخت جمشید ربطی به میراث و موسیقی ندارد/بهترین اجراهای ایرانی جشن 2500 سالگی تخت جمشید بود.

نگرانی اصلی ارتعاشات صدا و تجربه جهانی است

صرف نظر از این موضوع نمی توان از نگرانی آن دسته از کارشناسانی که معتقدند اجرای موسیقی به دلیل ارتعاشات به آثار تاریخی آسیب می زند چشم پوشی کرد. اما در نظر گرفتن این گروه با استفاده از شرایط ایمنی خاص قابل حل است. یکی از دغدغه های اصلی صدا و دسیبل بالای اجرای موسیقی و تخریب آثار تاریخی است. در اطلاعیه ای که توسط گروه علی رضا قربانی منتشر شد، اعلام شد که طی ماه ها تحقیق علمی، مطالعه و رایزنی با کارشناسان و متولیان امر نگهداری از این بناها، با در نظر گرفتن تمامی ملاحظات لازم، سعی شد تا از هرگونه اقدامی جلوگیری شود. آسیب یا اثرات منفی از هر نوع که باشد و به هر شکلی که باشد بر بناها فضای اجرای این آثار باستانی باید در مکانی با فاصله مناسب و اولیه از بناها باشد. جلوگیری از انتقال ارتعاشات و امواج صوتی به دلیل انتقال آنها از طریق جریان هوا یا ارتعاش مستقیم به ساختمان همچنین باید تجمع مشتریان و تردد غیرضروری و غیرضروری در محوطه سایت به گونه ای طراحی شود که هیچ گونه عملیات ساختمانی یا تخریبی در محوطه صورت نگیرد. در واقع محل اجرا در منطقه ای خارج از محل اصلی و با دید و دید کافی خواهد بود. این امر حتی در مورد بلندگوهای روی صحنه نیز در نظر گرفته شده است و هدفون را به جای بلندگو برای نوازندگان جایگزین می کنند تا هیچ لرزشی به سازه ها منتقل نشود.

طبق اعلام این گروه: این کنسرت در فاصله 50 متری پارسی سیوا (تخت جمشید) و در عمق 17 متری سطح تخت برگزار می شود، هیچ قانونی در قوانین مربوط به یونسکو و قوانین محلی در خصوص برگزاری کنسرت وجود ندارد اماکن تاریخی و این به نظر کارشناسان واگذار شده است.
اما جدای از بحث قانون، نمایش های مناسب و شایسته ای در مکان های تاریخی جهان که در حافظه تاریخی و جمعی جهان باقی مانده است، از جمله آکروپلیس یونان، کاخ ممنوعه در چین و اهرام ثلاثه انجام شده است. چیچن ایتزا، مکزیک، و Circus Roma Colosseum، Piazza San Marco، ونیز (هر سه ساختمان در ایتالیا واقع شده اند). در این مناطق تاریخی، گروه ها و افرادی مانند یانی، ژان میشل ژار، پینک فلوید، آندره بوچلی، التون جان، دایانا رز و دیگران به اجرای برنامه پرداخته اند و تجربه تلخی از آن اجراها گزارش نشده است.

(1) تخت جمشید بنایی است باستانی با ستون ها و سرستون ها و انعکاس حرم ایرانی است که در زمان داریوش اول ساخته شده و یونانیان نامیده اند تخت جمشید یا تخت جمشید و پس از ویرانی آن به دست اسکندر و دولت و در گزارش های بعدی در عهد ساسانیان مقدونیه به صد ستون معروف شد و بعدها در اندیشه ایرانیان تخت جمشید نامیده شد، زیرا معتقد بودند. که این بنا مانند اورنگ جمشید، شاه افسانه ای و پیشگام زرتشت و ایران بوده که نام او در شاهنامه فردوسی و پیش از آن در اوستا آمده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اعلام کرد: کار علمی به پایان رسیده است

با وجود اینکه فضای شبکه های اجتماعی همچنان درگیر دوقطبی غیرحرفه ای و غیرمنطقی است و دغدغه اصلی همچنان امنیت و حفاظت از میراثی مانند تخت جمشید است، مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید گفت: تخت جمشید از قوانین میراث جهانی بهره می برد و می کند. آیین نامه، برگزاری هر نوع برنامه در تخت جمشید از زوایای مختلف بررسی می شود.

علیرضا عسکری شاوردی دوم تیرماه با اشاره به برخی اظهارنظرها و شایعات در فضای مجازی مبنی بر تاثیر مخرب امواج صوتی بر بناهای تاریخی گفت: در حال حاضر بحث تاثیر صدا بر بناهای تخت جمشید مطرح می شود و به همین منظور. محل برگزاری کنسرت در خارج از تخت جمشید در فاصله 50 متری از ارتفاع 17 متری تخت جمشید در حال اجراست.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: تخت جمشید از بلوک‌های سنگی بزرگ ساخته شده و از سطح زمین حداکثر 20 متر ارتفاع داشته است. این مجموعه طی یک پروژه تحقیقاتی با دانشگاه هنر تهران که در این زمینه انجام شد، اجرا شد.

عسگری شاوردی ادامه داد: نتایج حاصل از حداکثر، متوسط ​​و حداقل صدا، میانگین شدت صوت، نمودارهای طیفی و چگالی انرژی صوت در قالب نقشه های گرافیکی برای این پروژه نشان می دهد که منبع تولید صدا باید از داخل تخت جمشید جدا شده و خارج از انتقال یافت شود. از این رو این موضوع در زمان تهیه برنامه موسیقی مورد توجه قرار گرفت و محل اجرای برنامه به خارج از شهر تخت جمشید منتقل شد.

وی همچنین با بیان اینکه منبع صدا بررسی شد و محلی که صدا از آن می آمد به خارج از محوطه منتقل شد، افزود: صدای تمامی بلندگوها به جنگل و فضای باز منتقل می شود و روی صحنه از هدفون استفاده می شود. . همچنین میزان گزش صدای بلندگوها به سمت تخت جمشید برگشت ناپذیر است و صدا منعکس نمی شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ادامه داد: صدا در مسیری مستقیم به سمت جنگل هدایت می شود تا اینکه طول موج آن به زمین می افتد و به پایان می رسد. در واقع صدا با فاصله (از منبع) انرژی (در مقصد) را از دست می دهد. در این روش از قبل منبع صوتی در محیط بیرونی تخت جمشید وجود دارد و همچنان تاثیرات حسی بر روی افراد خواهد داشت اما نمی تواند انرژی مخربی بر ساختمان داشته باشد.

وی همچنین گفت: لبه تخت با عایق شیشه ای تا ارتفاع یک متر و نیم مسدود شده و محل قرارگیری دستگاه ها و بلندگوها به گونه ای تعبیه شده است که کمترین مضرات و آسیب های صوتی را کاهش دهد.

العسکری با بیان اینکه با دور شدن از منبع صدا، سطح صدا کاهش می یابد، اضافه کرد: شدت صدا و فاصله با هم نسبت عکس دارند، به طوری که شدت صدا برابر با تصویر مربع فاصله از منبع صدا است. به عبارت دیگر، اگر فاصله منبع دو برابر شود، شدت صدا به میزان 1.4 کاهش می یابد.

به گفته وی، با توجه به تمهیدات انجام شده، در طول برنامه سطح صدا پایش می شود و این مجموعه جهانی حفاظت از تخت جمشید را در اولویت اصلی خود قرار داده است و در تمام روزهای برنامه، نمودارهای صوتی پایش و بررسی می شود. کنترل شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: محل اجرای برنامه به این دلیل انتخاب شد که نمایش نور در پای تخت جمشید بود تا صدا تاثیر مخربی بر محوطه نداشته باشد.

  دوقطبی بودن اجرای علی رضا قربانی در تخت جمشید ربطی به میراث و موسیقی ندارد/بهترین اجراهای ایرانی جشن 2500 سالگی تخت جمشید بود.

علی رضا قربانی خواننده سرشناس ملی و بین المللی است و پشت سر بزرگانی چون محمدرضا شجریان، شهرام نظری و دیگران است که سطح موسیقی ملی ایران و سطح سازهای دوران معاصر را حفظ کرده اند علاقه این است که او مجری در سطح محوطه تاریخی تخت جمشید است که یکی از ریشه های تاریخی ملت ما و ایران است و با انعکاس داخلی و بین المللی این اثر می تواند چهره ای به عنوان بزرگان موسیقی در جهان ایجاد کند. حافظه جمعی

5757

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *