اخبار اخبار فرهنگی

رشد ۱۵۹ درصدی قیمت کتاب/ علاقه‌مندی به تصویب اسناد ملّی فرهنگی/ وزیری که کتاب نوشت و در دوره مدیریت خود چاپ کرد

تبلیغات بنری


پریسا ساسانی: محمدمهدی الاسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم در ابتدای فعالیت خود به تشریح مشکلات حوزه نشر با توجه به برنامه پیشنهادی خود در سه محور یعنی نشر، کتابخوانی برای فرد پرداخت. در کشور و انتشارات. نمایشگاه بین المللی کتاب نمایشگاهی از فرهنگ ایرانی است.

در این راستا، عدم کنترل جدی و مستمر بر کیفیت تولید و انتشار کتاب و جریان نشر در کشور، پایین بودن نسبت کتابخانه های عمومی به جمعیت کشور و ضعف ارتباط سازمانی و همدلانه بین نویسندگان. با انقلاب متحد شد. فقدان بانک اطلاعاتی در حوزه اندیشه های ادبی، عدم اطلاع دقیق و ارتباط صحیح مدیریت فرهنگی با نویسندگان، کمبود نیروی متخصص و متخصص برای کتابخانه ها و کتابفروشی ها و بی توجهی به آموزش این کارکنان، عدم توجه کافی به کتابخانه ها و کتابفروشی ها. . ترجمه کتاب و صادرات آثار فاخر، هزینه بالای خرید کتاب، عدم دسترسی آسان مردم به شبکه توزیع کتاب، نبود فضای منسجم و سالم برای تبلیغات و اطلاع رسانی برای معرفی آثار خوب و فاخر، علاقه به مکان هایی که می تواند برای تشویق مطالعه و ایجاد کتابخانه هایی مانند مساجد، سطح مطالعه در کشور و کمبود کتاب در سبد حمایتی دولت سرمایه گذاری شود، زیرا وزارت ارشاد عمدتاً به سمت ناشران، صدور مجوز برخی آثار غیراخلاقی و… مشکلات همیشگی در نظارت جدی بر پالایش محصولات فرهنگی قابل ارائه در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، از مهمترین چالش های حوزه نشر است. اما آیا او در زمان مدیریت خود به اهدافی که در برنامه پیشنهادی خود مطرح کرده بود دست یافت؟ رسیدی؟

قولی که به قولش عمل کرد

یکی از چالش های مستمر وزرای ارشاد در حوزه نشر به عنوان یکی از صنایع مهم فرهنگی کشور و رکن قوی فرهنگ، انتشار کتاب های منتشر شده در حوزه ترجمه و تالیف است. که بر اساس استعلام از سامانه دارالکتاب در دولت سیزدهم، یعنی از شهریور 1400 هجری قمری که محمدمهدی الاسماعیلی امور وزارت ارشاد را به عهده گرفت; 323 هزار و 513 عنوان کتاب، شامل 233 هزار و 99 عنوان نویسنده و 90 هزار و 414 عنوان کتاب، ناشران تهرانی، 226 هزار و 203 عنوان کتاب و ناشران شهرستانی، 97 هزار و 310 عنوان کتاب منتشر کردند، یعنی در سال 1364، چاپ اول 1900. و 125423 کتاب برگشت داده شده است. همچنین 105 میلیون و 204 هزار و 485 نسخه کتاب در حوزه کودک و نوجوان در دولت سیزدهم منتشر شد و میانگین تعداد در این حوزه به 1700 نسخه رسید. این در حالی است که ارزش کتاب های منتشر شده در این حوزه به 59 میلیارد و 293 میلیون و 460 هزار و 271 ریال می رسد و میانگین قیمت کتاب ها به 56 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که در شهریور 1400 شمسی با روی کار آمدن دولت سیزدهم قیمت کتاب در این منطقه 33 هزار تومان بود و طبق آخرین آمار دارالکتاب میانگین قیمت کتاب کودک در تیرماه 1403 به 113 هزار تومان. حقیقت این است که سیزدهمین وزیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این گرانی ها نتوانست برخلاف وعده اش کاهش قیمت کتاب را کنترل کند یا حداقل قیمت کتاب را به دلیل گرانی تثبیت کند. رشد تورم البته افزایش یا کاهش قیمت کتاب در دو دهه اخیر پدیده ای نبود که دولت ها بتوانند آن را کنترل یا تغییر دهند و دولت سیزدهم نتوانست موضوع کاغذ را کنترل کند، بازار کاغذ را کنترل کند و ثبات نسبی را در کشور ایجاد کند. . قیمت کاغذ، تفاوت این است که وزرای دولت های قبلی در آن زمان برای جلب اعتماد مجلس، وعده های عملی نشده ای ندادند.

قیمت کتاب در دولت سیزدهم 159 درصد افزایش یافت

در حوزه ادبیات نیز با 56 هزار و 63 عنوان کتاب در رده بعدی گروه های انتشاراتی با بیشترین عناوین قرار گرفتند که شامل 56 هزار عنوان کتاب در شاخه ادبیات، 39 هزار و 228 عنوان نویسنده و 16 هزار عنوان است. و 835 عنوان ترجمه. چاپ اول دارای 36652 عنوان تجدید چاپ و 19411 عنوان تجدید چاپ شد. میانگین تعداد کتاب های ادبی 913 عنوان و میانگین قیمت آنها 88500 عنوان بوده است. در حوزه ادبیات متوسط ​​قیمت در شهریور 1400 شمسی به 54 هزار تومان و امروز در تیرماه 1403 به 119 هزار تومان و میانگین تعداد کتاب ها به هزار نسخه رسیده است. میانگین تعداد کتاب ها در شهریورماه که دولت سیزدهم روی کار آمد، 1.32 نسخه بوده است. ارزش کتاب های منتشر شده در این سه سال 306 میلیارد و 112 میلیون و 76 هزار و 640 ریال و میانگین قیمت یک کتاب به 94 هزار تومان رسید. البته متوسط ​​قیمت یک کتاب در شهریور 1400 به 62 هزار تومان و در تیرماه جاری به 163 هزار تومان رسید و طبق آماری که خبرگزاری تسنیم در تیرماه 1403 ارائه کرده است، قیمت کتاب از ابتدای سال 1398 تا کنون 159 درصد افزایش یافته است. دولت تا به امروز

تصحیح 12000 عنوان کتاب در دولت سیزدهم

بر اساس آماری که محمدعلی مرادیان، مدیر گروه کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کانال حسابرسی منتشر کرده است. با احتساب این مبحث از کل عناوین کتاب، حدود 37 هزار عنوان کتاب ممیزی شد و 67 درصد از الزامات فرم های اطلاع رسانی مربوط به حوزه های قالب کتاب مانند صفحه، فایل ناقص، فایل ناقص، نداشتن شناسنامه و مغایرت بود. در ثبت اطلاعات و غیره و 33 درصد باقیمانده محتوا و نظارت بر اقتباس کتاب با اصلاح است که ممکن است برداشتی دقیق از متن، نادرست، مرتبط یا نامربوط باشد. اگر از 37000 عنوان کتاب ممیزی شده 33 درصد ممیزی محتوا را محاسبه کنیم، می توان گفت که تقریباً 12000 عنوان کتاب ممیزی شده است.

ضمانت اجرایی اسناد ملی مصوب دولت سیزدهم چیست؟

یکی از دغدغه های وزیر دولت سیزدهم، ملی شدن مسائل فرهنگی در دوران زمامداری ایشان از جمله ملی شدن صنعت سینما و سند ملی موسیقی و تئاتر بود که صنعت نشر نیز از این قاعده مستثنی نبود. محمدمهدی اسماعیلی، ملی شدن صنعت نشر را یکی از مهمترین برنامه های من از زمان تحویل وزارت می داند. اما سوال اینجاست که چه تضمینی وجود دارد که اسناد ملی که در دوران حکومت ایشان تصویب شده است در دولت های آینده اجرا شود؟ اسماعیلی در پاسخ به این موضوع گفت: ممکن است دولتی سر کار بیاید و نتواند سند را اجرا کند. مثل همه قوانین مشکل در سند نیست، مشکل در اجراست. این سند در اولین روز ابلاغ اجرا شد. وزارت کشور نیز این تصمیم را به استانداری ها ابلاغ کرده است.

افزایش 159 درصدی قیمت کتاب/علاقه مند به تایید اسناد ملی فرهنگی/وزیری که در زمان خود کتاب نوشته و منتشر کرده است.

ایجاد شهر بین المللی برای صنایع خلاق و فرهنگی

الاسماعیلی در آخرین روزهای تصدی خود در وزارت ارشاد اعلام کرد که برای اولین بار بیش از 12 روستای مهم در نقاط مختلف کشور برای تولید فرهنگ و اقتصاد هنر ایجاد شده است و بخش مهمی از مربوط به فرهنگ و هنر است. وی با بیان اینکه در سالی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برعهده گرفت، تولید کاغذ داخلی به حدود 4 هزار تن و این رقم به 130 هزار تن و در سال تحصیلی 1402 رسید، گفت: در سال 1403 هجری قمری 155 میلیون نسخه کتاب درسی به چاپ رسید.

پیشنهاد مطالعه کتاب های «رضا نام به رضاخان» و «رضاخان به رضاشاه» اثر اسماعیلی

محمدمهدی اسماعیلی در مصاحبه های متعددی که با رسانه های مختلف انجام داد، خود را کتابخوان خواند و در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران گفت که بیشتر کتاب های مرتبط با فرهنگ سیاسی و قهرمانان ملی را مطالعه می کند و من کتاب خودم را می خوانم. با عنوان «اگر پهلوی ادامه دارد» توسط انتشارات دانشگاه تهران و کتاب دیگری از سوی شورای اسلامی در مورد تشکیل حکومت ملی منتشر شد. پیشنهاد وزیر دولت سیزدهم نیز مطالعه کتاب های «رضا نام به رضاخان» و «رضاخان به رضاشاه» نوشته هدایت الله بهبودی است.

5757

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *