اخبار اخبار فرهنگی

رضا رشیدپور: «خوانندگان رپ برای مجوز باید رپ بخوانند»/ محمود سالاری: «خواننده‌ای مشهور رپ‌ برای مجوز پاپ خوانده است»

تبلیغات بنری


حسین قره: اما داستان این تیتر و توییت “رپرها برای گرفتن مجوز باید رپ کنند” از کجا شروع شد؟ 24 مردادماه سال جاری، خبرگزاری بارنا از محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد در خصوص اخذ مجوز برای سه خواننده مشهور رپ «حمید صفات»، «شارسی» و «ددان» سوال کرد. من و آنها از جزئیات صدور … این مجوزها اطلاعی نداریم.

وی افزود: جزئیات صدور مجوز سه خواننده رپ باید توسط آقایان سالاری معاون فنی و امیرحسین سامی مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد پاسخ داده شود. مبنای ما در وزارت ارشاد این بود که مجوزهایی را که اغلب سلیقه ای اداره می شد بررسی کنیم و این سلیقه ها را به قانون تبدیل کنیم. نتیجه یک سند موسیقی، یک سند سینمایی، یک سند هنرهای نمایشی، یک سند معماری و… بود.

وی در نهایت تایید کرد: من این مجوزها را صادر نمی کنم. معاون فنی می تواند پاسخ دقیق بدهد.

این سخنان وزیر و مطرح شدن موضوع مجوز برای سه خواننده رپ سروصدای رسانه ای به پا کرد.

رابو برای بررسی این موضوع گفت وگویی را با علی الشیرازی روزنامه نگار و پژوهشگر موسیقی انجام داده است که در آن وی به این موضوع پرداخته است که می خوانید: امیر تتلو به دلیل ناتوانی در دریافت مجوز به سمت ادبیات شرم آور روی آورد / چرا آیا موسیقی باید ممنوع شود؟ شما نمی توانید به زور سلیقه را تحمیل کنید

در روزهای بعد خبرنگاران به سراغ محمود سالاری معاون فنی وزارت ارشاد رفتند و از وی در مورد صدور مجوز برای خواننده رپ سوال کردند، وی گفت: صدور مجوز برای سه خواننده رپ نادرست است پدر ادامه داد: قاعدتاً هنوز مجوزی برای رپ صادر نشده است. برای اثری که در ژانر پاپ بود مجوز صادر شد و خواننده معروف رپ در این اثر رپ نگذاشت و ژانر آن پاپ است. در واقع به موسیقی پاپ او مجوز دادیم. دو نام دیگر ذکر شده را بررسی کردم، این دو خواننده اگر در ژانر پاپ می خواندند باید مجوز می گرفتند.

مشکل اینجاست که سالاری نمی گوید برای گرفتن مجوز رپ باید موسیقی پاپ بخوانی. همه کسانی که ساختار درخواست مجوز برای هر نوع اثر ادبی و هنری در وزارت ارشاد را می دانند، بدانند که هنرمند باید اثر را ارسال کند و پس از بررسی توسط کارشناسان برای صدور مجوز. می توان به کل این ساختار اعتراض کرد و گفت: چرا یک هنرمند باید مجوز داشته باشد، در حالی که می تواند اثر خود را مانند هر جای دنیا منتشر کند، پس از اینکه مردم آن را از منظر عرف اجتماعی و ملی قضاوت کرده باشند و اینکه وقتی کار هم انجام می شود می شود… در سطح ملی و بین المللی دوست داشته شود وگرنه هر نوع هزینه معنوی و مادی این کار بر عهده خود هنرمند نیست. در مورد این موضوع بسیار می توان گفت. آثار هنری مانند سایت ها و خبرگزاری ها در ایران پس از انتشار قابل ارزیابی هستند و نمونه های آن بسیار است. با تمام این اوصاف، اینکه می گویند از یک خواننده رپ خواسته شده که موسیقی پاپ بخواند و بعد بیاید و مجوز رپ بگیرد، فقط یک مزخرف رسانه ای است. این توییت توسط رضا رشیدپور از تیتر یک رسانه – شاید بدون خواندن اصل خبر – منتشر شده و در بسیاری از رسانه های دیگر نیز منتشر شده است. تبدیل یک موضوع مهم فرهنگی به شوخی او هست

اینکه چند کارشناس مرتبط و بی ربط جایی بنشینند و دروازه بان افکار مردم باشند و به آنها بگویند که چه چیزی گوش کنند و چه چیزی را نشنوند و چه چیزی را ببینند و چه چیزی را نبینند و اصلا معلوم نیست چه کسی چنین چیزی را به آنها داده است. مجوز با چه استانداردها و استانداردهایی که هر کار و عملی را می بیند. اما اگر متولیان امر تصمیم بگیرند که این اقدامات را نبینند، این موضوعی است که باید در دولت جدید به طور جدی مورد بحث و تحلیل قرار گیرد.

عملکرد وزارت ارشاد دولت سیزدهم جای نقد جدی دارد و در بسیاری از حوزه ها می توان وارد شد و مسائل اساسی را با پرسش های جدی زیر ذره بین قرار داد. اما فرصت ها با سردرگمی از دست می رود و محصول فکری درستی به دست نمی آید.

سالاری در همین گفت وگو از تشکیل کارگروهی برای صدور مجوز موسیقی رپ می گوید و می افزاید: کارگروهی در خصوص بررسی ژانر موسیقی رپ داریم. اما اختلاف نظر زیاد است. رپ یک سبک زندگی است که چیزهای زیادی را به همراه دارد. بنابراین، شما نباید فقط کلمات و یادداشت ها را با هم ببینید. به همین دلیل هنوز به جمع بندی نهایی در این زمینه نرسیده ایم.

این نکته محمود سالاری بسیار مورد بحث است چرا که حداقل 20 سال (اگر نه بیشتر) از عمر موسیقی زیرزمینی و تولید رپ در کشور در شبکه های ماهواره ای و گوشی های موسیقی رپ جوانان ایرانی می گذرد. تمام فضا توماج صالحی امروز در زندان است، «یاس» و … در این فضا خیلی ها سعی در آواز خواندن دارند خیلی ها که این موسیقی را با طنز رنگ آمیزی کردند و خیلی ها… با توهین و توهین، وزارت آموزش و پرورش بعد از حداقل سه دولت کارگروهی تشکیل داد که هنوز در مورد رپ به نتیجه نرسیده اند. این فاصله بین مدیران و فضای فرهنگی و دیوارهای آنها موضوع مهمی است. اینکه در وضعیت اضطراری و پس از حوادث و حوادث تلخ و دردناکی که منجر به درگذشت مهسا امینی در اواخر پاییز و زمستان 1401 هجری قمری شد، وزارت ارشاد حتی به خوانندگانی پرداخت که تا به حال تئاتر ندیده بودند. که دلشان شکوفا شد و مجوز کنسرت نبض کرد، آن وقت می شد خواننده را گفت و می شد مناقشه کرد که متجاوز را محدود و محروم می کنند.

5757

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *