اخبار اخبار فرهنگی

راز مقبره‌ی کورش برملا شد

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاین، روز پنجشنبه 2 مرداد 1337، خبر هیجان انگیزی به روزنامه اطلاعات رسید و آن این بود که علی سامی (1289-1368)، رئیس مؤسسه باستان شناسی تخت جمشید، گزارش مهمی از یک کشف بزرگ تاریخی برای محمود مهران فرستاده است. رئیس وقت موسسه باستان شناسی تخت جمشید. وزیر فرهنگ. خلاصه گزارش وی که همان روز در روزنامه منتشر شد به شرح زیر است:

چندی پیش آقای سمندر کارشناس فنی باستان شناسی به همراه چند نفر از کارکنان فنی برای مرمت بنای سنگی آرامگاه کوروش کبیر و خشک کردن ریشه گیاه به بازرگان (پایتخت کوروش کبیر) رفتند. . درختان انجیر کوهستانی که از شکاف صخره ها روییده اند.

آقای سمندر هنگام تعمیر سقف آرامگاه متوجه گودال سنگی زیر ردیفی از سنگ های سقف شد. پس از حفاری دقیق، دو حفره به طول تقریبی دو متر، عرض یک متر و عمق هشتاد و پنج سانتی متر کشف شد.

پس از این کشف مهم، دانشمندان و باستان شناسان بر این باورند که این دو گودال سنگی محل دفن اصلی کوروش و همسرش است، مسلماً کوروش تابوت طلایی، جواهرات، میز طلا، تاج و شمشیر را در داخل آرامگاه قرار داده است. اتاق، اما جسد او را در این مکان مخفی دفن کردند تا از دستکاری در امان بماند. اهمیت این کشف در این است که در هیچ یک از متون تاریخی این دو قبر در سقف این بنای سنگی ذکر نشده است و مسلم است که نیاکان از آنها اطلاعی نداشته اند و بدین ترتیب بسیاری از گزاره های تاریخی باطل شده است.

25957

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *