اخبار اخبار فرهنگی

روایت مردی که در مجلس سوریه علیه اسرائیل شعار می‌داد و شب‌ها به تل آویو اطلاعات/کتاب الی کوهن؛ مامور شماره ۸۸ موساد به چاپ رسید

تبلیغات بنری


به گزارش -، کتاب «الی کوهن، نفوذی و جاسوس اسرائیلی» نوشته بن حنان با ترجمه محمدمهدی سید نصری توسط گروه نشر ذکر منتشر و منتشر و توسط کارشناسان ارائه شده است. آموزش و پرورش که مناسب و مرتبط با برنامه درسی است.

الی کوهن یک هکر و جاسوس اسرائیلی بود. بیشتر شهرت او به خاطر عملیات هایش در سوریه است، جایی که توانست بر دولت سوریه نفوذ کند و به بالاترین مشاور وزیر دفاع ارتقا یابد. در سوریه، او ظاهراً یکی از رادیکال ترین، جدی ترین و مترقی ترین افراد مخالف اسرائیل بود. سرانجام هویت واقعی او فاش شد و در سال 1965 اعدام شد. جاسوسی موساد و نفوذ و خرابکاری عوامل آن چیز جدیدی نیست و رسانه های کشورمان همواره نسبت به این پدیده خطرناک هشدار می دهند. از آنجایی که رژیم صهیونیستی از برنامه هسته ای ایران احساس خطر می کند. موساد وظیفه مقابله با برنامه هسته ای ایران را از طریق استخدام برخی از عناصر با نفوذ، گماشتن جاسوسان بسیاری برای جمع آوری اطلاعات، ایجاد یک اشراف اطلاعاتی و حتی عملیات خرابکارانه بر عهده داشت.

کیفیت و پیچیدگی دو عملیات تروریستی اخیر در ترور شهید فخری زاده و تاسیسات سایت نطنز جای تردیدی باقی نمی گذارد که اسرائیل و دیگر دشمنان ایران عوامل بسیاری را در سازمان های مختلف نفوذ کرده اند. با این حال، هیچ فناوری شناخته شده ای نتوانسته است استفاده از هکرها و منابع انسانی را در عملیات های جاسوسی و خرابکاری رد کند. مسلم است که این هکرها وطن پرست با انگیزه های مادی یا خرابکاری هستند. سوال این است که چگونه این هکرها می توانند خود را وارد چنین موقعیت های حساسی کنند و به راحتی به محرمانه ترین اطلاعات هدف دسترسی پیدا کنند. فعالیت های موساد در ایران طی چند سال گذشته، ترور حداقل پنج دانشمند هسته ای ایران، ترور شهید فخری زاده، شهادت حسن تهرانی مقدم، پدر موشک های ایران و ربودن اسناد و آرشیوهای هسته ای در ترکوزآباد. . خرابکاری در سایت های هسته ای، انتشار مصاحبه کاترین شاکدام و… تمرکز موساد بیش از پیش بر ایران بیشتر شده است. فعالیت‌های هسته‌ای ایران شامل گسترش ویروس Staxnet نیز بود. رژیم صهیونیستی وظیفه جمع آوری و تحلیل اطلاعات و انجام عملیات محرمانه به ویژه در خارج از اسرائیل را به موساد محول کرد. استراتژی اصلی این سازمان «حفظ و بقای این سیستم» است. سرویس اطلاعات امنیتی موساد یکی از خطرناک ترین سرویس های جاسوسی دنیا محسوب می شود و از جدیدترین امکانات و روش های پیشرفته جاسوسی استفاده می کند. انتخاب گزینه جمع آوری اطلاعات از طریق استخدام نیروی انسانی و استخدام جاسوس یکی از مطمئن ترین راه ها برای دستیابی به اهداف آنها محسوب می شود. آشنایی با روش های جاسوسی موساد و استفاده از «زنان»، «همکاری علمی» و «همکاری تجاری» مهم ترین پوشش های اطلاعاتی موساد برای جذب جاسوسان است.

ذکر نمونه های تاریخی و مطالعات موردی بسیار مهم است. یکی از راهبردهای موساد صهیونیستی در دستیابی به اهداف خود استفاده از زنان است و از این ابزار برای کنترل سیاستمداران و تأثیرگذاری بر تصمیمات صاحبان قدرت استفاده می کند. این سازمان با آموزش و به کارگیری دختران و زنان یهودی و حتی غیریهودی به استخراج اطلاعات از رهبران سیاسی، نظامی، علمی و اقتصادی کشورهای مختلف و سرقت اسناد و مدارک سازمان های نظامی و استراتژیک می پردازد.

یکی دیگر از ترفندهای موساد جذب نخبگان و دانشمندان است، چرا که بسیاری از کارشناسان علمی سوابق علمی و حرفه ای خود را در وب سایت ها منتشر می کنند و افسران اطلاعاتی موساد تنها با یک جستجوی ساده می توانند کارشناسان مورد نظر خود را شناسایی کنند. راه دیگر استفاده از پوشش های جاسوسی تجاری است. در این زمینه مروری بر زندگی و شیوه کار یکی از مهم ترین جاسوسان موساد در دهه های اخیر، جاسوسی که با گذشت بیش از 55 سال از اعدامش همچنان در کانون توجهات قرار دارد، جالب است. او در سال 1965 در دمشق کشف و توسط ماموران اطلاعاتی سوریه دستگیر و در 18 می همان سال اعدام شد. او چندین سال در آرژانتین به عنوان یک تاجر ثروتمند سوری زندگی کرد که دوست داشت به کشورش بازگردد تا بستری برای نفوذ خود فراهم کند. در آنجا روابط محکمی با سفارت سوریه و برخی از مقامات سوری برقرار کرد و به قصد سرمایه گذاری ثروت خود در کشورش وارد سوریه شد. نام جعلی او در سوریه کمال امین طباط بود. وی با بسیاری از مقامات از جمله وزیر دفاع سوریه و رئیس جمهور آینده این کشور ارتباط نزدیک برقرار کرد و به عنوان مشاور وزارت دفاع منصوب شد.

این کتاب با نام «تنها در دمشق» توسط مرکز تحقیقات استراتژیک خلیج فارس در لندن از عبری به عربی ترجمه و توسط انتشارات البیان در دبی در سال 1997 منتشر شد.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

در بهار سال 1963، کوهن پا جای پای برخی نازی ها که جنایتکار جنگی بودند و در دمشق مخفی شده بودند، رفت. ضربه ها و شانس دوباره با او بود. دوستش شیخ مجید العارید اعتراف کرده بود که در گذشته با یک یهودی مصری ازدواج کرده است. هدف این زن از این ازدواج کسب اجازه اقامت در سوریه بود. به همین دلیل زندگی مشترک آنها کوتاه بود. اصولاً من با یهودیان کاری نداشتم. برعکس، در طول جنگ جهانی دوم، من دو سال در آلمان هیتلری بودم. شیخ عاشق هیتلر بود. او نتوانست شکست رایش سوم را تحمل کند به همین دلیل به سوریه بازگشت. کوهن در حالی که سعی می کرد جهت مکالمه را تغییر ندهد، گفت: آیا نازی در دم او هست؟ من کتاب های زیادی درباره جنگ جهانی دوم خوانده ام.

5757

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *