به گزارش -، آثار هنری لئوناردو داوینچی به دلیل ظرافت، معانی پنهان و جذابیت هنری، همواره مورد تحسین منتقدان هنری بوده و مورد تحسین عموم مردم بوده است. اما برخی از آثار او به مفاهیم دینی اشاره دارد و به همین دلیل تعابیر زیادی ایجاد شده و تأثیر بسزایی در صحنه هنری و فرهنگی داشته است. یکی از این آثار شاهکاری به نام «شام آخر» است.
به گزارش اسنا، داوینچی ساخت این نقاشی دیواری را در اواخر قرن پانزدهم در سال 1495 آغاز کرد و سه سال بعد آن را به پایان رساند. این نقاشی که بر روی دیوار کلیسای سانتا ماریا دل گرازیه در میلان کشیده شده است به عنوان یکی از معروف ترین نقاشی های داوینچی شناخته می شود. نقاشی اصلی با ابعاد 4.6 متر در 8.8 متر خلق شده است.
موضوع این نقاشی، شام آخر مسیح و حواریون قبل از خیانت یهودا است. این نقاشی در واقع تفسیری مصور از وقایع ذکر شده در عهد جدید است. این نقاشی واکنش حواریون را در لحظه ای به تصویر می کشد که مسیح اعلام کرد یکی از آنها به او خیانت خواهد کرد. در زیر به نکاتی در رابطه با این تابلو اشاره می کنیم:
امروزه تنها اندکی از نقاشی اصلی باقی مانده است
زمانی که داوینچی شروع به کشیدن این نقاشی کرد، مهارت چندانی نداشت. کمی تمرین کرد و بعد رنگ را روی گچ خشک دیوار کشید. به همین دلیل، این نقاشی در آزمون زمان تاب نیامده است. حتی در روند خلق تابلو نیز مشکلاتی مانند پوسته شدن وجود داشت. در آن زمان داوینچی برای حل این مشکلات با چالش های زیادی روبرو بود. در طول سال ها، تلاش های متعددی برای بازسازی آن انجام شده است. بنابراین امروزه اندکی از شاهکار اصلی باقی مانده است.
این نقاشی لحظه ای حساس را به تصویر می کشد
معروف است که “شام آخر” آخرین وعده غذایی مسیح و دوازده حواری او را به تصویر می کشد. حالات چهره رسولان در این نقاشی آن را به یک اثر هنری شگفت انگیز تبدیل می کند.
این تابلو در موزه نگهداری نمی شود
“شام آخر”، بر خلاف دیگر نقاشی های لئوناردو داوینچی، در هیچ موزه ای یافت نمی شود. این نقاشی در کلیسای سانتا ماریا دل گرتزر قرار دارد و جابجایی آن کاری پرخطر است.
این یک نقاشی دیواری نیست
برخلاف تصور عموم، این تابلوی معروف را نمی توان یک نقاشی دیواری دانست. نقاشی های دیواری روی گچ خشک نقاشی نمی شود.
این تابلو چندین بار مرمت شده است
“شام آخر” یکی از نقاشی های معروف مسیحی است که چندین بار بازسازی شده است تا در طول زمان دست نخورده باقی بماند. استفاده داوینچی از «چسب رنگی» چندان موفقیت آمیز نبود. رنگ از اوایل قرن شانزدهم شروع به پوسیدگی و پوسته شدن کرد. چندین پروژه مرمتی انجام شد تا اینکه بخشی از نقاشی اصلی دست نخورده باقی ماند.
اهمیت ریاضیات در نقاشی
همه می دانند که داوینچی در آثارش از ریاضیات استفاده کرده است و «شام آخر» نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این تابلو عدد 3 به شکل های مختلف به تصویر کشیده شده است که نماد تثلیث مقدس است. پیام رسان ها در گروه های 3 تایی هستند و 3 پنجره پشت گروه وجود دارد. عیسی نیز به صورت مثلث در نقاشی قرار گرفته است.
داوینچی، که اغلب به عنوان “مرد رنسانس” شناخته می شود، در زمینه های مختلفی از جمله مهندسی، اختراع، طراحی، طراحی و معماری مهارت و تخصص داشت. اگرچه بسیاری از آثار هنری او به شهرت بینالمللی دست یافتهاند، تابلوی «مونالیزا» این هنرمند که زنی را با لبخندی کمرنگ به تصویر میکشد، مشهورترین اثر هنری او محسوب میشود. داوینچی مانند بسیاری از هنرمندان معاصر، نقاشی هایی با مضامین مذهبی خلق کرد، از جمله “مریم مقدس و کودک با سنت آن”. سلف پرتره «پرتره مردی در گچ قرمز» نیز از دیگر آثار شناخته شده اوست.
5757
khabaronline به نقل از رابو