اخبار اخبار جهان

دیپلمات پیشین: عراقچی را نباید محدود به برجام دید

تبلیغات بنری


به گزارش رابو، ابراهیم رحیم پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران، در ارزیابی خود از معرفی سید عباس عراقچی به عنوان کاندیدای پیشنهادی وزارت امور خارجه گفت: در کمیته انتخاب وزیر امور خارجه که متشکل از از میان تعدادی از اعضای وزارت امور خارجه، اساتید دانشگاه و کارشناسان روابط بین الملل، علاوه بر تعدادی از نمایندگان سابق و فعلی شورای اسلامی، اعضا سه گزینه را برای این سمت معرفی کردند و آقای عراقچی در راس آنها، و اجماع خوبی در مورد او وجود داشت.

وی با بیان اینکه «نظر آقای ظریف و پزشکیان در انتخاب عراقچی بوده است»، اظهار داشت: آقای عراقچی جزو اولین افرادی بود که حضورش به عنوان وزیر پیشنهادی در لیست وزیران قطعی شد و موافقت های لازم را کسب کرد.

معاون وزیر امور خارجه در دولت یازدهم ادامه داد: آقای عراقچی از وزارت امور خارجه است و کار خود را با درجه کارشناسی در وزارت امور خارجه آغاز کرد و سپس اقدامات لازم را انجام داد. آقای عراقچی سفیر ایران در فنلاند و ژاپن بود و به مسائل دوجانبه آشنایی کامل داشت. وی مدتی رئیس این اداره، مدیرکل و معاون وزیر امور خارجه بود و در جریان مذاکرات برجام نیز از اعضای تیم مذاکره کننده بود.

سید عباس عراقچی

آشنایی با عرصه داخلی

رحیم پور با تاکید بر اینکه آقای عراقچی نباید به برنامه جامع اقدام مشترک محدود شود و همانطور که اشاره کردم در زمینه روابط دوجانبه و بین المللی تبحر دارد، ادامه داد: ایشان مسائل داخلی را به خوبی می شناسند و این مزیت مهمی است. برای وزیر امور خارجه علاوه بر تسلط بر مسائل بین المللی، باید با عرصه داخلی نیز آشنا باشند.

این دیپلمات سابق جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد بر اینکه انتخاب عراقچی انتخابی منطقی و مناسب بود، ادامه داد: اگر تفاهم ملی در کشور برای پیشبرد مذاکرات وجود داشته باشد، ظرفیت و تجربه لازم برای مدیریت مذاکرات را دارد. .

وی در ادامه سخنان خود با ابراز امیدواری از اینکه عراقچی بتواند صدای بلندی در شورای اسلامی کسب کند، گفت: این رای بالا به آقای عراقچی در انجام مسئولیت خود در صحنه بین المللی کمک می کند.

رحیم پور همچنین با بیان اینکه عراقچی از روابط داخل وزارتخانه ها نیز مطلع است، گفت: فردی از درون ستاد وزارت امور خارجه این سمت را بر عهده می گیرد و در انجام وظایف دستگاه دیپلماسی کمک می کند.

310310

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *